Jmek1 Startet 29.August.2012 Del på Facebook Startet 29.August.2012 Tok båten på land just. Ser at propellene ligger helt inntil hverandre og har begynt å slite metallet. Ganske sikker på det av litt avstand mellom dem i vår. Noen som har no ideer? Normalt eller noe galt? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 29.August.2012 Del på Facebook Svart 29.August.2012 Det er ikke normalt. Kan du ha truffet noe i vannet slik at fremre propell har flyttet seg på navet? Sitér dette innlegget Link to post
Jmek1 Svart 29.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2012 Har ikke merket noe, er heller ikke skader på propellene. Den bakerste var forresten litt løs, kan det kanskje ha noe sammenheng? Sitér dette innlegget Link to post
Renita Svart 29.August.2012 Del på Facebook Svart 29.August.2012 (redigert) Hei, Grunnen til at den bakerste propellen din er løs er at vulkinga mest sannsynlig er ødelagt, så her må du nok til med en ny propell Jeg har opplevd det samme, det er vel en slags sikkerhets greie at vulkingen skal gi etter i stedet for å knuse drevet. (Når du kjører på noe) Ny orginal stål propell kostet meg ca 12000 båtpenger Mvh Renita Redigert 29.August.2012 av Renita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sun Svart 29.August.2012 Del på Facebook Svart 29.August.2012 Hei Du mangler ikke avstansbrikke på den ytre propellen vel Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 29.August.2012 Del på Facebook Svart 29.August.2012 Det sitter ikke avstandsbrikke på DP-H drev. Nå ble jeg forresten usikker på om disse propellerene er vulket fast til navet eller presset på med plastring imellom. Det sitter plastringer der som isolator, men om det finnes gummi inni er usikkert. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 29.August.2012 Del på Facebook Svart 29.August.2012 Winrace vulker disse på nytt .Har eitt sett som skal sendes .Dei snakker om 3 4 tusen pr propell.Nytt sett ligger vel mellom16 18 tusen Sitér dette innlegget Link to post
Jmek1 Svart 29.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2012 Takk for tipsene. Burde jeg ikke ha merket hvis vulkinga har ryke på den ene? eller kan de bare forskyve seg? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 5.September.2021 Del på Facebook Svart 5.September.2021 Løfter denne: Opdagede i går at den ene propel på vores DPH drev går på den anden. Hørbart når båden er i gear. Ser ud som om den yderste (bagerste-agterste) propel har flyttet sig på akslen så der er et mellemrum mellem agterste propel og konen yderst på akslen. Er det samme diagnose som over: vulken er sluppet på den agterste? Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 5.September.2021 Del på Facebook Svart 5.September.2021 Tipper det ja, samme skjedde med oss i fjor. Kjøpte nye stålpropeller, de har en annen oppbygging, og slipper ikke over tid. Men 25 lapper svir litt... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 5.September.2021 Del på Facebook Svart 5.September.2021 Kjenner du noen med dreiebenk og presse ? Vi har montert aluboss i endel propeller med godt hell Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 7.September.2021 Del på Facebook Svart 7.September.2021 Sådan ser vores ud. Virker det bekendt for nogen? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 7.September.2021 Del på Facebook Svart 7.September.2021 Der har bosset løsna, det er fort gjort å presse inn ett nytt Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 7.September.2021 Del på Facebook Svart 7.September.2021 MajorAndy skrev 50 minutter siden: Sådan ser vores ud. Virker det bekendt for nogen? Det virker bekjent ja. Klart vulkslipp i bosset. Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 7.September.2021 Del på Facebook Svart 7.September.2021 Det ser ut til å være den ytterste propellen som har problemet og må fikses. Dette er for øvrig en stor irritasjonsfaktor og kostnad på DPH drev. Jeg har et sett på nå som har vært inne til rep flere ganger. Ingen synlig skade og i orden ca 30 driftstimer, men så begynner de å vibrere litt igjen etter en langtur med en del tung medsjø. Det virker som at huben ikke fester seg skikkelig til tross for påtrykte messingringer og løsner ved vedvarende belastning. Blir båten stående og lite brukt i noen uker så forsvinner vibrasjonene og er borte ved neste tur!!!! Sitér dette innlegget Sushi Link to post
lurvetass Svart 7.September.2021 Del på Facebook Svart 7.September.2021 Hatt gjentatte slipp på dette vi også. Nå siste gangen fikk vi det på garanti. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Scand 360 dc Svart 7.September.2021 Del på Facebook Svart 7.September.2021 Det var grunnen til at jeg byttet til stål. Løsner ikke på disse. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 7.September.2021 Del på Facebook Svart 7.September.2021 Ifølge Winrace har Volvo kommet med en ny type hub/vulk som skal sitte bedre. Noen sier forøvrig at dersom man har dått ny hub/vulk skal man kjøre litt i revers elns i starten for at det skal sitte bedre. Skal visst ikke gjelde like mye for den nye typen. Sitér dette innlegget Link to post
Prolimit Svart 8.September.2021 Del på Facebook Svart 8.September.2021 Jeg fikk satt inn ny type hub på ene propell settet mitt i sommer. Er Winrace selv som har tatt frem den nye typen regner jeg med i og med at det står Winrace på huben. Propellene skal ikke i vannet før etter 24 timer så regner med at det er noe som skal herde før de tas i bruk. At det skal hjelpe og Bakke et jeg litt i tvil om. Sitér dette innlegget Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post
MajorAndy Svart 8.September.2021 Del på Facebook Svart 8.September.2021 Tak for alle gode svar. Tror løsningen er nye propeller. Dette er jo vores redningsbåd, så det er ikke en båd, der hele tiden skal på land…🙄 Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 8.September.2021 Del på Facebook Svart 8.September.2021 Når det gjelder bakking så har jeg opplevd bedringer og litt mindre midlertidig vibrasjon etter bakking ved løse huber. Men, har jo ikke noe annet enn opplevelse å vise til og langt fra vitenskapelige observasjoner. Erfaringen var at bakking kan hjelpe midlertidig, men ga ingen permanent forbedring. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Guest Svart 8.September.2021 Del på Facebook Svart 8.September.2021 (redigert) MajorAndy skrev for 1 time siden: Tak for alle gode svar. Tror løsningen er nye propeller. Dette er jo vores redningsbåd, så det er ikke en båd, der hele tiden skal på land…🙄 Hvis det er en reddningsbåt, så er dere avhengig at det virker som det skal, alltid. Ta propellene deres til ett maskineringsverksted og få montert aluboss. Det er 2 taxibåter her som kjører med dette og de har holdt i nærmere 2år nå, vaneligvis så bytter de 2-3 propellsett i året Begge to har båt på 30fot, d6 400, kjører 1000timer i året, girer sikkert 10 000 ganger i året. 4-6x lengere levetid på propellene enn standard gummi Redigert 8.September.2021 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 8.September.2021 Del på Facebook Svart 8.September.2021 4 hours ago, Eika said: Hvis det er en reddningsbåt, så er dere avhengig at det virker som det skal, alltid. så sandt! Jeg talte med SSRS og de har du udfaset alle deres både med drev. For spinkelt til deres brug, siger de. Jeg mener, at jeg læste et sted, at gummiet er der også for at sikre at der ikke er elektrisk forbindelse mellem drev og propeller. For at hindre galvanisk korrosion. Kan det mon have sin rigtighed? Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 8.September.2021 Del på Facebook Svart 8.September.2021 32 minutes ago, MajorAndy said: Jeg mener, at jeg læste et sted, at gummiet er der også for at sikre at der ikke er elektrisk forbindelse mellem drev og propeller. For at hindre galvanisk korrosion. Kan det mon have sin rigtighed? Det håber jeg ikke er rigtigt, for det sæt jeg købte til sæsonnen har ikke gummi, men relativt spinkle "broer" i aluminium mellem det inderste og det yderste nav. Jeg formoder broerne vil bryde sammen/give efter og derfor have samme effekt som gummiet (at drevet overlever på bekostninger af propellen), men elektrisk isolerende, det er de ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.