Jump to content

Bøye 25mm rustfritt rør

Sydvesten

Recommended Posts

Er det noen som har hatt suksess med å bøye øD på 25 mm tynnvegget rustfritt rør i en vanlig rørbøyer. Det er samme type som benyttes i rekker ol. Dette er relativt tynnvegget, max 1.5-2mm veggtykkelse antar jeg.

Jeg har selvsagt muligheten til å fylle dette med sand før bøying, men vil bare sjekke om noen har gjort dette med suksess uten at røret er sandfylt. Det jeg skal ha er noen 90° bend, med en radius på helst 3 eller max 5 x D.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg har Svendsen Eksos som kunde og ser at de bøyer masse rør uten problemer...  Men om de bøyer så tynne rør, vet jeg ikke :-)

Ring og hør med din lokale Svendsen Eksos (hvis du har en)

Skarpnes9100

<{POST_SNAPBACK}>

Nå har ikke jeg noen Svendsen eksos i umiddelbar nærhet, nærmeste er vel litt over 5000km unna i luftlinje :wink: . Det jeg imidlertid har er et velutstyrt mekanisk og sveise -verksted med rørbøyere opp og i mente, men vi har ikke bøyd slike tynnveggede rør tidligere. Det er forsåvidt ikke noe problem, bøyingen vil bli gjort her hos meg, men ville bare sjekke om noen hadde bøyd dette uten sand i røret tidligere. Polert syrefast rør koster jo litt da, og ville bare forsøke å unngå å ødelegge for mye av røret i forsøk på bøying.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Er det noen som har hatt suksess med å bøye øD på 25 mm tynnvegget rustfritt rør i en vanlig rørbøyer. Det er samme type som benyttes i rekker ol. Dette er relativt tynnvegget, max 1.5-2mm veggtykkelse antar jeg.

Ikke noe problem Sydvesten. 1" rør bøyes lett med vanlig rørbøyer. Jeg tok med meg en rørbøyer på kaia og tilpasset ei ny rekke bak til gamlebåten på sparket. To ting å huske på.

1)Bruk godt med olje

2) Det er store momenter ute å går, så finn en skikkelig god opplagring for rørbøyeren.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Lånte selv en hydraulisk bøyer, "knektene" gikk i tommemål så jeg måtte fore disse med blyplater for å tilpasse dimensjonen til "rekkerør". Fylte rørene med fin sand og prøvde meg frem.... Fikk et resultat som dette

Redigert av bmo (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

For å feste pulpit i båten brukes det ofte runde skiver som er sveist fast i rørene.

Hvor får en kjøpt disse?

Har sett i mange kataloger, men finner svært lite av disse.

<{POST_SNAPBACK}>

http://www.bulten-stainless.se/katalog/html/g.htm

Flere har DIN normerte syrefaste skiver. Mange bruker disse og sveiser på en mutter på baksiden.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

For å feste pulpit i båten brukes det ofte runde skiver som er sveist fast i rørene.

Hvor får en kjøpt disse?

Har sett i mange kataloger, men finner svært lite av disse.

<{POST_SNAPBACK}>

Brukte selv skiver som jeg treddde en bolt igjennom, sveiste denne fast til skiven som så ble festet på beina. Fant i ettertid ut at det kunne leveres flate skiver med en halvkule i senter slik at vinkelen i bunn av benet ikke trengte å være kuttet helt i rett vinkel da denne kulen virket som et "ledd"

Alt materiell ble innkjøp hos Damstahl

For min del kom pulpitt og badeplattform på ca 1300,- i matriell + noen :drink: og en del udokumenterte gloser :discuss:

Men ellers var det gøyt å kunne vite at dette klarte jeg selv uten de store innvisteringen selv om du måtte finne kruttet oppigjen på nytt noen ganger underveis....

Redigert av bmo (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...