Jump to content

Optimal propell/turtall på Yanmar 3ym20(30)

LM 605

Recommended Posts

På min Polar 20 har jeg en Yanmar 3ym20 som da gjør ca 11 knop på full guffe.( Holder i massevis!). Oppnår da ca 3450-3500rpm som er litt under anbefalt max turtall (3600rpm). Forhandler/mekaniker sier dette er bra og at Yanmar opererer med "full trottle operating speed" på 3200rpm-3600rpm i max turtallsområde på disse motorene (3ym20 -3ym30). Vil dette si at man da har riktig propell hvis man er innenfor dette turtallsområdet på max pådrag?

PS: Nå er jeg ikke ute etter mere fart, da dette jo er ei snekke som trives best i ca.5-6 knop.

• 6 år senere...

Yanmar 3YM30 har samme max turtall (3600 o/m), som 3YM20, hvis det ikke er den helt nye utgaven som heter 3YM30AE. Den har oppgitt max turtall 3200 o/min. Hvis du oppnår 3800 o/min. ville jeg ikke bekymre megi det hele tatt. Det er bedre å ligge litt i overkant enn for lite turtall. Hvis du kjører på 3200-3400, så går jo motoren veldig lett og fint. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...