Jump to content

Nytt medlem fra Nord


feskhau

Recommended Posts

Hei !

Jeg er ikke sikker på om dette er rette plassen for og skrive en introduksjon, men jeg tar sjansen :)

Har nettopp anskaffet meg en liten båt etter mange års opphold. Har tidligere hatt en liten trebåt, gummibåt og en Kragerø 26. Har nå fått meg en eldre Selco 13 som trenger plenty med arbeide og kjærlighet. Kan hende det kommer en liten byggetråd etterhvert, skal både lage dørk og akterspeil++ satser på å kjøre klassisk racerbåt til våren !!

Redigert av feskhau (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

har hatt en 26 foter??? hvorfor gått ned i fot. kommer selvfølgelig an på bruken. ikke akkurat fam.båt da, men som du sier, kjøre race.

Vel, velkommen og lykke til med hva du nå ender opp med. Har selv en risør 23 med sabb diesel som jeg bruker til tur,fisking,dykking etc.

allsidig og god sjøbåt. har litt trøbbel med motoren for tiden, men den skal uanstt være klar til skreifiske med tilhørende rogn og "feshau". Blir vel litt tørrfisk og litt klippfisk også håper jeg.

Høres....

Redigert av Figen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

klar til skreifiske med tilhørende rogn og "feshau". Blir vel litt tørrfisk og litt klippfisk også håper jeg.

 

Er det skrei i Osensjøen nå? Eller må du helt til Mjøsa for å finne den? :saint::giggle:

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Kan ikke dy meg fra å kommentere dette med torsk/skrei.

Torsk og skrei er samme fisk, men skreien er fisk som går inn i fjordene for å gyte. Spesielt er Lofoten et kjent gyteområde og fisket der starter 1. februar hvert år.

Den beste tørrfisken henges av skrei, da denne er råmateriale for å lage lutefisk. Det samme gjelder for klippfisk som er en meget stor eksportvare til bl.a Portugal,Spania og Italia.

God middag

Link to post
Share on other sites

Skreien gyter nok svært lite i fjordene, men i havet langs kysten fra Midt-Norge og nordover til Finnmark, der at Lofoten og Senja utgjør "tyngdepunktet". :smiley: Og nå er det ikke mange månedene igjen før skreivandringen starter for oss heldige nordlendinger som kan glede oss over disse blodferske delikatessene til 50 kr kiloet.

Link to post
Share on other sites

Figen har delvis rett (selv om han kommer fra Hedemark ;) Skreien er en torskestamme, muskuløs og spenstig, ingen slapp fjordtorsk. Den gyter også i noen fjorder i Lofoten og nordover. Ja prisen er for høy, særlig for oss pensjonister som burde ha spist mere fisk, lever og rogn for å holde oppe fertiliteten.

Link to post
Share on other sites

Da jeg var i Marinen la vi oss blandt fiskeskøytene med MTB`en og fiska skrei og kokken diska opp umiddelbart med Mølja! Det var et av de mest fantastiske fiskemåltidene jeg har smakt!. Den beste fisken er den som er nytrekt og selvfiska.

Lykke til med Selco prosjektet!!!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Hei alle allvitere.

Jeg er født i Harstad, oppvokst i Ålesund, bor riktignok i Hedmark for tiden, hvor min kone er fra. Min far var fiskebåtreder og fisket både ved Grønnland, Canadakysten, Norskekysten etter både torsk/skrei, sild, kveite etc. Til og med Borgundfjordtorsken er ganske kjent for sin gode kvalitet. Skrei er og blir en Torsk som både henges til tørrfisk, hvor noe går til luting og saltes til klippfisk.

Der er en liten genetisk forskjell på den stedlige "taretorsken" og skrei, men torsk er og blir torsk bortsett fra at skreien er mer i vandring og den gyter riktignok langs Møre- og nordlands/Finnmarkskysten, også i nesten samtlige fjorder i nevnte strekning.

Uansett skal jeg ha båten liggende på sjøen for å rusle ut og fiske SKREI når den kommer inn rundt Hitra/Frøya/Smøla området.

På denne tiden er det de fleste landkrabber har "statussymbolet" liggende på land og venter på neste vår, båtpolering/vask, etc en solskinnsdag, med kaffekos og båtprat med nabo skipper'n Koselig.

Skitt fiske forresten.

Link to post
Share on other sites

På sett og vis....Skreien er alltid grå i skinnet. Den er kjønnsmoden og har da en viss størrelse. Åpner du buken så har den enten melke eller rogn, alt ettersom det er hann eller hunnfisk. Dersom du skaulle være på plasser i sommersesongen, etter gyting, når den ikke har rogn eller melke, er det for et utrenet øye ikke mulig å se forskjellen. Som nevnt i et innlegg ovenfor er den noe mer fast i "fisken" enn traretorsken/fjordtorsken. Ellers har den samme finner, hode og spor. Ellers er jeg ikke vitenskapelig kyndig, så å slå opp i leksikon kan være belærende.

Skitt fiske

Redigert av Figen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Velkommen til trådstarter.

Er nok litt enig med Figen. Men som helårshobbyfisker i en fjord der vi både har egen torskestamme samt innsig av skrei, så må jeg si at jeg mener meg selv i stand til å se forskjell på fjordtorsken og skreien ut over rogn og melke. Fjordfisken har mye mer markert farge/kontraster i fargene imens skreien, som Figen sier, er mer grå i fargene. Mer "blass" på en måte.

 

Og sist vinter gikk skreien over disk for 39 kr kiloen her oppe.

 

Men storseisesongen er ennå ikke over. Fjorden er full av mat, så den eneste tiden den tar på dorga er om natta akkurat i tiden det mørkner. Har hatt noen kjempefine kvelder/netter den siste uka for å få de siste filetene og fiskekakene i boks.

Og snart kommer silda......

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"Folk i båt" ser ut til å fange maten sjøl til tross for 39.- kr. kiloen og det gjør han pinedø rett i. Ingenting kan måle seg med tur på sjøen, se natur, føle roen......

Folk i båt er visst en årvåken fyr... Storsei ja... den er i fjordene ennå og kansje utover vinteren litt også, men en bør utpå litt djupere vann. Har et par meget gode småseigrunner utafor Fillan på Hitra, men skal jeg ha storsei må jeg helst ut i Frøyfjorden. Der de større suggene går. Seibiff er nam nam, også blir det framifrå "feskmat"

Silda går allerede oppi fjæra i Fillfjorden og jeg har tatt et par flotte sei i forbindelse med det.

MEN, gleder meg "tell å døppe sjyvåttan i have" å dra skrei til vinteren, da blir det både tørrfisk og klippfisk. Har hatt hus i Portugal noen år og lært meg noen flotte Bacalhau-retter, for det har ikke nordmenn veldig mye rede på. Kansje kjenner vi en rettt eller to, synd.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...