Jump to content

Hjelpemotor til tresnekke?

leifgjh

Recommended Posts

Finnes det mulighet for å installere hjelpemotor på ei tresnekke med en gammel marna diesel motor?

Dette til bruk hvis marna'en streiker.

Tenkte kanskje en nedsenkbar liten påhengsmotor (som Også kan brukes til lettbåten eller en innebygd ekstramotor eller noe annet som gjør tjenesten) hva finnes av muligheter?

Blir slike hjelpemotorer brukt noe Særlig på eldre båter?

Takk

Muligheten til å montere en nødmotor har jeg også savnet i alle år. Ikke fordi motoren i snekka har for vane å streike, men for sikkerhets skyld. I vinter sveiset jeg en brakett til å montere over dollbord og skvettgang et stykke akterut. Den festes med et par vingeskruer til skvettgangen. Lett å montere og demontere. Jeg bruker en langstammet 4hp påhenger og patenten virker utmerket. Påhengsmotor og brakett gjemmes under benkene til vanlig.

Jeg har en løsning som fungerer veldig fint på min 26 fots fiskesjark.Skrudde fast 2 stk.åregaffelfester i fremkant av aktre bakk.Modifiserte 2 åregafler som passet i festene,skrudde på en 2"X6" plank som stikker ca 50 cm ut på styrbord side.Der bruker jeg en gammel 8 hk.yamaha som fremdrift.Dette fungerer utmerket.Dette lagres under bakken og kan enkelt monteres hvis det trengs.

Jeg har kjørt strekningen Mandal til Kristiansand med denne løsningen,ikke så mye vind denne dagen men funker greit i motvind opp mot frisk bris i alle fall. Styrer med roret,men det går å styre med påhengeren også,dog noe tregere reaksjon.

Skal se om jeg kan få tatt et bilde av "patenten" og legge inn på båtplassen.

Den elektriske motoren jeg har prøvd havnet i kjelleren etter 1 tur. Det virket noenlunde greit på en 14 fot båt når det var vindstille, men med en mild bris var den helt ubrukelig. Dette skulle liksom være en av de kraftigste motorene, uten at jeg husker spec på den. Tviler på at det finnes portable el motorer som klarer å håndtere en snekke i vind og bølger.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...