ola volvo Startet 25.August.2012 Link til dette innlegget Startet 25.August.2012 Har en perkins som gradvis har begynt å ryke mere og mere . Det virker som det er diesel eller oljerøyk . Båten blir veldig fort svart i hekken og på siden ( det kommer ikke av vandamp). Motoren er også tungstarta, må nesten ha motorvarmer for å få start . Jeg har mistenkt dysene , så de er det byttet spisser på . problemet er der fortsatt , så nå lurer jeg på hva neste steg er . kan dieselpumpen være "feilstilt " , Motoren har vært kjørt noe tungt, dvs for stor stigning på propell . Det ryker i alle turtallspekter , mere røyk ved høyere turtall . røyken avtar ikke ved varm motor . setter stor pris på tips . Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 25.August.2012 Link til dette innlegget Svart 25.August.2012 Du har sikkert sjekket luftfilteret, sjekk og at turbo spinner veldig lett rundt. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
torbi Svart 25.August.2012 Link til dette innlegget Svart 25.August.2012 Da eg kjøpte viksund med perkins, ville den ikke gå mere enn 13 knop, pluss tung startet. så tok eg alle 6 dysene og diselpumpe og leverte til overhaling, og etter det går det opp til 20 knop og lettere å starte, men den går litt ujevn av og til på tomgang. kanskje naturlig når motoren er blitt gammel.? den har ikke luftfilter men som åpen luftinntak med rist.. når det gjelder røyk, eg har litt røyk med litt oljefilm på sjøen. eg har ikke enda funnet ut hva årsak er. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
hegra Svart 25.August.2012 Link til dette innlegget Svart 25.August.2012 ola volvo : kan dieselpumpen være "feilstilt " , Jeg har en motor som oppførte seg slik du forklarer. Jeg dreide pumpa noen få mm slik at tennning kom litt tidligere, og alle de nevnte problemer forsvant. Det er nok ikke helt etter boka å gjøre dette bare på måfå, men jeg fant ut at motoren måtte nå ha det bedre enn før, siden røyken forsvant og start ble lettere. Jeg gjorde det veldig forsiktig og på forhånd hadde jeg merket av der pumpa opprinnelig var innstilt i tilfelle det ikke var noen effekt i dreiningen. Men det er jo ikke sikkert dette hjelper på din motor Sitér dette innlegget Link to post
ola volvo Svart 25.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2012 jepp luftfilter er det ikke (bare rist som nevnt her ) turboen sviver lett). Mener at jeg har mistet litt kraft på motoren i det siste også . Libra 33 med 217 hk og 12 knop Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.