Forøysund Startet 29.August.2012 Link til dette innlegget Startet 29.August.2012 I "Den norske los" kan man lese detaljert om alle tenkelige forhold rundt om Norges kyst, og deriblant står det for eksempel at man enkelte steder i Vesterålen kan regne med inntil +/- 5 grader lokal misvisning, som varierer i løpet av året. Jeg lurer derfor på, hvordan kompenserer man for denne misvisningen - som jo kan være svært stor sammenlignet med misvisningen som er oppgitt på kartet? Får man i det hele tatt kompensert for dette med kun et magnetkompass i bruk? Det er jo tross alt ganske stor forskjell på +5 grader og -5 grader... Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 29.August.2012 Link til dette innlegget Svart 29.August.2012 Det er vel enklest å se på et papirkart for området og finne misvisningen derfra. I båtsportkartene og sjøkartene finnes en kompassrose som viser retningen mot den geografiske nordpol. Inne i rosen er det en mindre kompassrose med samme sentrum, men som viser retningen mot den magnetiske nordpol. Hvor stor misvisningen er, og hvor mye den forandrer seg fra år til år, står trykt i midten av denne rosen. Så da kan man finne kompass kursen ut ifra dette som er vist på tidligere tråd her på forumet: Rettvisende kurs RK +/- misvisning ________________ Magnetisk kurs MK +/- deviasjon ________________ Kompasskurs KK ============== Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Frøken Fryd Svart 29.August.2012 Link til dette innlegget Svart 29.August.2012 Misvisningen kan også leses av fra gpsen, enkelte kompasser har inngang for gps slik at kompasset korrigerer for misvisning. Kan også gjøres i noen autopiloter. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 29.August.2012 Link til dette innlegget Svart 29.August.2012 Men trådstarter skriver jo om lokal misvisning som "..varierer i løpet av året". Den misvisningen som står oppgitt på sjøkartene varierer jo på en mye lengre tidsskala enn et år. Jeg synes det hørtes merkelig ut med en misvisning på +-5 grader som varierer i løpet av året. Jeg vet at styrken på jordmagnetfeltet kan ha kortvarige variasjoner, men jeg trodde retningen var noenlunde konstant, gitt med retningen til den magnetiske pol som flytter seg langsomt. Er det noen som har greie på dette som kan fortelle meg om en virkelig kan ha en misvisning som varierer i løpet av året ? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 30.August.2012 Link til dette innlegget Svart 30.August.2012 http://www.batforerskolen.no/index.php?post=18&page=5 http://snl.no/misvisning Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 30.August.2012 Link til dette innlegget Svart 30.August.2012 Det er fullt mulig å oppleve at deklinasjonen, eller misvisningen, forandrer seg drastisk i løpet av året. Det er forårsaket av magnetiske stormer. Og man skal også være obs på at deklinasjonen som står i et sjøkart kun er gjeldende midt i kartet. Dette kartet viser isogoner eller linjer som forbinder punkter med samme deklinasjon. Som det synes er dette ikke rette linjer, men kurver som beveger seg hele tiden. På lokalt nivå er det også variasjoner. Både retning og feltstyrke er i endring. Gjør et søk på IGRF på nettet. Der finnes en bråte kalkulatorer for å finne magnetisk deklinasjon, inklinasjon og feltstyrke for ethvert geografisk punkt. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 30.August.2012 Link til dette innlegget Svart 30.August.2012 Ok, så magnetiske stormer påvirker altså misvisningen. Her lærte jeg noe nytt. Hvis jeg har forstått dette rett, består alltså total misvisning av: Misvisning pga at jordens magnetiske akse ikke faller sammen med rotasjonsaksen. Lokale avvik, forårsaket av jernholdige bergarter. Variasjoner pga av magnetske stormer. Svaret på trådens tittel er jo gitt i den ene linken postet av Frøken Fryd, avvikene er beskrevet i losbeskrivelsene eller oppgitt på sjøkart, og så får man bare legge til eller trekke fra det oppgitte antall grader. Jeg antar at det er svært lite man kan gjøre for å korrigere for pkt. 3 over, stemmer det ? Sitér dette innlegget Link to post
Forøysund Svart 30.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2012 Det er fullt mulig å oppleve at deklinasjonen, eller misvisningen, forandrer seg drastisk i løpet av året. Det er forårsaket av magnetiske stormer. Og man skal også være obs på at deklinasjonen som står i et sjøkart kun er gjeldende midt i kartet. Dette var i grunn ganske oppklarende. Jeg kan tenke meg til at lokale variasjoner som skyldes jernholdige bergarter da er noenlunde stabile, og dermed greie å forholde seg til ved hjelp av kalkulatorene som du nevner. Misvisning som varierer i løpet av året vil vel da i all hovedsak dreie seg om magnetiske stormer og være litt noe vanskeligere å forholde seg til? Nordlys er jo ikke akkurat et sjelden fenomen på vinterstid her i Vesterålen. Eller er jeg fremdeles på ville veier? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 31.August.2012 Link til dette innlegget Svart 31.August.2012 http://www.historicalatlas.com/mag/maganim.html Denne forklarer godt endring over tid. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 1.September.2012 Link til dette innlegget Svart 1.September.2012 det går ikke an å finne misvisningen vha GPS, isåfall må man ha et gps-kompass bestående av flere GPS-antenner. Hvordan skulle ellers GPS-en vite hvilken heading båten har? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 1.September.2012 Link til dette innlegget Svart 1.September.2012 Gpsen vil aldri kunne vite hvilken heading båten har, men den kan likevel gi deg magnetisk avvik. Autopiloten eller kompasset beregner deretter "true heading". Du finner avviket i telegrammet RMC. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 1.September.2012 Link til dette innlegget Svart 1.September.2012 ok, er det ut fra forhåndsinnlagte regler i GPS-en om magnetisk misvisning da? hvordan kan kompasset/GPS-en vite om det er lokal deviasjon eller lokal misvisning? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 1.September.2012 Link til dette innlegget Svart 1.September.2012 Mener det er tabeller de bruker, er igrunn det samme du finner på papirkartet. På mitt Furuno kompass (PG500R) får jeg ut HDT når jeg mater kompasset med gps informasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.