Jump to content

Nyheter kartplottere Garmin-Simrad C-map


Bitteliten

Recommended Posts

Sitat fra Bitteliten`s innlegg nr. 1:

 

”C-Map MAX er en helt ny kartstandard forNT kartbrikker og som alle Seiwa kartplottere med rask prosessor får tilgang til.MAX har et klart forbedret ”design” i forhold til NT+. Detaljnivået, nøyaktigheten og oppløsningen på kartet er vesentlig forbedret. Her er en kort oppsummering av nyefunksjoner: Perspektiv visning – levende navigasjonssymboler – verdifulle tilleggsdata for bl.a. losbåter

– over-zoom – tidevannstabeller og havstrøm tabeller for hele verden osv. For noen

sentrale havner i Europa har man til og med lagt inn flyfotobilder.Det aller viktigste for kundene er kanskje; MYE MER KART FOR PENGENE! Nye kartinndelinger: WIDE og MEGAWIDE – nå kun 3 kartbrikker som dekker hele Norge og Skagerrak!”

 

Hvordan er inndelingen på de nye MAX kartene. Er det noen som har klart å grave frem info om det?

 

Mvh Bern

Link to post

Simrad er alltid forsinket med leveransene......

<{POST_SNAPBACK}>

De var ikke så mye forsinket nå da. Plotteren kom til Gemotech i dag. Men C-map er forsinket med MAX kartet

 

Vedr. kartinndeling på c-map max. Kartet jeg skal ha dekker Oslo-Egersund på norske kysten. Langs svenske kysten dekker et hele vest kysten - og rundt omtrent litt av Østkysten. Sydover dekker kartet deler av Danmark. Kartet er nr 7 og heter heter EN-M004 GERMANY, DENMARK AND SKAGERRAK

Bilde

 

En annen nyhet ved disse kartene er at kartdataenen er hentet direkte fra den offisielle elektroniske kartbasen til de nasjonale kartverkene. Dette har tidligere vært forbeholdt profesjonelle markedet - og privat markedet har vært forbehold digitaliserte papirkart.

 

Merk at det også kommer en ny kartserie fra Navionics nå. Det er snakk om gratisk oppgradering for de som kjøpte gammel Navionics kartbrikke i fjor. Sjekk med din forhandler.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

De var ikke så mye forsinket nå da. Plotteren kom til Gemotech i dag.

<{POST_SNAPBACK}>

Flott.

 

Et lite tips (men det kjenner jo Geir hos Gemotech til). Få han til å sjekke når det nærmer seg sjøsetting om det er tilgjengelig/behov for oppgradering av sw. En problemstilling de senere årene har vært feil i sw som har krevet oppgradering. Stort sett gjennomført uten kostnad. Uproblematisk om du kan gjøre det "off season", men veldig irriterende hvis du blir uten plotter i deler av sesongen. Jeg tror jeg stort sett har oppdatert sw til hver sesong. Noen ganger har det også gitt ny funksjonalitet, f.eks, utnyttelse av NT+ på min CP42.

Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post

Jeg tror jeg stort sett har oppdatert sw til hver sesong. Noen ganger har det også gitt ny funksjonalitet, f.eks, utnyttelse av NT+ på min CP42.

Her er det to ting jeg lurer på, vil min Interphase med nylig oppdatert SW lese de nye brikkene, og i tilfelle ja, vil den utnytte de nye mulighetene? Venter på svar om dette fra leverandør som skulle kontakte produsent.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Her er det to ting jeg lurer på, vil min Interphase med nylig oppdatert SW lese de nye brikkene, og i tilfelle ja, vil den utnytte de nye mulighetene? Venter på svar om dette fra leverandør som skulle kontakte produsent.

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, det blir spennende å se Lars. Jeg har spurt Interphase direkte for 2 dager siden, men har så langt ikke hørt noe.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Kanskje du skulle prøve å trykke på linken i innlegg #10.

(Det står til og med "Trykk Meg" på den, sikkert lagd med tanke på deg.)  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Hei jolo.

 

Jeg setter pris på at noen har omtanke for meg, men jeg tviler på at omtanken er så grenseløs at de lager linker til meg FØR jeg melder meg på tråden. :smiley:

 

Men takk for tipset likevel. Jeg overså linken du viser til.

 

Mvh Bern

Link to post

Her er det to ting jeg lurer på, vil min Interphase med nylig oppdatert SW lese de nye brikkene, og i tilfelle ja, vil den utnytte de nye mulighetene? Venter på svar om dette fra leverandør som skulle kontakte produsent.

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

Fikk nylig bekreftende svar fra Interphase US etter en henvendelse om å kjøre det nye formatet på min ett år gamle Interphase 169 CS. Trengte kun en SW oppgradering, og den har jeg allerede utført. Så da er det vel bare tut og kjør.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

”C-Map MAX er en helt ny kartstandard forNT kartbrikker og som alle Seiwa kartplottere med rask prosessor får tilgang til.MAX har et klart forbedret ”design” i forhold til NT+.

<{POST_SNAPBACK}>

Skuffende telefonsamtale med Navy Oslo i dag. De hevder at det (av Simrads plottere) kun er Simrad's nye CX-serie som kan benytte de nye C-map kartene. Visstnok pga. prosessorkapasitet.

 

Håper det ikke er tilfelle - jeg stoler aldri helt på hva slike forhandlere sier, for produktkunnskapen er ofte ufullstendig. Selv opplever jeg min CP44 fra 2004 som å ha en ekstremt rask prosessor i forhold til tidligere modeller, men det er meget mulig de har rett. Jeg synes samtidig det er litt rart, fordi det vel samtidig er risiko for at de eksisterende NT+ brikkene ikke oppdateres lengre, eventuelt sjeldnere, og det er jo etter hvert ganske så mange plottere i omløp som bruker akkurat disse brikkene. Mange vil vel da kunne føle seg litt "snytt"?

 

Bitteliten - kan du sjekke med din venn Geir hos Gemotech om han vet noe mer?

Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post

Skuffende telefonsamtale med Navy Oslo i dag. De hevder at det (av Simrads plottere) kun er Simrad's nye CX-serie som kan benytte de nye C-map kartene. Visstnok pga. prosessorkapasitet.

 

Bitteliten - kan du sjekke med din venn Geir hos Gemotech om han vet noe mer?

<{POST_SNAPBACK}>

Nå har jeg snakket med Gemotech om dette, og desverre bekreftet Geir det Navy har fortalt deg. Ikke helt det samme - Gemotech sa at Simrad ikke har software under utvikling som gjør at CP 44 kan lese de nye C-map Max kartene. Prosessoren sa Geir ikke noe om. Derimot sa Gemotech at C-Map NT+ er under løpende utvikling og vil bli støttet fremover med oppgraderinger slik at alle kartdata blir løpende oppdatert Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

En annen nyhet ved disse kartene er at kartdataenen er hentet direkte fra den offisielle elektroniske kartbasen til de nasjonale kartverkene. Dette har tidligere vært forbeholdt profesjonelle markedet - og privat markedet har vært forbehold digitaliserte papirkart.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Unnskyld, men dette tillater jeg meg å trekke i tvil.

Jeg kan aldri tenke meg at en kart publisher tar seg jobben med å digitalisere et kart når digitale data er tilgjengelig.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post

Unnskyld, men dette tillater jeg meg å trekke i tvil.

Jeg kan aldri tenke meg at en kart publisher tar seg jobben med å digitalisere et kart når digitale data er tilgjengelig.

<{POST_SNAPBACK}>

Rent forretningsmessig vil jeg tro at det blir en avveing mellom kostnaden ved å digitalisere papirkart og det å kjøpe digitale kartdata fra kartverkene. Samme sak som du tar opp er diskutert i tråden om nye Navionics kart.

 

Timelønnen i Kina er 1$ inkl. sosiale kostnader - men det er lønnsøkning i Kina også - så det er mulig timelønnen har stedet til $1,50 dvs ca 10 kroner. Om jeg husker rett er Garmins blue chart basert på digitaliserte kart fra Russland.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Det jeg vil fram til er at jeg tror det her drives svært kreativ markedsføring.

Det legges egenskaper til datasettet som egentlig er en funksjon av plotteren.

Slik de skriver på hjemmesiden sin at du får distansegrid rett på skjermen, sett plotteren til UTM da vel.

Værdata i kartet, igjen en funksjon av plotteren. Jeg har hatt det lenge. Og så har Whitbread-gjengen.

Dessuten tror jeg de som digitaliserer lønnes i rubler og euro.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post

Hei

 

Er det rett oppfattet at disse nye C-map Max-kartene kan gjengi "levende" kartsymboler som f.eks blinkende lykter i rett karakteristikk osv.?

 

Norske TelChart har jo hatt levende lykter med rett karakteristikk en stund, og de kjører vel C-map's kart? Dersom dette er rett, så er det jo heller ingen nyhet i Max-kartene, men kanskje heller en funksjon av hva plotteren eller kartprogrammet kan hente ut av kartene.

 

Det hele koker vel ned til at det kanskje ikke er så mye nytt, bortsett fra utvidet dekningsområde.

 

:cheers:

M/Y Ellen Marie

Redigert av M/Y Ellen Marie (see edit history)
Link to post

Unnskyld, men dette tillater jeg meg å trekke i tvil.

Jeg kan aldri tenke meg at en kart publisher tar seg jobben med å digitalisere et kart når digitale data er tilgjengelig.

<{POST_SNAPBACK}>

Bitteliten har no rett. C-maps NT og senere NT+ kartbase er ikke basert på originale elektroniske data fra Sjøkartverket. Digitaliseringen er gjort "et billig sted" på grunnlag av papirkart. Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post

Bitteliten har no rett. C-maps NT og senere NT+ kartbase er ikke basert på originale elektroniske data fra Sjøkartverket. Digitaliseringen er gjort "et billig sted" på grunnlag av papirkart.

<{POST_SNAPBACK}>

fant denne artikkelen om dette på www.nautisk.com

Rasterkart

Et rasterkart lages ved at man skanner et allerede eksisterende papirkart. Allerede her kan man si at det er en stor forskjell på de forskjellige rasterkartene; oppløsningen som skanneren gir er viktig for det ferdige resultatet. Som eksempel så bruker det britiske admiralitetet 1016 dpi (dots per inches) mens andre kan ha en langt dårligere oppløsning. Hver pixel (dot) på admiralitets kart er referert til en posisjon noe som gjør det meget nøyaktig, samme presisjon finnes ikke i alle andres kart.

 

Det at man skanner et eksisterende papirkart innebærer både fordeler og ulemper. Fordelen er at navigatøren ser et familiært bilde mens ulempen er at man her blir bundet opp i et format som ikke kan tilby mange av de samme finessene som det vektoriserte kartet kan gi. Men man kan likevel ikke si at rasterkartet kun er en kopi av papirkartet. På toppen kan det legges på finesser som tidevannsberegninger som gjør at det blir et enklere redskap å bruke enn det konvensjonelle papirkartet.

 

En annen ulempe med rasterkart er at de trenger større lagerplass en de vektoriserte kartene, det vil si at de enkelte filene blir større noe som gjør tiden for opphentingen av kartet tar lenger tid. Ved å skanne et og et kart og legge disse inn som filer hver for seg så mister en også noe av fordelen som kan oppnåes ved å bruke ENC. Her blir en bundet opp i det gamle papirkartregimet der det enkelte kart må hentes opp fra databanken og åpnes, enkelte programvarer gjør imidlertid dette for deg og tilbyr en såkalt sømløs fremvisning.

 

Private vektoriserte kart

Private vektoriserte kart produseres som oftest ved at det private firmaet først skanner et offisielt sjøkart utgitt av det nasjonale kartverket. Disse dataene blir heretter behandlet ved at man vektoriserer kartet. Det vil si at man lagrer disse informasjonene i forskjellige lag slik at en kan velge om disse skal vises på skjermen. Eksempler på slike lag kan være dybder, dybdekvoter, fyrkarakteristikker og navigasjonsmerker. På denne måten kan skjermen gi et ryddigere bilde, for eksempel kan man om dagen ta vekk alle fyrkarakteristikker og soner.

 

Dersom man vurderer at største farlige dybde er 20 meter så kan man ta vekk alle dybder større enn dette og på denne måten gjøre det lettere for navigatøren å se farlige dybder. Det kan ofte kreve grundig granskning av et papirkart for å forvisse seg om at alle farlige skjær i kurslinja er funnet. Ved denne produksjonsmåten får en naturlig nok fremdeles en sterk påvirkning fra papirkartene da disse har dannet grunnlaget for produksjonen.

 

Men finesser som at kartet automatisk velger informasjon ut fra valgt zoom gjør at en får en ryddig fremstilling. Symboler og linjer blir heller ikke uskarpe da disse er lagret som matematiske uttrykk og ikke som en strek eller et punkt i en viss skala. På dette markedet finnes det både seriøse og useriøse aktører - hvor nøyaktige databasene til mange av disse firmaene er kan det ofte stilles store spørsmålstegn ved. En annen ting er at det også helt kan mangle oppdateringsmuligheter eller at tjenesten er dårlig.

 

Offentlige vektoriserte kart

Offentlig autoriserte vektor kart er godkjent til bruk i ECDIS - anlegg dersom de er i format S 57.3. Dette er den offentlige standarden som er godkjent av IHO. Disse kartene går under navnet ENC (Electronic Navigational Chart). Da disse kartene er kostbare å produsere og ressursene som blir stilt til disposisjon for å produsere disse i beste fall kan sies å være mangelfulle vil det fremdeles ta lang tid før vi har disse godkjente kartene over større områder.

 

Ifølge IMO er det estimert til å være ca. 1000 ENC ferdig produsert pr i dag ut av en sannsynlig total på ca. 3000 kart. I mange mindre trafikkerte områder så er det mulig at kart i dette formatet ikke vil bli produsert i det hele tatt ut fra økonomiske hensyn. Disse områdene vil i så fall måtte erstattes av rasterkart.

 

De samme tekniske finessene som ble nevnt ovenfor i avsnittet om private vektoriserte kart vil en også finne igjen i disse kartene. Det som vil skille er en mer avansert produksjonsteknikk som vil gjøre kartene mer pålitelige, en vil også få et fastlagt system for utsendelse av kartrettelser.

Link to post

Bitteliten har no rett. C-maps NT og senere NT+ kartbase er ikke basert på originale elektroniske data fra Sjøkartverket. Digitaliseringen er gjort "et billig sted" på grunnlag av papirkart.

<{POST_SNAPBACK}>

Vet du dette, eller er det noe du tror og bare slenger ut? :cryin::confused:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hei.

 

Sendte en mail til C-map med spørsmål om tilgjengelighet og pris for de nye MAX brikkene. Her er svaret:

 

Har dere tenkt å legge ut noe informasjon snart?

[C-map] Så snart alt er klart vil web'n bli oppdatert, forhåpentlig om et par uker.

 

I mellomtiden, hva vil de forskjellige brikkene koste fra dere?

[C-map] Wide vil koste NOK 1.650,- og Megawide NOK 2.500,- (begge priser eks. mva)

 

Når vil de være klar for salg?

[C-map] Det er målsetningen å få levert til markedet i begynnelsen av mars.

 

Vil det bli en rabattert innbytteordning ved levering av NT+ brikker?

[C-map] Ja, det vil bli utarbeidet en sats for innbytte

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jammen Lars H da,

Spurte du ikke om de nye MAX var basert på digitale S57 data i samme slengen ?

<{POST_SNAPBACK}>

Nei, sendte mailen før denne diskusjonen kom opp. Og nå tror jeg ingen har tid til å svare på mail før messene i Bergen og Lillestrøm er vel over!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Vet du dette, eller er det noe du tror og bare slenger ut?  :cryin:  :confused:

 

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er ikke noe jeg bare slenger ut, men noe jeg har lest men ikke husker når/hvor. Tror det har vært i forbindelse med omtale av slike kart i et båtblad, men det er ikke det siste året.

 

Der ble det faktisk hevdet (så ordrett som jeg kan huske det) at "tegneren må ha hatt en dårlig dag", som en kommentar til områder i kartet som var dårlig gjengitt. Siden andre hevder noe annet skal jeg ikke være påståelig mht at det var C-map, men det er slik jeg husker det. Forøvrig er min forståelse av hvordan vektoriserte kart for "folk flest" blir til slik Bitteliten har gjengitt det ovenfor.

 

Når det er sagt har jeg aldri sett C-map markedsføre at NT/NT+ er basert på offentlige originale kartdata i digitalt format. Når jeg zoomer inn framstår nøyaktigheten i gjengivelsen også heller dårlig slik at jeg ikke kan forstå at dette er bygget opp fra grunnen av digitalt. Men det kan jo være min manglende kunskap om teknikkens iboende begrensninger. Jeg synes det underbygger oppfatningen av hvordan slike kart blir til.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post

Der ble det faktisk hevdet (så ordrett som jeg kan huske det) at "tegneren må ha hatt en dårlig dag", som en kommentar til områder i kartet som var dårlig gjengitt. Siden andre hevder noe annet skal jeg ikke være påståelig mht at det var C-map, men det er slik jeg husker det. Forøvrig er min forståelse av hvordan vektoriserte kart for "folk flest" blir til slik Bitteliten har gjengitt det ovenfor.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette stemmer vel heller dårlig med at C-map er den suverent største world wide på slike kart? Og at de vinner priser år etter år?

 

Bilde

 

Lars H.

(som ikke er ansatt i C-map, men er en fornøyd bruker over maaange år)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...