bliss X Startet 8.Februar.2005 Link til dette innlegget Startet 8.Februar.2005 Fristelsen er stor for å pakke bort burkaen for i år men ... Gjør jeg det, kommer det sikkert en meter snø og en lang periode med sprengkulde. Hva tror hobbymetrologene ? Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 8.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2005 Skjønner deg godt, men.. både februar og mars er snømåneder. Og hvertfall her ned på "the island in the sun" vet vi det, vintern slår oftest til nå. Jeg ville tatt det med ro en stund til. Skulle forresten gjerne hatt begynt med litt annet enn invendige arbeider selv. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 8.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2005 Vinteren er avlyst. Men la burkaen være på slik at en eller annen ikke fristes unødig til å slå på vinteren igjen. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 8.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2005 Jeg vurderer også og kaste burkaen, da det er så tungvint og måtte bruke akterdekket til entring! Dårlig arbeidslys er der også med burkaen på! Men, så er det jo kjedelig med plutselig snøfall også! Jeg tror jeg venter til måneds skifte! Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 8.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2005 Jeg kan så vidt skimte en liten haug på snøen der hvor båten min ligger. Den minner mest om en gravhaug slik som Vikingene brukte før i tiden Erfaringsmessig er det ofte Mars som bruker å være den store snømåneden her i Trøndelag. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 8.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2005 (redigert) Jeg tror dere trygt kan gå ut fra at snø etter for tidlig fjerning av burka er like sikkert som regn etter vask og polering av bil/motorsykkel. Slik er det bare - jfr A-T-I-F. Redigert 8.Februar.2005 av Batdilla (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 8.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2005 Jeg tror dere trygt kan gå ut fra at snø etter for tidlig fjerning av burka er like sikkert som regn etter vask og polering av bil/motorsykkel. Slik er det bare - jfr A-T-I-F. Er redd for det, ja Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 8.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2005 Vinteren er avlyst. Men la burkaen være på slik at en eller annen ikke fristes unødig til å slå på vinteren igjen. <{POST_SNAPBACK}> Ingen mere vinter i sikte. Vent sterk temperatur stigning i kveld eller i morgen. Kan stige opp mot 8-10 grader og vil holde seg sånn noen dager før den faller til 4-6 pluss grader. Deretter vil det dolde seg sånn frem til månedsskiftet februar/mars. Mars forventes også mildere enn vanlig. Snø kan det jo komme i mars og,men lite umiddelbare ting som peker i den retningen såvidt jeg kan se. Jeg skjønner ikke helt Burka problematikken deres,sa jo i høst at Burka er bortkastet for vinteren 04/05 og som jeg har preket har jeg levd. Dette har vært et Burka fritt år. Bare riv både Burka og presenningstativ. Det er mere enn 50% sjanse for at det går veldig,veldig bra. Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 8.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2005 Skjønner deg godt, men.. både februar og mars er snømåneder. Og hvertfall her ned på "the island in the sun" vet vi det, vintern slår oftest til nå. Jeg ville tatt det med ro en stund til. Skulle forresten gjerne hatt begynt med litt annet enn invendige arbeider selv. <{POST_SNAPBACK}> Tror du skal drøye av-burkingen til ett stykke uti Mars. Med den varme vinteren vi har hatt hittil så er det jo ikke så vanskelig å forestille seg at snitt-tempen holder seg like høy frem til sommeren. Men dette vil i såfall være første gang i vår historie. Ikke siden 1937 er det målt så høy snittemp i Januar, 6 grader over normalen. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=265100 En gjennomsnittlig global økning over lengre tid på mer enn 2 grader blir betegnet som en kritisk terskel som vil forårsake store klimaendringer på kort tid. Dersom de neste månedene blir like varme så kan vi nok belage oss på litt andre klimatiske forhold fremover. Tror dette er første gangen jeg håper på en kald og snørik vår! Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 8.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2005 Og ting tyder på kjølig og fuktig sommer Klikk. Så årsgjennomsnittet behøver jo ikke bli så helt bra som det ser ut til akkurat nå. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 8.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2005 Jeg skjønner ikke helt Burka problematikken deres,sa jo i høst at Burka er bortkastet for vinteren 04/05 og som jeg har preket har jeg levd. Dette har vært et Burka fritt år. Bare riv både Burka og presenningstativ. Det er mere enn 50% sjanse for at det går veldig,veldig bra. Thor Hovedgrunnen til maset med burka for min del er teakdekket. Teakdekk er ikke glad i snø som så fryser til is, blir liggende å tine / fryse /tine osv. Var sent ute med burkaen i år og fikk nettopp dette fenomenet tidlig på vinteren. På med burka og svineriet var borte i løpet av et par døgn. Lå en vinter uten burka, og hadde et svare strev med å holde dekket fritt for is og snø Etter det har det alltid vært burka for meg - av den blytunge typen Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 8.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2005 Visste ikke at teak dekk ikke var glad i snø,men da skjønner jeg problemet ditt. Sitér dette innlegget Link to post
arnulfs Svart 8.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2005 Hmmm....er det ikke meningen at båter skal ligge på vannet å bli brukt? Litt sne og kulde har vel aldri skadet noen (ikke mye i hvertfall) Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 8.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2005 Og ting tyder på kjølig og fuktig sommer Klikk. Så årsgjennomsnittet behøver jo ikke bli så helt bra som det ser ut til akkurat nå. <{POST_SNAPBACK}> Da foretrekker jeg kald vinter og varm sommer. Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 8.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2005 Hmmm....er det ikke meningen at båter skal ligge på vannet å bli brukt? Litt sne og kulde har vel aldri skadet noen (ikke mye i hvertfall) <{POST_SNAPBACK}> Som jeg før har sagt, og tatt en normal vinter i betraktning. 5 tonn båt er j----- tungt å dytte utover isen. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Fenix Svart 8.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2005 Avburket allerede etter vinterstormen i januar. Gadd ikke å sy sammen istykkerblåst presenning. Nå vurderer jeg å åpne kjølevannsinntaket, kaste loss og ta meg en tur også - enda det handler om indre Oslofjord tidlig i februar. Jeg sitter jo ikke på Thors forskningsbaserte varslingsmetoder, men intuitivt føler jeg at han har rett. Vinteren '05 er kansellert, rett og slett. Ps. Dessuten har jeg akkurat snakket i telefon med Drevia i Lysekil om ny motor, og er i strålende humør! Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 8.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2005 Skjæra mi har ikke begynt å bygge reir enda så den "store" varmen lar nok vente på seg. Bikkja prøver å få hue inn i peisen så det er ikke bare rosenrødt. Fare på færde blir det når Amorosa har sånne vårabstines at han begynner å tro at temperaturen i pipa er det samme som ute temperatur :nono: Men svanene i Østfold har jo begynt produksjon av årets mat tiggere og det er positvt Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 8.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2005 Min presenning revnet like etter forrige snefall, og jeg har ikke hatt på noe siden da. Siden snøen sikkert hadde kommet dersom jeg hadde tatt den av med vilje, oppfordrer jeg alle med presenning til å beholde denne på så jeg kan nyte det praktfulle boibåtpåvinteren-været Sitér dette innlegget Link to post
mami Svart 8.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2005 Vinteren er avlyst. Men la burkaen være på slik at en eller annen ikke fristes unødig til å slå på vinteren igjen. <{POST_SNAPBACK}> Det hadde vært ett ønske, men det var faktisk to biler på isen ved Vingnes på torsdag??? Var ute med båten for 14 dager siden, men så kom isen i en uke her også men nå er det åpent igjen! Så da er det kanskje håp igjen! Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 8.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2005 Bare riv både Burka og presenningstativ. Det er mere enn 50% sjanse for at det går veldig,veldig bra.Kan hende vi får hjelp til å rive burkaen også, eller så er det bare å spenne fast skikkelig igjen. Værradioen for Oslofjorden melder om sørlig sterk kuling 20 m/s igjen onsdag og delvis torsdag! Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 8.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2005 Kan hende vi får hjelp til å rive burkaen også, eller så er det bare å spenne fast skikkelig igjen. Værradioen for Oslofjorden melder om sørlig sterk kuling 20 m/s igjen onsdag og delvis torsdag! Får kjøpe meg nye støvler da, for det blir vel springflo også? Sitér dette innlegget Link to post
Svein H Svart 9.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2005 Så er kong vinter her igjen. 0 grader og lett snødriv på sørlandet !! Tror presenningen sitter litt til jeg..... Svein Sitér dette innlegget Svein H Link to post
mavi Svart 9.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2005 Og da kom regnet også. Typisk sørlandet. Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 9.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2005 Nå snør det på Sjølyst...... Riktignok ikke mye, men det er snø. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.