btor Startet 25.August.2012 Link til dette innlegget Startet 25.August.2012 Hei, Jeg har nå skrapt forsiktig bort tykke, gamle lag med bunnstoff fra vår Sollux 23. Tenker nå å bruke forsiktig pussing slik at båten nærmest blir hvit (rett på gelcoaten). Kan jeg legge på nytt bunnstoff rett på da, eller bør en legge på noe primer først? Skrubber båten alltid helt ren om høsten når jeg drar den opp om legger på et lag bunnstoff på ren båt om våren når den skal ut igjen... Hvilket bunnstoff er av grei nok kvalitet? Er det noen tester av bunnstoff så vi kan se hvordan de forskjellige kommer ut? Eller er det greit nok med Biltema sin..? Takk for kommentarer :-) Sitér dette innlegget Link to post
Stephan Svart 25.August.2012 Link til dette innlegget Svart 25.August.2012 Du må bruke primer, ikke bare for å gi godt feste for bunnstoffet, men fordi gelcoat ikke er vanntett. Det er primeren som beskytter mot vanninntrenging i glassfiberen. Å legge bunnstoff rett på gelcoaten, er å be om utvikling av "plastpest" (osmose). Stephan Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.August.2012 Link til dette innlegget Svart 26.August.2012 Ingen grunn til å skrape båten ren hvert år. Bruk heller energien til noe mer nyttig. Selvpolerende bunnstoff fungerer like bra etter en vinter på land. Jeg har båten oppe på slipp hvert annet år, og flekker da bare der bunnstoffet er borte eller ser tynnslitt ut. Så får den seg heller et nytt lag når det begynner å se skikkelig tynt ut, sånn hvert 5-6 år eller så. Men før du påfører bunnstoff på ren bunn bør du legge 4.5 strøk epoxyprimer (f.eks Jotuns Antipest) direkte på gelcoaten, dette beskytter skroget mot plastpest. På min båt er det deretter påført et strøk hvitt hardt bunnstoff mens primeren var lett klebrig, og et strøk selvpolerende sort oppå dette. Så da er det lett å følge med på det selvpolerende. Når det hvite begynner å lyse gjennom, er det på tide å legge på litt. På denne måten unngår jeg at det noengang vil bygge seg opp tykke lag med bunnstoff igjen... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
valvolainen Svart 26.August.2012 Link til dette innlegget Svart 26.August.2012 Det var utrolig lurt index, takk for godt tips! Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 26.August.2012 Link til dette innlegget Svart 26.August.2012 Hei, Hvilket bunnstoff er av grei nok kvalitet? Er det noen tester av bunnstoff så vi kan se hvordan de forskjellige kommer ut? Eller er det greit nok med Biltema sin..? Takk for kommentarer :-) Har aldri brukt annet enn Biltema bunnstoff. Har alltid vært fornøyd, men nå har BT skrudd opp prisen på stoffet sitt med 50%. Vurderer nå å prøve noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 26.August.2012 Link til dette innlegget Svart 26.August.2012 Ingen grunn til å skrape båten ren hvert år. (...) Når det hvite begynner å lyse gjennom, er det på tide å legge på litt. På denne måten unngår jeg at det noengang vil bygge seg opp tykke lag med bunnstoff igjen... Genialt Index Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.