Bitteliten Startet 8.Februar.2005 Link til dette innlegget Startet 8.Februar.2005 (redigert) Jeg leste en annonse i et dansk båtblad i går kveld. Her lanserer de en ny Garmin modell som heter 192C. Ser ikke noe om denne modellen på Belanors hjemmeside. Men på Global Satelite fant jeg mer info. This unit will ship with a new brighter display. The software and fast processor will be the same as the GPSMAP182C Etter et pars års erfainrg med 182C forstår jeg at Garmin nå kommer med en bedre skjerm, for 182C er ikke noe god i skaprt sollys. Garmin kommer også da med en 198C som erstatning til 188C - dette er en modell med ekkolodd i tillegg til kartplotter. Simrad oppgraderer også nå sin 34/44/54 serie og kommer med en serie de kaller CX 34/44/54. Endringene her i hht Gemotech blir en bedre skjerm (helstøpt skjerm slik at man unngår dugg mellom skjerm og "toppglass" samt at serien er modulbasert, dvs. at man kan bygge den ut med nye funksjoner (radar, ekkolodd) etterhvert som behov (og lommebok) endrer seg. Nytt er også at CX modellene vil ha et bedre grensesnitt mot PC Planner - slik at man kan planlegge ruter hjemme på PC med C-map kartbrikken og overføre data til plotteren via C-map brikken. Første forsendelse av CX kommer til Norge i disse dager. Også blir kartplotterne faktisk litt billigere. Av prislisten til Simrad ser det ut til at tillegget for Sun view skjerm går ned fra 12500 til 7500 kroner. Simrad har også kommet med en CP 31 modell som bl.a. Scand setter som standard i sine båter. Dette er en noe forenklet versjon av CP 33 En annen nyhet på CX serien til Simrad (gjelder også CP 31) er at de bruker det nye C-map MAX NT+ formatet på kartbrikkene. I htt en annonse jeg leste i Practical Boat Owner (?) er dette et kartformat med betydelig mer info enn tidligere. Dette er hentet fra pronav.no: C-Map MAX er en helt ny kartstandard for NT kartbrikker og som alle Seiwa kartplottere med rask prosessor får tilgang til. MAX har et klart forbedret ”design” i forhold til NT+. Detaljnivået, nøyaktigheten og oppløsningen på kartet er vesentlig forbedret. Her er en kort oppsummering av nye funksjoner: Perspektiv visning – levende navigasjonssymboler – verdifulle tilleggsdata for bl.a. losbåter – over-zoom – tidevannstabeller og havstrøm tabeller for hele verden osv. For noen sentrale havner i Europa har man til og med lagt inn flyfotobilder. Det aller viktigste for kundene er kanskje; MYE MER KART FOR PENGENE! Nye kartinndelinger: WIDE og MEGAWIDE – nå kun 3 kartbrikker som dekker hele Norge og Skagerrak! . Mye morro for elektronikkfrelste - og nyhetene vises kanskje på Sjøen for Alle i mars? Redigert 8.Februar.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 8.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2005 (redigert) Mye interessant for meg som har Simrad fra før. Jeg kjente forsåvidt til en del av dette, men ikke så konkret. Så til det avgjørende spm: Vil det være mulig å oppgradere sw på eksisterende plottere (i mitt tilfelle CP44, 2004-modell) til å kommunisere med PC-planner og til å lese det nye kartformatet? Han fra Gemotech vet kanskje? Han har jeg snakket med på messa i fjor og han virket både kunnskapsrik og engasjert. (Jeg har sendt mail til rette vedk. hos Simrad vedr. komm. med PC-Planner, jeg vet at han har lest mailen min, men han har ikke svart). Redigert 8.Februar.2005 av KOB (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Bitteliten Svart 8.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2005 (redigert) Så til det avgjørende spm: Vil det være mulig å oppgradere sw på eksisterende plottere (i mitt tilfelle CP44, 2004-modell) til å kommunisere med PC-planner og til å lese det nye kartformatet? Han fra Gemotech vet kanskje? Han har jeg snakket med på messa i fjor og han virket både kunnskapsrik og engasjert. (Jeg har sendt mail til rette vedk. hos Simrad vedr. komm. med PC-Planner, jeg vet at han har lest mailen min, men han har ikke svart). <{POST_SNAPBACK}> Jeg sjekker med min leverandør - legger ut svaret her når det kommer. Dårlig av Simrad at de ikke svarer. Jeg har samme erfaring. Jeg spurte om Sunview skjerm - og fikk aldri svar. Redigert 8.Februar.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2005 Jeg fant mer info om Simrad CX serien i det danske Bådmagasinet nummer 2/05. Her står det en artikkel om nyheter i båtelektronikk. En av nyhetene som er i tillegg til det jeg skrev i mitt første innlegg på Simrad /C-map MAX er en "grounding alarm" som gjør at man 6 minutter før man kommer en et sted som er grunt (man setter da selv grenseverdien) så går det en alarm som varsler. I USA har Garmin inngått en avtale med den nasjonale værtjenesten om å levere værmeldinger til deres kartplottere - wow -det høres fint ut. Vi får håpe at en slik tjeneste blir bygd ut i våre farvann etterhvert også. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2005 (redigert) En av nyhetene som er i tillegg til det jeg skrev i mitt første innlegg på Simrad /C-map MAX er en "grounding alarm" som gjør at man 6 minutter før man kommer en et sted som er grunt (man setter da selv grenseverdien) så går det en alarm som varsler. Hei. Men dette er da ikke noe nytt? Den muligheten har jeg da på min Interphase plotter. Det ligger allerede i C-map NT+ brikkene. Ellers er jeg overrasket over ikke å finne noe om C-map MAX på c-map.no. Får kontakte dem og Interphase og høre om det kan brukes på min plotter. Må likevel ha minst en ny brikke når jeg flytter til Stavanger. De to brikkene jeg har nå dekker kun fra Lista østover til Sverige og ned til sydspissen av Sverige pluss Kattegatt med deler av Danmark. I USA har Garmin inngått en avtale med den nasjonale værtjenesten om å levere værmeldinger til deres kartplottere - wow -det høres fint ut. Vi får håpe at en slik tjeneste blir bygd ut i våre farvann etterhvert også.Og til info, har jeg med Interphase plotter og c-map allerede denne muligheten. Været får en via GSM, men aner ikke om det kun gjelder for USA. Lars H. Redigert 8.Februar.2005 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
REM Svart 8.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2005 Får kontakte dem og Interphase og høre om det kan brukes på min plotter. Lars H. <{POST_SNAPBACK}> Interphase og Seiwa er identiske plottere produsert på den samme fabrikken men med forskjellige merkenavn.Det er derfor grunn til å tro at går formatet på Seiwa, ja så går det på Interphase også. Ser forøvrig også at Seiwa kommer med sk. BlackBox ekkoloddfunksjon for tilkoppling til sine plottere. Også her er det grunn til å tro at det også funker mot Interphase. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Lars H. Svart 8.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2005 Ser forøvrig også at Seiwa kommer med sk. BlackBox ekkoloddfunksjon for tilkoppling til sine plottere. Også her er det grunn til å tro at det også funker mot Interphase. <{POST_SNAPBACK}> Finnes allerede for Interphase. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Brutus Svart 8.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2005 Her er merkene som fikser C-Map MAX: Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2005 (redigert) Her er merkene som fikser C-Map MAX: Da er det håp, spesielt siden jeg fikk oppdatert SW for noen uker siden.Men hvor har du disse opplysningene om nevnte plottere fra? Lars H. Redigert 8.Februar.2005 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Brutus Svart 8.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2005 Da er det håp, spesielt siden jeg fikk oppdatert SW for noen uker siden. Men hvor har du disse opplysningene om nevnte plottere fra? Lars H. <{POST_SNAPBACK}> Her kan du lese om bl.a. "compatible products" og andre funksjoner i MAX. Levende fyr f.eks.: TRYKK MEG! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2005 Hei. Takk for linken. Da spørs det bare om min nåværende plotter utnytter dette, eller om det kun er 2005 modeller som mestrer det: Below are some of the manufacturers who will be exhibiting new MAX compatible products during the Spring 2005 Boatshow season. Many other manufacturers intend to release MAX products during 2005, so do check that your chart plotter is MAX compatible before buying. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
FredT Svart 9.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2005 Hei. Takk for linken. Da spørs det bare om min nåværende plotter utnytter dette, eller om det kun er 2005 modeller som mestrer det: Lars H. <{POST_SNAPBACK}> Hei, Jeg har en nyanskaffet Standard Horizon CP1000 plotter. Seatronic i Moss opplyser at for å bruke de nye Mega Wide kartbrikkene må plotterens firmware oppdateres. Dette var kostnadsfritt å få gjort i følge den jeg snakket med på Seatronic. Kanskje din Lars. H. også kan oppgraderes slik? Forøvrig - så vidt jeg kan forstå en en av de nye "goodies" at det ikke bare er noen havner man kan se foto av - men ALLE marinaer og tilløp - om jeg forstår engelsk rett? "Multi-Media Objects such as aerial photos of all marinas and approaches" Og det gledelige - én kartbrikke (nr 7?) dekker de to jeg hadde tenkt å anskaffe - og til en pris som sannsynligvis blir mindre enn det én av de "gamle" NT+ kostet. Ser prisen i UK er GPB 209. mvh FredT Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
KOB Svart 9.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2005 Forøvrig - så vidt jeg kan forstå en en av de nye "goodies" at det ikke bare er noen havner man kan se foto av - men ALLE marinaer og tilløp - om jeg forstår engelsk rett? "Multi-Media Objects such as aerial photos of all marinas and approaches" <{POST_SNAPBACK}> Vanligvis inkluderer dette ikke Norge. Hvem har systematisert bilder og informasjon som i tilfelle kunne benyttes? Ingen, såvidt jeg vet. Vi hadde vel noe av det samme med DLS - danskene har bilder av havnene etc - ikke noe sånt i Norge, selv om det var Sjøkartverket som stod bak DLS. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Krapyl Svart 9.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2005 "C-Map MAX er en helt ny kartstandard for NT kartbrikker og som alle Seiwa kartplottere med rask prosessor får tilgang til. MAX har et klart forbedret ”design” i forhold til NT+. Detaljnivået, nøyaktigheten og oppløsningen på kartet er vesentlig forbedret. Her er en kort oppsummering av nye funksjoner: Perspektiv visning – levende navigasjonssymboler – verdifulle tilleggsdata for bl.a. losbåter – over-zoom – tidevannstabeller og havstrøm tabeller for hele verden osv. For noen sentrale havner i Europa har man til og med lagt inn flyfotobilder. Det aller viktigste for kundene er kanskje; MYE MER KART FOR PENGENE! Nye kartinndelinger: WIDE og MEGAWIDE – nå kun 3 kartbrikker som dekker hele Norge og Skagerrak!" Her må en eiendomsmegler av typen "solrik leilighet i barnevennlig område med sjel" ha fått jobb i båtbransjen. Detaljnivået, nøyaktigheten og oppløsningen? Har de et annet kartgrunnlag enn det de får fra de respektive lands kartverk? Oppløsningen er jo en funksjon av HW. Perspektiv visning er jo en funksjon av plotteren, jfr. 3D pakka til Maxsea. Levende navigasjonsymboler i en losbåt? Nix, det er et yrkesfartøy og skal ha en godkjent plotter med IMO-normerte symboler. Over-Zoom? Igjen en funksjon av plotteren. Tidevannstabeller og havstrøm? Knapt noe nytt. Mange har det. Ser også på hjemmesidene til MAX at de skryter av distansegrid. Vel, slå på UTM-visning. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Mix Svart 9.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2005 Det aller viktigste for kundene er kanskje; MYE MER KART FOR PENGENE! Nye kartinndelinger: WIDE og MEGAWIDE – nå kun 3 kartbrikker som dekker hele Norge og Skagerrak <{POST_SNAPBACK}> Dette er jo gromt !Navionics startet ballet ifjor med XL3 brikken med 3 ganger dekning for samme pris. Ser utfor at konkuransen har tvunget c-map til det samme. Dekning og pris ligger som det ser utfor nå til å bli temmelig likt. Bluechart har gått litt mer forsiktig ut når det gjelder dekning/pris. Men tipper de kommer etter. Kartgrunnlaget produsentene bruker har vel blitt det samme. Så nå blir det konkuranse på pris og all slags mer eller mindre nyttig "garnityr" Dette er bra ! Sitér dette innlegget Link to post
Bern Svart 10.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2005 Hei Bitteliten Det er interessante opplysninger du har gravd fram om Simrad. Jeg er forbauset over de forskjellige produsenters hjemmesider. De ser ut til å ligge langt etter. På C-map`s sider finner jeg ingen info om det nye kartformatet, og på sidene til Simrad står det ingen ting om nyhetene i CX serien. Jeg vurderer veldig sterkt CX44, men først må jeg ha litt flere opplysninger. Da er det utrolig at jeg får flere opplysninger gjennom ditt innlegg enn jeg gjør ved å ringe Simrad. Keep digging. Mvh Bern Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 10.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2005 (redigert) Hei Bitteliten Det er interessante opplysninger du har gravd fram om Simrad. Jeg er forbauset over de forskjellige produsenters hjemmesider. De ser ut til å ligge langt etter. På C-map`s sider finner jeg ingen info om det nye kartformatet, og på sidene til Simrad står det ingen ting om nyhetene i CX serien. Jeg vurderer veldig sterkt CX44, men først må jeg ha litt flere opplysninger. Da er det utrolig at jeg får flere opplysninger gjennom ditt innlegg enn jeg gjør ved å ringe Simrad. Keep digging. Mvh Bern <{POST_SNAPBACK}> Ja, ikke sant. Sidene til Simrad er usedvanlig dårlig oppdatert. De markedsfører tildels produkter som er utgått, eller i hvert fall burde være det. Mens de siste nyvinningene sm Bitteliten skriver om (og som er omtalt i siste nr av alle Båtblader - dog ikke så detaljert) er ikke-eksisterende. Ikke noe bedre om du går inn på Navy sine sider. Et par klikk, og så er du hos Simrad. Ikke er det enkelt å kommunisere direkte med Simrad heller. Men slike forhandlere som f.eks. Gemotech (Sjøsenteret Vallø) er gode. Traff selv vedk. på båtmessa for et år siden, og han kunne fortelle meg årsaken til problemer med mitt utstyr. Han kjente også godt til svakheter ved dybdemåleren til IS12 som jeg da hadde. osv. osv. Slike folk kan åpenbart produktene, vet hvordan de skal monteres, og er oppdatert på det nye som skjer. Hvor får de det fra? Simrad kan det jo ikke være - de vet jo ikke engang selv hva de driver på med Redigert 10.Februar.2005 av KOB (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Faxen Svart 10.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2005 I fjor sendte jeg mail til Simrad. Jeg fikk svar på mobilen samme dag...fra min nærmeste forhandler. Simrad svarer IKKE på kundehenvendelser, men kontakter en forhandler....som ikke gidder å svare. Min Simradforhandler ligger i Drøbak (Bilstereo spesialisten), og er veldig flink på oppfølging. Faxen Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Bitteliten Svart 10.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2005 (redigert) Hei Bitteliten Det er interessante opplysninger du har gravd fram om Simrad. Jeg er forbauset over de forskjellige produsenters hjemmesider. De ser ut til å ligge langt etter. På C-map`s sider finner jeg ingen info om det nye kartformatet, og på sidene til Simrad står det ingen ting om nyhetene i CX serien. Jeg vurderer veldig sterkt CX44, men først må jeg ha litt flere opplysninger. Da er det utrolig at jeg får flere opplysninger gjennom ditt innlegg enn jeg gjør ved å ringe Simrad. Keep digging. Mvh Bern <{POST_SNAPBACK}> All info om CX 44 utover det som står i siste utgaver av utenlandske båtblader er hentet fra Gemotech. Årsaken til at jeg har infoen er at jeg venter på min CX 44 som skal monteres. Simrad er forsinket med leveransene. Geir som driver Gemotech har bra kunnskaper virker det som. Ring han gjerne og slå av en prat - han er hyggelig. Kontaktinfo finner du påGemotech CX 44 har samme eletronikk som CR 44 - dvs. at CX modellene er klargjort for radarmontering. Den rene plotteren (tilsvarende CP 44) har da gått ut. Om man har en CX 44 kan denne bygges ut med ekkolodd - men da må man sette inn ett ekstra kort for ekkoloddmodulen. For å få radarfunksjon på CX 44 trenger man da radarantenne, strømboks og radarkabel. Koster ca 20.000 ferdig på båten etter den info jeg har fått. Merk at radarmodulen i CX 44 ikke har MARPA funksjon - det skuffet meg litt. MARPA vil si at du kan plotte ekkoer og bl.a beregne kollisjonskurs mot ekkoet, fart, kurs etc på ekkoet. (jeg husker ikke i farta hva MARPA står for) Vedr Simrad - tror nok det finnes en og annen markedsorientert leder med litt erfaring som klør i fingrene etter å få orden på dem - jeg tror de kunne solgt mye mer om de hadde fulgt opp kundene mer. Man betaler mye ekstra for Simrad produkter - og da forventer man mer. Redigert 10.Februar.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 10.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2005 jeg venter på min CX 44 som skal monteres. Simrad er forsinket med leveransene. <{POST_SNAPBACK}> Simrad er alltid forsinket med leveransene...... Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Bitteliten Svart 10.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2005 Simrad er alltid forsinket med leveransene...... <{POST_SNAPBACK}> Jaja - det er også et omdømme å ha for en bedrift. Grunnleggende for alle bedrifter er etter min mening å holde det du lover. Er du usikker på om du kan holde det du lover - lov mindre! Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 10.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2005 Jaja - det er også et omdømme å ha for en bedrift. Grunnleggende for alle bedrifter er etter min mening å holde det du lover. Er du usikker på om du kan holde det du lover - lov mindre! <{POST_SNAPBACK}> Selv lurer jeg jo egentlig på hvorfor jeg kjøper Simrad, jeg har/har hatt (alt Simrad) * 3 kartplottere, nesten 3,5 siden nr. 2 ble kraftig oppgradert med ny Sunview skjerm etc * 3 logg/dybdemålere (1 Navico - håpløs dybdemåler, 1 IS12 - fin skjerm med håpløs dybdemåler, 1 IS15 som er bra) * 3 RS87 VHFer (den første fikk jeg aldri skikk på støyen på, den andre virket ikke og måtte returneres - kjent av Simrad at denne nr.serien hadde feil, den siste er ok) Men det er noe med disse plotterne som jeg alltid har likt, og så har de vært i første rekke når det gjelder dagslysskjermer- viktig for meg som alltid har hatt åpen båt. Og blir det autopilot en gang så blir det vel Simrad igjen, mest for at alt skal være i familie, da snakker de best sammen, tror jeg. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
bliss X Svart 10.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2005 Selv lurer jeg jo egentlig på hvorfor jeg kjøper Simrad, jeg har/har hatt (alt Simrad) Det er kanskje ikke så rart. Har alltid trodd at simrad sto for noe av det beste kvalitetsmessig, men de selger kanskje på navnet? Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 10.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2005 (redigert) Det er kanskje ikke så rart. Har alltid trodd at simrad sto for noe av det beste kvalitetsmessig, men de selger kanskje på navnet? <{POST_SNAPBACK}> Nei, du har selvsagt et poeng, Lasse. Og historisk er det nok veldig korrekt. Og så er plotterne deres uovertrufne, synes jeg, ikke minst med gode og tydelige kart på stor skjerm godt lesbart på fine solrike sommerdager. Men min smule frustrasjon har grobunn i mye forsinkelser på nylanserte produkter, mye feil på nye produkter, manglende vilje til å innrømme feil (spesielt sentralt hos Simrad) - også når de positivt visste om problemet jeg slet med. Men det meste (unntatt Navico og IS12 logger) har blitt bra til slutt. Og det har aldri kostet meg noe å få rettet feil, unntatt ergrelsen og tiden det har tatt. Redigert 10.Februar.2005 av KOB (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Bitteliten Svart 10.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2005 (redigert) Jeg kommer med litt markedsføringsteori som jeg husker fra da jeg studerte for mer enn 10 år siden (huff, det begynner å bli noen år siden ) kvalitet=opplevd kvalitet/forventet kvalitet. Dvs er opplevd kvalitet lavere enn forventet kvalitet så blir kvaliteten mindre enn 1 - dvs. en negativ opplevelse. Derfor er det viktig for en bedrift å alltid levere minst de de lover (for det forventes at man holder det man lover) Jeg kjøper Simrad utstyr til båten (radar, plotter, vhf, ekkolodd/logg (IS15)) fordi jeg forventer at Simrad er blant det beste jeg kan få tak i. Det koster mye mer enn andre løsninger - men jeg tror det er verdt pengene. Heldigvis har jeg en forhandler som virker fornuftig og som har god greie på produktene, og som er ærlig. Jeg håper at min opplevde kvalitet av Simrad blir bra. Og for meg er det ikke så farlig om plotteren er litt forsinket - så lenge den er klar til båten settes på vannet 4. april. Redigert 10.Februar.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.