Jump to content

Erfaringer med gummibåter

Tommy7

Recommended Posts

De billigere båtene kan gjerne funke helt greit, men er gjerne litt mindre forseggjort i detaljer, litt mer grovbygd.

Så, det kommer an på bruken hva man bør velge og hvilke detaljer man bør legge vekt på.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hei jeg har selv en Zodiac Cadet 310 som fungerer utmerket godt, den veier 42 kg og er lettere enne aqaquick sin 3meter. Jeg har kjørt maritim sin gummibåt med en make motor som jeg har på Zodiacen og det viser seg at zodiacen kjører i fra maritim sin gummibåt. Maritim sin gummibåt er feilkonstruert i skjøtene i baugen slik at det spruter opp når du kjører på planet og når du er på vei til å plane.

Dette er mine erfaringer.

Mvh Diddn :smiley:

Hei jeg har selv en Zodiac Cadet 310 som fungerer utmerket godt, den veier 42 kg og er lettere enne aqaquick sin 3meter.

Da er den også lettere enn min Aquaquick MS265 - som jeg synes blir akkurat litt for tung - jeg foretrekker å få jolla ombord hvis jeg skal lengre enn etpar nautiske mil

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Vi har en Zodiac Cadet fastroller 285 og er veldig fornøyde med den. Den har oppblåsbar bunn og kjøl, så den kan pakkes relativt godt sammen og den går bra i vannet. Jolla planer med to ombord med en Suzuki 6 hk firetakter og den tåler to voksne, to ungdommer og to store bikkjer pluss litt pikkpakk i rolig vær. Den veier 35 kg i følge brosjyren (har ikke kontrollert, men det stemmer nok) som vil si at det er enkelt å legge den på dekk ved behov.

En RIB vil nok gå bedre i vannet, men ikke søren om jeg vil bale med å legge en RIB på dekk eller i verste fall kontinuerlig på slep.

Det er grovt sett to kvaliteter når det gjelder gummibåter avh. om de produseres i PVC eller HYPALON. Hypalonbåter er betydelig dyrere enn PVC-båter. Men det er noen fabrikanter med forsterket PVC som f.eks Zodiac. Imidlertid er min Zodiac i oppløsning etter 5-6 år i Middelhavet. Jeg har ikke oversikten over materialvalget i de ulike typer (behendig nok oppgis det sjelden), men f.eks engelske Aivon er av hypalon. Det er nok riktig materialvalg dersom en ønsker å ha båten lenge.

Redigert av pettersand (see edit history)

Achilles lager vel alt i neopren/hypalon...?

Såvidt jeg har skjønt, så er det sollyset som bryter ned PVC stoffet, slik at det blir klebrig og nærmest går i oppløsning. Her i norge med få soltimer burde de holde mye lenger

Achilles lager vel alt i neopren/hypalon...?

Såvidt jeg har skjønt, så er det sollyset som bryter ned PVC stoffet, slik at det blir klebrig og nærmest går i oppløsning. Her i norge med få soltimer burde de holde mye lenger

Ja, det er riktig, men for noen joller er det rikelig med sol her til at de går i oppløsning. Jeg har faktisk byttet 2 stk Zodiac pga klebing, men den siste har jeg tross alt hatt i 12-15 år, derav vel 5år i Middelhavet. Zodiac er vel tross alt en av de beste PVC-jollene.

Synest quicsilver 270 er en topp gummibåt (7490,-), etterfyllte aldri i sesongene, fin form, skvettlapper bak og genial innvendig bunnplugg. Plat og tofte i vedlikeholdsfri plast.

Pumpen hadde manometer så den ble rett fyllt.

Har nå en grand 300 som etter fylles mye, kan til å med være slakk om morgenen og bli hard når sola og dag varmen kommer. Mulig den har litt fuktig luft i seg..

Jeg har en eldgammel Zodiac av den sorte og orange typen fra 80tallet.

Funker fint det...

Men det er klart at du må definere hva du vil ha; RIB? eller vanlig jolle? Det er flere varianter av begge, hvor Valiant kanskje har den rimeligste varianten - og som samtidig er den letteste! Enkel bunn og veldig lettplanende. Se denne 10 foteren på bare 59kg!! http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=36708525

Eller 9 foteren på 45 kg: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=36281434

Du finner RIB i alle prisklasser med og uten seter eller sal / ratt og konsoll og instrumentering / innenbords eller utenbords.

Vanlig gummibåt kan også deles opp i lignende kategorier, men generelt kan man vel si at de største forskjellene går på hvilken bunn de har, min Zodiac hadde 3-leddet dørk som var et mareritt å kjøre! Denne ble byttet til en hel plate med en liten "kjøl" lagd av tilskjært 2"4". Da ble jolla retningsstabil og mye stødigere.

Andre joller har oppblåsbar dørk, noe som kan være en utfordring i forhold til lekkasjer.

Vekt bør være et avgjørende moment dersom du skal ha den i daviter eller løftes ombord (eller slepes...) Men det er klart jeg har lagt merke til noen utrolig flotte og dyre RIBer og joller ungene får leke med...

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

• 2 uker senere...

Hei,

Som eg så vidt nemte tidlegare i emnet, så vurderer eg og kjøpe ei jolle til å ha med på slep når eg dreg på tur. Har ein 5hk motor som kan monterast på. Men er litt i stuss om eg heller burde satse på ein Steady 260/River 290 isteden for ei gummijolle. Lurer litt på kor stabile desse gummijollene er, og om det er fare for at dei kan velte i fart. Men båten må jo og kunne plane godt med ein 5hk. Nokon som vil dele synspunkt/erfaring? :D

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Hva skal du slepe med, og hvor stor fart? Med rett avstemt taulengde så kunne jeg dra den gamle Achillesen min opp i rundt 20 knop. Aquaquicken jeg har nå er mer livlig, så der gir jeg meg ved 15 knop.

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...