Jump to content

Stor skilnad i forsikringsprisar

S/Y Emma

Recommended Posts

Eg fekk meg ei overrasking då eg sjekka prisane på båtforsikring for nokre dagar sidan.

I og med at eg hadde behov for ny forsikring forhøyrde eg meg med If og Sparebank1. Ut i frå dei same opplysingane om båttype og diverse medlemskap, enda eg opp med to svært ulike tilbod.

Hos If vart prisen 13.644 kroner, medan Sparebank1 kom med eit tilbod på 4.300 kroner inkl rabattar.

Dette for kasko på ein 41 fots seglbåt.

Spørsmålet mitt då er om det er ein spesiell grunn til dei store skilnadene? Er If så ekstremt mykje betre på forsikringsoppgjer enn SB1 at det legitimerer tre gongar høgare premie? Ut i frå vilkåra ser det relativt likt ut. Eigenandelen var tusen kr lågare hos SB1 også.

Redigert av Steinsvik (see edit history)

IF er tydeligvis ikke veldig interessert i å forsikre fritidsbåter. Jeg har hatt diverse forsikringer hos IF gjennom årene. I fjor sommer samlet jeg alt hos IF, unntatt båten. Da jeg sa hva jeg betalte hos Quality Maritime, skjønte jeg at det ikke var nødvendig å be om en pris engang...

Kona til en bekjent jobber som agent for IF. Hun har stått på stand på noen båtmesser, men de seneste årene har hun ikke giddet. Det har vært utrolig vanskelig å konkurrere med andre selskaper.

Men - det er helt sikkert noen her på BP som har båten sin forsikret i IF til en grei pris...

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Sammenligningsgrunnlag..

Jeg tror at det ved båtforsikring er mye viktigere enn andre

forsikringer å sjekke grunnlaget for forsikringspremien.

her kan kort nevnes: aldersfradrag ved oppgjør, dekningsområde,

tidsrom forsikringen gjelder, område forsikringen gjelder.

det er ikke rart at det vil kunne oppstå forskjeller mellom to

selskaper der det ene dekker båten din kun halve året, og skriver

ned jolla på fem år. Og et annet dekker hele året, og ikke gjør

fradrag for alder ved skade.

Det kan fort bli dyrt og spare et par tusenlapper om uløkka skulle

være ute, så sjekk at du blir forsikret mot det du ønsker å forsikre

deg mot, samt at det du forventer dekket blir dekket.

better safe than sorry..

Redigert av dude (see edit history)

Sjekket for 2 år siden alle vilkår til de 10 største mest omtalte her inne. Og spriket ganske mye i hva som var dekt som dude beskriver.

En fellesnevner var at vilkårene var ikke nødvendigvis bedre, jo høyere pris.

Selv falt jeg ned på et dansk selskap for 2 år siden som skilte seg ut til å ha nesten alle fordele fra alle de andre, men få ulemper. Men de var rimelig dyre, så blir å sette meg ned en gang til i vinter å vurdere alle selskaper igjen.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Når du kjøper forsikring, kjøper du vilkårene til forsikringen - og ikke navnet på denne.

Har ved flere anledninger forsøkt å finne noen som greier å konkurrere med Pantaenius sine pris/vilkår, uten hell. Og da ikke en gang i nærheten.

Er derfor fortsatt "fornøyd" kunde der - men har heller aldri hatt bruk for forsikringen.

En bekjent grunnstøtte for noen år tilbake, og fikk da ordnet med reparasjon/skadeoppgjør på en veldig bra måte vha nevnte selskap.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...