Mmariner Startet 27.August.2012 Link til dette innlegget Startet 27.August.2012 (redigert) Jeg har en Viksund 900 Futura 1985 modell, som er en kjempe båt for nordiske, nord norske forhold. Kraftig og god sjøbåt, men... - det lekker rundt vinduene i styrehuset. Har kuttet de gamle morkne pakningene jevnt med listene og har som en nødløsning lagt Tech 7 rundt. Har og kjøpt inn nye pakninger, men da jeg ikke er sikker på hvordan man monterer disse vil jeg gjerne spørre her om det er noen som har erfaring med å gjøre denne jobben. Vindus listene er skrudd både ut- og innvendig. Takker for tips og råd... Redigert 27.August.2012 av Mmariner (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 27.August.2012 Link til dette innlegget Svart 27.August.2012 (redigert) Jeg har en slik, en herlig båt, eg følte meg som konge når eg er i broen , når det gjelder lekkasje har eg ikke fått enda, men regne med en vakker dag skjer det, vil eg tro, når det gjelder lekkasje i styrhuset, i følge rykter eg har hørt er at taket må demonteres før man kan ta rute ut, men det kan eg ta feil, men det var snakk om det ble litt forandring på konstruksjon på rammene mellom 1985 og 1986. så mere kan eg ikke svare på. Redigert 27.August.2012 av torbi (see edit history) Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Mmariner Svart 27.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2012 Hei og takk for svar Torbi. Har og hørt at det er mye arbeid med å skifte pakningene og har spurt Viksund uten å få svar....men må vel prøve igjen. Ser du har 217 hk i din båt, hva slags motor og hva marsjer du med. Nu e d kvelden fra Honningsvåg og Nordkapp :-) Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 28.August.2012 Link til dette innlegget Svart 28.August.2012 Forsøkt Kaptein Tolley? Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 28.August.2012 Link til dette innlegget Svart 28.August.2012 Hei Mmariner vindus lekkasje er herk , det blir sånt når gummi blir morkne etter 20- 30 års alder, det er 2 alternativer du kan gjøre er å skifte pakninger (mye arbeid), eller legge ny sikafleks eller tech 7, bruk god teip på begge side rundt rute, blir fin resultat om du bruker teip pga søl. ja eg har en perkins maskin, en god gammel men er tørst etter diesel slurk. en 1986 mod, og går 14-15 knop marsj og 20-21 knop på fult gass. ellers er båten åpen med kalesje, også kalesje på taket. hva med din båt? Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Nemo Svart 28.August.2012 Link til dette innlegget Svart 28.August.2012 Når pakningene er slitt er det best å skifte disse. Mellom listen utvendig og skroget er det oftes brukt en pakning av butylgummi. I stedet for å legge på ny pakning, kan du bruke Terostat 2759. Dette vil gjøre arbeidet mye enklere og dette er også butylgummi. Sist vinter gjorde jeg denne jobben på vinduene i fronten. Alle er nå helt tette. Det var VanTro som orienterte om dette stoffet, derfor legger jeg ved en link der han gir en god beskrivelse av stoffet og fremgangsmåte. Se innlegg nr 8. https://baatplassen.no/i/topic/94243-tetningsmasse-vinduer-og-skroggjennomfoeringer/ Sitér dette innlegget Link to post
Mmariner Svart 30.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2012 Hei og takker for tips. Sjekket alle skruer utvendig, og det var vel bare noen få som ennå var tilskrudd, og noen tok ikke tak i det hele tatt. Disse tok jeg ut, klippet hodet av en liten skrue og satte den inn galeveien, og kunne da trekke godt til. Men skal prøve å ta av en list og se om jeg kan gjøre slik Nemo beskriver, og det er de tre oppe i front som lekker ser det ut til. Ha en fin dag fortsatt. Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 31.August.2012 Link til dette innlegget Svart 31.August.2012 Mmariner Hva motor har du i kjelleren.? Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Mmariner Svart 20.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2012 Hei torbi. Beklager sent svar, men har en Volvo TAMD 41P-A 1996 modell. En kjempemotor synes jeg og marsjer med ca 15, og toppfart på 17. Toppturtall på 3900 og jeg går med 3500. Kunne nok tenkt meg å kunne marsje med nærmere 20, men da må man inn med mere gamp så da får det vente i allefall. G-E. Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 23.September.2012 Link til dette innlegget Svart 23.September.2012 Hei Mmariner På min når eg går i 18-20 knop blir det litt styring og båten går litt zikk og zakk noe som er litt ubehagelig, eg tror det er skrog konstruksjon som er ikke begregnet for større fart enn 17-18 knop vil eg tror, eller er volvo 41 som du har er en god maskin, eg har tenkt å overhaler min perkins eller bytte til en ny/nyere og mindre maskin.? Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.