Jump to content

Kjøpsråd Askeladden C6/Skibsplast 660

Brekkdains

Recommended Posts

Heisann!

Jeg skal kjøpe min første båt og kan trenge noen erfaringer fra dere båtfolk. Jeg har lenge trålet finn.no og har bestemt meg for å kjøpe enten skibsplast 660 eller Askeladde c6. Mercruiser 120 Diesel. Rent løsningsmessig er jo båtene ganske forskjellige. Men hvordan er de i sjøen? I og med at jeg bor på Helgeland har jeg kun fått prøvd ut 660, da det ikke for tiden finnes noen c6 i området. Hvordan er c6 i sjøen? den er jo 250 bredde mot 660`s 230 cm. Er Askeladden en mere solid båt skrågmessig? Planingsterskel? Er beetle og c6 2 forskjellige båter skrogmessig?

Erfaringen mottas med takk!

Roar

Personlig synes jeg Askeladden har bedre opplevd kvalitet enn Skipsplast. Jeg har ikke prøvd 660, men tror den har en flatere bunn akter enn Askeladden. I forhold til Beetle så gjør den vel 29-30 med 98HK og Volvodrev mend Beetle må ha 120HK for å oppnå samme fart. Mere lettdrevet skipsplast men skal ikke påstå den slår mere i bølger fordi. Den har et ganske skarpt forskip. Uansett ville jeg ikke kjøpt Beetle med 120 Mercruiser, fordi den rett og slett er for slapp i forhold til båtens egenskaper. samt at den har vist seg å være en lit lunefull motor. Den jeg prøvde var veldig støyende og mye vibrering, i forhold til min Askeladd med utenbords! Har ikke prøvd C6 men rekner med at det ikke er så stor forskjell på Beetle og C6. Jeg synes C6 ser mere moderne ut og er penere å se til.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Hei Brekkdains,

Min anbefaling er å unngå MerCruiser 120 Diesel i både Beetle og C6. Jeg har forsøkt begge modellene med 120 Diesel, og jeg deler -morten-s erfaring:

den rett og slett er for slapp i forhold til båtens egenskaper. samt at den har vist seg å være en litt lunefull motor. Den jeg prøvde var veldig støyende og mye vibrering

Min anbefaling er derfor å teste en 605 Explorer i stedet.

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...