Jump to content

Nyheter kartplottere Garmin-Simrad C-map


Bitteliten

Recommended Posts

  Lars H. skrev:

Dette stemmer vel heller dårlig med at C-map er den suverent største world wide på slike kart? Og at de vinner priser år etter år?

<{POST_SNAPBACK}>

For ordens skyld - jeg har ikke sagt at C-map er dårlig. Tvert imot. Jeg har brukt slike kart siden 1998 og er gjennomgående veldig godt fornøyd. Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post

Det ser ut til at jeg må krype til korset når det gjelder kartgrunnlaget for C-map NT+. jeg søkte litt i databasen til Båtmagasinet og fant denne artikkelen fra juli 2003 vedr. test av elektroniske sjøkart. Der fremgår det at NT+ er basert på data fra det norske karverket.

 

Jeg tar sjansen på å sitere det Båtmagasinet skriver om NT+:

 

C-map NT+

Med info om tidevann

Dette er relativt gode og detaljerte kart. Det er vel ikke for ingenting at de de tre siste årene er kåret til de beste elektroniske sjøkartene i USA. I Norge er kartene basert på data fra det norske kartverket. Alt innenfor 10-meters kurven er vist med mørk blå farge. Lys blå mellom 10 og 20 meter, og hvitt utenfor. Kartene kan vises med forskjellig grad av detalj i mange nivåer. Man kan som regel også velge hvor store dybder som skal vises. For bruk i småbåter kan det for eksempel være aktuelt bare å vise dybder mindre enn 10 meter. Som for flere av de vektoriserte kartsystemene, er også disse kartene dårligst på dybder mindre enn 10 meter. Der er det mange grunner som er avmerket med kryss, uten at den aktuelle dybden er angitt i kartet. Noen ganger tilsvarer dette grunner på 1 meter, andre ganger 10 meter. Altså ikke til stor hjelp for oss i småbåter. Nå kan man riktignok klikke på et slikt kryss, og få vist den aktuelle dybden i et eget informasjonsvindu på skjermen. Men det krever flere klikk, og vi synes det blir noe upraktisk, særlig når man går fort i et urent farvann med mange slike grunner. Kartene skiller seg positivt ut fra de andre kartsystemene ved at de også inneholder informasjon om tidevann. Produsenten skryter også av at de har informasjon om havner, men det vi har sett, er tynne greier. Beskrivelsen av gjestehavnen i Horten består av følgende fire ord: "Fuel station, Public toilets". Selv med C-map trenger du altså en god havnebok! I kartutsnittet fra Missingene er det noen feil ved visning av kartet. Det er også mulig å misforstå dybdeangivelsen ved enkelte grunner. Havnekartene er noe dårligere enn de som følger med BSB-kartene.

C-map NT+ selges vanligvis som kartbrikker, for områder av forskjellige størrelse, men de kan også leveres på CD. Den billigste brikken for det minste området, som kalles Standard, koster ca. kr. 1.700. Man trenger 20 slike for å dekke hele Norge. En annen kartstørrelse kalles Wide (til ca. kr. 2.700). For å dekke hele Norge, trengs bare 7 slike. Kartene finnes også i andre (både mindre og større) kartstørrelser. Når man skal oppdatere til nye kart, leverer man inn kartbrikken, og får en ny tilbake, til 30% av nypris. Gjelder det CD, leveres også den inn, og så får man ny CD med nye koder som løser opp de ønskede kartene.

Det følger ikke noe program med C-map kartene. De selges kun for bruk i forskjellige kartplottere, og kartprogrammer for PC eller PDA.. Av håndholdte kartplottere som bruker C-map NT+, kjenner vi kun Winchart Planner fra Navtech.

 

Pluss:

Info om tidevann

Rimelig oppdatering

Minus:

Dybden på grunner ikke vist direkte

Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
  KOB skrev:

Det ser ut til at jeg må krype til korset når det gjelder kartgrunnlaget for C-map NT

<{POST_SNAPBACK}>

Hm... Det var visst ikke så enkelt. Kanskje er svaret forskjellig for NT og NT+? Jeg fant artikkelen jeg hadde "lagret" i hodet, og forsiktig forsøkte å henvise til. Den er fra Båtmagasinet nr 5/99 og finnes her. Artikkelen omtaler C-map NT på en Simrad CP 32, og det er selvsagt en del år siden.

 

Et lite utdrag fra artikkelen:

 

Begge systemene bruker digitale, vektoriserte kart, men det er en vesentlig forskjell på dem: Mens Livechart (SeaPro 2000) bygger på Sjøkartverkets data, er C-Map 95, digitalisert direkte fra papirkart.

Forskjellen er slående. For C-Maps vedkommende kan man nesten lese dagsformen til den arme operatøren som har sittet i Russland eller Italia og "tegnet etter" papirkartene. Noen steder er resultatet så vidt akseptabelt, andre steder er det nær sagt begredelig. Når vi zoomer et stykke inn i skjærgården, slutter vi å få sanne konturer, men i stedet en samling av uregelmessige mangekanter som bare svakt ligner på det vi egentlig burde se.

I og med at Livechart bruker Sjøkartverkets data direkte, blir detaljeringen bedre og mer presis. Vi kan dessuten zoome dypere med bibehold av et forholdsvis "sant bilde". Billedeksempelet fra sjøkart nummer 1 er slående, selv om det egentlig er litt urettferdig. Livechart har nemlig kunnet nyte godt av moderne, digitaliserte data, i henhold til WGS 84. Sjøkart nr 1 er foreløpig det eneste moderne sjøkartet sør og øst for Lindesnes, men C-Map åpenbart har laget sitt kart før det nye kartbladet kom ut. Det er derfor vesentlig dårligere.

Andre steder er forskjellen mindre, og når det gjelder de digitale resultater av kartblad 5 og 6 (blant de dårligste sjøkart i verden!), er det liten "kvalitets"forskjell. Du kan for eksempel ikke bruke noen av dem dersom du vil gå Tonerleia eller Kreppa, og selv Jomfrulandsrenna blir høyst usikker med begge to. "Shit in – shit out!" gjelder her, som over alt ellers i dataverdenen.

Nøyaktigheten kommer fra selve kartgrunnlaget, men ikke bare det; det er for eksempel åpenbar forskjell på hvor mye arbeid C-Map har investert i digitaliseringen her og der. På sjøkart nr 1 spiller derimot Livechart helt perfekt, selv med en "vanlig" liten GPS, mens C-Map viste systematiske posisjonsfeil med DGPS, selv når det var foretatt datum-korreksjon. Rene tegnefeil var også hyppig.

På kartbladene 5 og 6 er begge systemene "på jordet". Det hjelper ikke det minste med DGPS så lenge grunnlaget er så elendig. I følge begge systemene "går skuta i åkeren" bokstavelig talt. Posisjonen flytter seg like godt over land som i sjøen, for å si det sånn.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
  jolo skrev:

Nå begynner  dette å bli skikkelig rotete. :crazy:

Kartene har nok alltid vært basert på kart data fra det norske kartverket.

Spørsmålet er om de er basert på de nye digitale S57e3 data ?

<{POST_SNAPBACK}>

Det siste kan jeg ikke svare på. Alt jeg vet er at NT+ kom for 3 år siden om jeg ikke husker feil, og det har ikke vært veldig synlige endringer siden da. Mine brikker var sist oppdatert ca. juni 2003. Fortsatt er bl.a. området fra ca. Vrengen og godt syd for Svenner av dårligere kvalitet (annet kartgrunnlag og annen, mindre lesbar fargebruk) enn andre områder. Tror det har sammenheng med at det benyttes eldre kartgrunnlag (som mange vet ble Sørlands/vestfoldkysten ajourført med nye kart/kartmålinger i årene fram mot 2003). Jeg regner med at senere NT+ brikker er oppdatert også i dette området.

 

Det jeg derimot forsøkte å klarlegge var om NT og NT+ var basert på data fra det norske kartverket. Jeg "slang ut" en påstand om at det var de ikke, og ble indirekte oppfordret av Lasse til å dokumentere dette. Så viser det seg - så langt en kan basere seg på opplysninger fra Båtmagasinet - at NT+ er basert på slike data, mens de eldre NT-kartene altså ikke er det.

 

Fortsatt forvirret? :wink:

Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post

Dette er sakset fra C-Map's norske sider:

 

 

CM-ENC

What is an ENC?

An ENC is a digital chart produced by National Hydrographic Offices which complies with the IHO's (International Hydrographic Organisation's) S-57 Edition 3 product specification, which describes in detail the structure and format to be used by the Hydrographic Offices for the exchange of ENC (Electronic Navigational Chart) data between themselves, manufacturers and other users. In short, this is the specification for the electronic charts to be used in the approved ECDIS.

 

An ENC contains all necessary navigational information which is not shown on paper charts, e.g. characteristics of objects such as lighthouses, lights, bouys, etc.

 

Official ENCs fulfil the IHO S-57/3.1 product specification and have the most recent updated data from originating National Hydrographic Offices. When used in an ECDIS, ENC data facilitates unique functionality that improves the safety of navigation at sea.

 

The International Hydrographic Organization

 

C-Map leverer også ENC kart til fiskefåte osv.

NT/NT+ er brikker for fritidsbåter og er forenklet utgave.

 

Finner intet om opphav for disse, men de har dataene iallefall...

 

Faxen

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post

Jeg har nettopp snakket med Belanor. Garmin 192C og Garmin 198C kommer en gang i mars. De regner med å ha modellene utstilt på Sjøen for Alle. Men så en sak jeg ikke finner ut av. Kommer 192C/198C som Ci modell med integrert antenne? Jeg ser bare info om denne modellen med ekstern antenne. Noen som vet?

 

 

Vedr. CMap MAX kartene så er de forsinket. Gemotech er usikker på om de blir klare til Sjøen for Alle. De var også i tvil om funksjonalliteten med flyfoto ville være tilgjengelig for norske havner.

 

Simrad CX serien er begynt å leveres fra fabrikk.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
  rem skrev:

Ja, det blir spennende å se Lars. Jeg har spurt Interphase direkte for 2 dager siden, men har så langt ikke hørt noe.

<{POST_SNAPBACK}>

Her er svaret jeg fikk direkte fra Interphase på spørsmål om C-map MAX til min plotter 11CVS+ (har ennå ikke fått svar fra Nav Tech i Egersund!).

 

1. Is my chartplotter able to read those new charts?

I-> No.

 

2. If yes to question 1, what about the new features in Max charts, will I be able to read that info?

I-> No.

 

3. If yes to question 1 and no to question 2, what about SW upgrade to be able to benefit all those new features in Max C-map?

I-> You would need to ship the unit to us to have it upgraded to to MAX capability.

 

Så nå er ny mail sendt til Nav Tech om dette er ren SW oppgradering om om pris/leveringstid.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...