Jonas78 Startet 26.August.2012 Del på Facebook Startet 26.August.2012 Jeg har akkurat renset og oljet teak dekket, og når det tørker ser det ved første øyekast ut som det er ulik metning eller trukket mer inn i dekket noen steder. Når jeg ser tett på det er ser det ut som at oljen har størknet uten å trekke inn i treverket da det kan skrapes løs. Hva er det jeg gør feil når jeg oljer dekket? Det ble ikke oljet i sol, brukte svamp og prøvde å legge et jevnt tynt lag utover, og har kun hatt et lag olje. Jeg har brukt snappy både rensing, "lysner" og olje. Se vedlagt bilde. Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
glalaks Svart 26.August.2012 Del på Facebook Svart 26.August.2012 Jeg innbiller meg at jeg har hørt at mange tørker av oljen som er overflødig etter 15-20 min for å unngå slikt.. Mulig jeg husker fell også;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Jonas78 Svart 26.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2012 Hmm. Om det er det som er problemet, kan jeg evt pusse det av og olje på nytt i det aktuell området, eller må jeg ta hele dekket på nytt? Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Dolviking Svart 26.August.2012 Del på Facebook Svart 26.August.2012 Tipper dette er "helligdager" etter rensingen med Snappy, der du ikke har brukt børsten godt nok. Du kan ta over de aktuelle stedene på ny eller bare vente 2 uker til det jevner seg ut:-) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 26.August.2012 Del på Facebook Svart 26.August.2012 Det er viktig å tørke av teak oljen som ikke trekker inn i treet etter en stund, vist ikke får du en sånn " lakk effekt " med at den flasser av. Også viktig og få treverket helt rent, slik at det trekker likt inn over alt. Jeg pusser alltid med litt fint sandpapir før påføring, og renser gjerne med litt rødsprit før påføring. Teaken må selvfølgelig være godt uttørket. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 26.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2012 Takk for raske svar :-) Lakk effekt er beskrivende på hvordand et ser ut. Hva må jeg gjøre når jeg har kommet i dette uføret, tilbake til start og alt på nytt igjen, eller kan jeg gjøre noe på de aktuelle områdene? Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Ida Marie III Svart 26.August.2012 Del på Facebook Svart 26.August.2012 Fælt å si det, men tror kanskje det er det beste. Flott båt må ha et strøkent teak dekk. Når jeg har gjort teak rekken min klar for oljen, går jeg alltid over med rødsprit først. Dermed ser jeg også hvor det ikke er rent nok. For rett etter du har strøket over med spriten, blir teaken like mørk som den vil bli med oljen, er det da en helligdag, ( ikke er rent nok ), blir dette området mye lysere en det som er renset. Spriten fordamper nesten med en gang, så du må kikke rett bak kluten/svampen med sprit.. Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 26.August.2012 Del på Facebook Svart 26.August.2012 Nå aner jeg ikke hvordan teak var etter rens,men om regner med at de lyse feltene er mer "langhåret" enn de mørke. Jeg hadde pusset over de lyse feltene med våtslipepapir og olje,for deretter oljet hele på nytt en minst gang til(da snakker vi tynn hinne). Teak oppfører seg forskjellig noen klarer seg med en behandling mens andre må nesten ha 10 behandlinger selv om den er slipt glatt med maskin.... Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Jonas78 Svart 26.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2012 Det virker som jeg har alle symptomene. ;-) Vil tro at jeg har slurvet med børsten (var mye mygg og vindstille den dagen), og at noen av disse feltene er mer langhåret. Ser ut som jeg bør prøve meg på nytt med rødsprit trikset. 68 GT: når du sier pusse de lyse feltene, mener du da å erstatte vannet som man ellers ville brukt på våtslipepapiret med olje? og mange behandlinger, mener du mange behandlinger med olje eller fulle behandlinger med rens, lysner olje (full pakke altså :-)) Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
68 GT Svart 26.August.2012 Del på Facebook Svart 26.August.2012 Ikke vask eller rens teaken noe mer nå,bruk kun sandpapir med olje på de lyse feltene,for siden å olje alt på nytt med svamp eller lofri klut Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Jonas78 Svart 26.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2012 takker, da prøver jeg det i morgen :-) Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Jonas78 Svart 6.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2012 Ikke vask eller rens teaken noe mer nå,bruk kun sandpapir med olje på de lyse feltene,for siden å olje alt på nytt med svamp eller lofri klut Det ser ut som det var en god løsning. Skal titte på det i morgen når det blir tørt, men det virket lovende. Takk for tipset. Ser også at jeg har brukt for mye olje. Tørket nå vekk mye når jeg oljet innvendig, så får jeg heller ta flere lag. :-) Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
avmønstret5 Svart 7.September.2012 Del på Facebook Svart 7.September.2012 Jeg skjønner ikke at man oljebehandler et vakkert teakdekk. Om en tid blir det nærmest svart og bleking og sliping hjelper ikke. En kan bruke en helt klar og fargefri olje, men helst ikke oljeprodukter i det hele tatt. Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 7.September.2012 Del på Facebook Svart 7.September.2012 Jeg skjønner ikke at man oljebehandler et vakkert teakdekk.. Selv har jeg "naturell" teak som jeg holder pen (min smak) med vann og grønnsåpe vask gjennom sommeren. Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Jonas78 Svart 7.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2012 Selv har jeg "naturell" teak som jeg holder pen (min smak) med vann og grønnsåpe vask gjennom sommeren. Beklager - men jeg mener det er off-topic diskusjon om det er pent eller ikke. Spørsmålet var hjelp på et problem ved behandling av teak. Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.