S/Y Emma Startet 29.August.2012 Link til dette innlegget Startet 29.August.2012 (redigert) Eg fekk meg ei overrasking då eg sjekka prisane på båtforsikring for nokre dagar sidan. I og med at eg hadde behov for ny forsikring forhøyrde eg meg med If og Sparebank1. Ut i frå dei same opplysingane om båttype og diverse medlemskap, enda eg opp med to svært ulike tilbod. Hos If vart prisen 13.644 kroner, medan Sparebank1 kom med eit tilbod på 4.300 kroner inkl rabattar. Dette for kasko på ein 41 fots seglbåt. Spørsmålet mitt då er om det er ein spesiell grunn til dei store skilnadene? Er If så ekstremt mykje betre på forsikringsoppgjer enn SB1 at det legitimerer tre gongar høgare premie? Ut i frå vilkåra ser det relativt likt ut. Eigenandelen var tusen kr lågare hos SB1 også. Redigert 29.August.2012 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
glalaks Svart 29.August.2012 Link til dette innlegget Svart 29.August.2012 Virker som det er helt tilfeldig hvilken pris du får.. For min del sku if ha 6400.. Noen var på 8-9000, mens norske sjø som jeg endte opp med sku ha 2600.. Store forskjeller med andre ord. Interessant spørsmål egentlig. Hvorfor er det sånn? Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Key Freak Svart 29.August.2012 Link til dette innlegget Svart 29.August.2012 IF er tydeligvis ikke veldig interessert i å forsikre fritidsbåter. Jeg har hatt diverse forsikringer hos IF gjennom årene. I fjor sommer samlet jeg alt hos IF, unntatt båten. Da jeg sa hva jeg betalte hos Quality Maritime, skjønte jeg at det ikke var nødvendig å be om en pris engang... Kona til en bekjent jobber som agent for IF. Hun har stått på stand på noen båtmesser, men de seneste årene har hun ikke giddet. Det har vært utrolig vanskelig å konkurrere med andre selskaper. Men - det er helt sikkert noen her på BP som har båten sin forsikret i IF til en grei pris... Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
olpi Svart 29.August.2012 Link til dette innlegget Svart 29.August.2012 Det er stor forskjell på prisene, har også erfart det. Lønner seg å sjekke litt. Jeg har brukt Frende (SPB Øst) i de siste årene og får best pris der totalt sett. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 29.August.2012 Link til dette innlegget Svart 29.August.2012 If har hatt for vane å prise seg ut av enhver transaksjon med unge kunder, mulig det er dette som førte til den store smellen, Steinsvik? Har vært med på et par forsikringsoppgjør gjennom If; har i og for seg bare positive tilbakemeldinger, men mer enn tre ganger så bra som andre var det neppe. Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 29.August.2012 Link til dette innlegget Svart 29.August.2012 (redigert) Sammenligningsgrunnlag.. Jeg tror at det ved båtforsikring er mye viktigere enn andre forsikringer å sjekke grunnlaget for forsikringspremien. her kan kort nevnes: aldersfradrag ved oppgjør, dekningsområde, tidsrom forsikringen gjelder, område forsikringen gjelder. det er ikke rart at det vil kunne oppstå forskjeller mellom to selskaper der det ene dekker båten din kun halve året, og skriver ned jolla på fem år. Og et annet dekker hele året, og ikke gjør fradrag for alder ved skade. Det kan fort bli dyrt og spare et par tusenlapper om uløkka skulle være ute, så sjekk at du blir forsikret mot det du ønsker å forsikre deg mot, samt at det du forventer dekket blir dekket. better safe than sorry.. Redigert 29.August.2012 av dude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 29.August.2012 Link til dette innlegget Svart 29.August.2012 Man sjekker selvsagt mot tilsvarende vilkår. Det er faktisk ikke store forskjeller på standardvilkår etter det jeg kan se på selskaper som tilbyr forsikring i Norge. Hvis du har annen erfaring så kan du jo legge det ut her med spesifikke eksempler. Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 29.August.2012 Link til dette innlegget Svart 29.August.2012 (redigert) Sjekket for 2 år siden alle vilkår til de 10 største mest omtalte her inne. Og spriket ganske mye i hva som var dekt som dude beskriver. En fellesnevner var at vilkårene var ikke nødvendigvis bedre, jo høyere pris. Selv falt jeg ned på et dansk selskap for 2 år siden som skilte seg ut til å ha nesten alle fordele fra alle de andre, men få ulemper. Men de var rimelig dyre, så blir å sette meg ned en gang til i vinter å vurdere alle selskaper igjen. Redigert 29.August.2012 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
glalaks Svart 29.August.2012 Link til dette innlegget Svart 29.August.2012 Da jeg forsikret båten i vår var det et selskap som ikke ga meg pris en gang. De anbefalte meg å ringe gjensidige da de var mye billigere. Lurer på om det var if.. Realt gjort men kanskje ikke så lønnsomt?:p Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
haugi Svart 30.August.2012 Link til dette innlegget Svart 30.August.2012 Syns If er generelt dyre uansett hva jeg har fått tilbud på derfra. Fikk blant annet forsikret min forrige båt der gjennom avtale fra fra butikken der jeg kjøpte den. Kostet rundt 5000 da. Året etter fikk jeg sjokkregning på 32000...... Undersøkte deretter med andre og kom ned i 6200.... Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 30.August.2012 Link til dette innlegget Svart 30.August.2012 Når du kjøper forsikring, kjøper du vilkårene til forsikringen - og ikke navnet på denne. Har ved flere anledninger forsøkt å finne noen som greier å konkurrere med Pantaenius sine pris/vilkår, uten hell. Og da ikke en gang i nærheten. Er derfor fortsatt "fornøyd" kunde der - men har heller aldri hatt bruk for forsikringen. En bekjent grunnstøtte for noen år tilbake, og fikk da ordnet med reparasjon/skadeoppgjør på en veldig bra måte vha nevnte selskap. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.