oslofjord Startet 25.August.2012 Link til dette innlegget Startet 25.August.2012 (redigert) I går var mitt diilemma om vi skulle runde av en fin solskinnsdag på fjorden pga lynglimt over Asker og Nordstrand...og etter hvert tordenbyger også over Nesodden og Oslo sentrum . Gammel barnelærdom er at man skal ungå åpen båt på fjorden i tordenvær, men hvor farlig er det egentlig ? Er det mange eksempler på personskader pga lynnedlslag i dagsturbåt på fjorden. I hvilken grad får folk panikk.....ja og gjemmer seg på en øy eller setter gassen i bånn hvis en sommerbyge med lyn nærmer seg ? Redigert 25.August.2012 av oslofjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 25.August.2012 Link til dette innlegget Svart 25.August.2012 Hvis du blir truffet av lynet er det farlig... Men hvis du googler : truffet av lynet i båt... Så tror jeg ikke du får mange treff.. Jeg liker å være i båt når det tordner.. Du kjenner været bedre i båt..:-) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Akvanauten Svart 25.August.2012 Link til dette innlegget Svart 25.August.2012 Gammel barnelærdom er at man skal ungå åpen båt på fjorden i tordenvær, men hvor farlig er det egentlig ? Er det mange eksempler på personskader pga lynnedlslag i dagsturbåt på fjorden. Om man er ute i åpen båt så kan man jo bare holde seg i nærheten av andre båter. Seilbåter er gode lynavledere, og er man i nærheten av en seilbåt så er man nokså trygg. Just å holde kamera klart dersom det skulle smelle... Jeg har ikke hørt om så mange tilfeller av lynnedslag i båt. Kan vel bare huske et tilfelle jeg har lest om, midt ute i Stillehavet. Jeg ville ikke tatt så mye hensyn til dette. Det er en liten sak i den store sammenhengen. På veien dør det 300 mennesker hvert eneste år, plussmasse personskade, men folk slutter ikke å kjøre bil av den grunn. Du er mye tryggere på vannet enn på land. Og hva gjør du på land om det lyner? Går du ut av huset? Huset er jo høyt og tiltrekker seg lyn. Sitér dette innlegget "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
Mouche Svart 25.August.2012 Link til dette innlegget Svart 25.August.2012 Visstnok tre (3) personer som har blitt drept av lynnedslag i Norge på femten år, og tror ikke noen av disse befant seg i en båt så faren er relativt beskjeden. Årlig kan vi forvente 120.000 lynnedslag og mest i år med varme somre, men slike er vi heldigvis forskånet for ser det ut til! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Tom Rør Svart 25.August.2012 Link til dette innlegget Svart 25.August.2012 Lå i frognerkilen for noen år siden, og det blåste opp noe helt infernalsk på et blunk, med lyn og torden i tillegg. Omlag 50 meter fra meg slo lynet ned med et brak i en snekke som lå rett utfor Kongen marina. Det hadde visst gått litt utover det elektriske annlegget, og kanskje hørselen til dem ombord. Det smalt noe helt for jæ...g ihvertfall. Man skal ha respekt for denslags. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 25.August.2012 Link til dette innlegget Svart 25.August.2012 Seilbåter er gode lynavledere, og er man i nærheten av en seilbåt så er man nokså trygg. Noen som har vært med på lynnedslag i seilbåt? Hvis det hadde vært et stort problem så ville det vært mer omtalt? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 25.August.2012 Link til dette innlegget Svart 25.August.2012 (redigert) Lynet slår vel svært sjeldan ned i seglbåtar. Eg veit at båten "Las Primas" vart truffe av lyn for nokre år sidan, men ut over det er det svært sjeldan ein høyrer om slikt. Med tanke på kor mange seglbåtar som ligg rundt om kring er det ekstremt få som vert truffe av lynet. For nokre år sidan passerte ei tordensky like over småbåthamna med 30 seglbåtar på same brygge. Lynet slo ned så det spraka i lufta like ved, men ikkje i seglbåtane. Det er for øvrig forskjellige meinigar om det er lurt å jorde båten med "lynavledarar" (startkablar) frå rekke til sjø, eller med wire frå vant til kjøl. Ein risikerer då å tiltrekke seg lyn som elles ikkje ville slått ned i båten, har eg lest. Redigert 25.August.2012 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Akvanauten Svart 25.August.2012 Link til dette innlegget Svart 25.August.2012 Jeg har lest mye, og såvidt jeg kan huske bare lest om ett lynnedslag i båt. Dene historien skjedde midt ute i stillehavet. Dette lynet slo ut all elektronikk. Eieren var forberedt på det meste og hadde med seg en sekstant. Det tragikomiske var at sekstanten var av plast og var teipet tilmasten. Derfor smeltet den da lynet slo ned. Sant eller ikke vet jeg ikke, men det er en god historie. Jeg tror det finnes mye annet å bekymre seg for før en bekymrer seg for lynet. Sitér dette innlegget "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
Haa- Svart 26.August.2012 Link til dette innlegget Svart 26.August.2012 Hehe, man skal ikke la sanheten stå i veien for en god historie ;) Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 26.August.2012 Link til dette innlegget Svart 26.August.2012 For noen år siden seilte vi med en Sweden Yachts 45 i Danmark. Etter en uke med fint vær ankom vi Aarhus i sol og fin seilvind. En seilbåt hadde i mange timer ligget etter oss (han også med seilene oppe). Værmeldingen hadde varslet sol og lite vind. Øst for oss ser vi plutselig at det dannes noen velldig mørke skyer. Skyene brer seg veldig fort og blir mørkere og mørkere. Plutselig forsvinner vinden, og alt blir helt stille. Vi ser ned på vannet som også blir stille. I løpet av et minutt, blir vannet grågrønt og begynner å "boble". Helt utrolig å se på. Kameraten min (skipper på båten) ber oss ta på overlevelsesdraktene og vi rever seilene i en fart. Rett etterpå blir himmelen helt mørk og vi er i raganrok. Full storm, store hagl, regn og null sikt. Det blåser orkan styrke (så det på vindmåleren)i kastene. Vi lå midt i skipsleia i innseilingen til Aarhus. Kameraten min hadde peilet kompasskursen rett før dette og sett at ingen skip var i nærheten. Vi prøvde å ha øynene oppe, men det sved forferdelig i øynene pga vinden og hagl. Prøvde å ha på oss dykkermasker, men det hjalp ikke stort. Så slår begynner det å lyne rundt oss. Vi rekker ikke å henge ut slepeliner fra masten. Men vi holder oss unna masten. Med ett slår lynet ned i masten. Enormt brak og all elektronikk blir slått ut. Like fort som uværet kom, forsvant det. Etter litt får vi resatt sikringer osv og vi får opp VHF'en. Båten bak oss sender mayday, mann over bord. Vi ser bak oss at uværet da er over ham. Litt etter kommer redningshelikopteret på vei mot ham. Da vi ankommer havnen i Aarhus, står det flere og ser på oss, og utbyter: "Har dere vært ute i dette været?" Dagen etter leser vi i avisene at skipperen på båten bak oss hadde fallt i vannet (uten redningsvest) da båten hadde kappseilt da den ikke hadde fått revet seilene. Han ble funnet omkommet i vannet. Det sto også i avisene at metrologene ikke hadde spådd eller varslet dette meget lokale uværet. De sa at "det kom fra intet og forsvant". Uværet kom og forsvant på under en halv time. Ja, lynet slo altså ned i båten, men det gikk bra. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 26.August.2012 Link til dette innlegget Svart 26.August.2012 Det hørtes rimelig heftig ut! Godt det gikk bra med dere,og det virket som at dere gjorde alt riktig ihverfall Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 26.August.2012 Link til dette innlegget Svart 26.August.2012 Heftig seilas.. Det må jeg si. Regner med det var rimelig skummelt mens det sto på. Var selv ute for en bitteliten brøkdel av noe liknende i gammelsjekta. Blåste plutselig kraftig opp. Mens jeg var langt ute. Værmelding var lite vind og sol. Jeg frykta hele tiden for at det skulle bli verre. Gikk så fort jeg kunne mot land. Etter to timers venting ved lyngør var været igjen slik de hadde varslet. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
gon Svart 26.August.2012 Link til dette innlegget Svart 26.August.2012 Se denne: Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 26.August.2012 Link til dette innlegget Svart 26.August.2012 der vart i skremt ja! Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Krimart Svart 28.August.2012 Link til dette innlegget Svart 28.August.2012 Dette er jo et veldig debattert tema her på forumet. Smarte selgere tilbyr diverse krims-krams til engstilge båteiere som vil beskytte seg fra lynet. "Forespar Lightning Master" tar vel kaka på idiotiske innretninger man kan lure folk til å kjøpe. Se mitt innlegg #8 på følgende tråd: https://baatplassen.no/i/index.php/topic/71106-lynavleder-i-seilbaat-virker-det/ Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 28.August.2012 Link til dette innlegget Svart 28.August.2012 Statistisk sett skal lynet treffe deg 1,8 ganger før du vinner i lotto. Sånn sett burde man henge i masta og fiske med karbonstang. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Ingeborgimevind Svart 28.August.2012 Link til dette innlegget Svart 28.August.2012 Eg veit at båten "Las Primas" vart truffe av lyn for nokre år sidan, men ut over det er det svært sjeldan ein høyrer om slikt. Det var vel i Caledonienkanalen i 2009, og bildene fra den hendelsen gjorde inntrykk. Stort sett kan det virke som seilbåter på innsjøer er mer utsatt enn på åpent hav, uten at jeg skal spekulere i årsakssammenhenger. Sitér dette innlegget HF: LB3GH Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.