thomas73 Startet 27.August.2012 Link til dette innlegget Startet 27.August.2012 Hei Båtfolk Har kjøpt meg en Yamaha Malta 2,5hk.(ga kr. 500,- med jolle) Motoren starter lett og går bra i et par minutter. Når jeg har full gass går den på toppfart(det lille toppfarten den har), så begynner den å gå saktere og saktere helt til den dør ut. Den starter lett igjen og går på fri, men prøver jeg den i gir dør den med en gang. Venter jeg et kvarters tid, til den har kjølt seg ned,er det samme historien om igjen. Hva tror dere er feilen, hva bør jeg gjøre? Mvh THomas Sitér dette innlegget Link to post
thomas73 Svart 27.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2012 Venter på råd og svar! Det er jo alltid her på BP man får gode råd...;-) Mvh Thomas Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 27.August.2012 Link til dette innlegget Svart 27.August.2012 Hei du! Begynn å sjekke om du har kjølestråle fra motoren. Hvis ikke betyr det at impeller mest sannsynlig har tatt kvelden. Hadde samme problem som det på min Merc 5hk i vår. Skiftet impeller og den gikk som aldri før... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.August.2012 Link til dette innlegget Svart 27.August.2012 hvis kjølinga er ok, så er neste å sjekke om den får nok bensin. Kan høres ut som at den suger tomt flottørhuset Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Kalle74 Svart 27.August.2012 Link til dette innlegget Svart 27.August.2012 Den Malta motoren var en skikkelig mandagsmotor. Ikke bruk mye penger på og fikse den, da du trolig vil få mere trøbbel med den etterhvert. Men og ta en runde og gjøre forgasser ren og bytte impeller hadde jeg gjort (selv, ikke på verksted) Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
yam2 Svart 27.August.2012 Link til dette innlegget Svart 27.August.2012 har selv en 2,5 4takt yamaha samme styret der å, det var vann i bensintank/forgasser Sitér dette innlegget Link to post
thomas73 Svart 27.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2012 Takk for gode råd her:-) Nå har jeg litt å gå etter. Skal gå gjennom det som blir sagt her, så skal dere få tilbakemelding etterhvert:-) Ha en fortsatt fin kveld!!!!! Sitér dette innlegget Link to post
thomas73 Svart 2.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 Har nå fått sett på den Yamaha Malta'n jeg kjøpte billig. Det viser seg som tidligere her nevnt, det er ingen kjølestråle fra motoren! Jeg får skru opp og se på impelleren. Blåse rent og rense kanalene. Er ikke sikkert motoren er brukt på noen år og ikke blitt kjørt i ferskvann etter bruk. Trenger nok en real gjennomrens...!!! Så forresten en test på Båtmagasinet http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/2-og-3-hesterne Sitér dette innlegget Link to post
thomas73 Svart 4.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2012 Impelleren var helt ødelagt Vedlikehold er en fin ting Bare senterringen med spor igjen. Ingen (gummivinger). Da må ny impeller bestilles Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 4.September.2012 Link til dette innlegget Svart 4.September.2012 Det har du nok rett i.... Skal du gjøre det selv, og har du gjort slik før? Det er sikkert en splint som låser impelleren på plass, ikke mist den.... Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 4.September.2012 Link til dette innlegget Svart 4.September.2012 Spørs om motoren ikker er kjørt død ihjel med kjøring uten kjøling da...:/ Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.September.2012 Link til dette innlegget Svart 4.September.2012 Neppe, så lenge den starter lett og går fint de første minuttene... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gabi Svart 4.September.2012 Link til dette innlegget Svart 4.September.2012 Hadde det samme med min 5hk Merc. Døde hen etter etpar min kjøring og røyk litt. Skjedde etpar ganger. Skiftet impeller og nå er den bedre enn noengang. Antagelig var kanskje ikke kjølingen på topp i fjor og når den nå i år fikk kjølingen den skulle så yter den 100%. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.