hakonrk Startet 29.August.2012 Link til dette innlegget Startet 29.August.2012 Har en båt som bruker denne typen gassflaske til komfyren: http://drammen.ndlab...assflaske_0.jpg http://drammen.ndlab...assflaske_1.jpg Tidligere eier av båten sa at denne typen flaske er vanlig i utlandet, men vanskeligere å få fylt i Norge, men at noen LPG-stasjoner gjør det. Noen som vet hvor i Oslo-området jeg får fylt den? Jeg var innom et par LPG-stasjoner i nærheten av der jeg bor (Ljan), men de visste ingenting. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 29.August.2012 Link til dette innlegget Svart 29.August.2012 Her til lands brukes for det meste propan mens du har butan. Mulig aga i smalvollveien har. Sitér dette innlegget Link to post
SeaSC Svart 29.August.2012 Link til dette innlegget Svart 29.August.2012 Du kan jo forsøke her: Eiva-Safex AS Brobekkveien 100 0582 Oslo Tlf: 23 05 11 00 Fax: 23 05 11 01 E-post:oslo.gass@eiva-safex.no Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 29.August.2012 Link til dette innlegget Svart 29.August.2012 ved siden av Biltema i Mjøndalen Sitér dette innlegget Link to post
hakonrk Svart 29.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2012 Så det er faktisk butan som er problemet, ikke flasketypen? Jeg kan altså regne med at alle som fyller butan tar denne typen flaske? Da blir det i alle fall lettere å ringe rundt og finne ut hvem som gjør det. Håper jeg finner noe nærmere enn Mjøndalen, 12 mils biltur er litt mye for å fylle gass. :) Sitér dette innlegget Link to post
Arve A Svart 29.August.2012 Link til dette innlegget Svart 29.August.2012 Ellers kan du kjøpe ny regulator og bytte flasker http://www.gasservice.no/default.asp?k=69&id=96&aid=227 http://www.lpghorten.no/propanflasker.htm Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 29.August.2012 Link til dette innlegget Svart 29.August.2012 Dersom du stort sett er hjemmeseiler, ville jeg vurdert bytte av system (dyser, reduksjonsventil). Mer kurant da å barre bytte flasker i marinaer, bensinstasjoner etc. Sitér dette innlegget Link to post
hakonrk Svart 29.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2012 Stort sett seiling i Norge og Sverige ja, så jeg bør nok skifte til propan til neste år. Nå trenger jeg imidlertid å få fylt gass i morgen, for jeg skal på tur med båten fra fredag. Ringer rundt til fyllestasjoner i Oslo-området i morgen. Hvorfor er det så vanlig å bytte flasker forresten, trodde ikke det tok så lang tid å fylle en så liten flaske. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 29.August.2012 Link til dette innlegget Svart 29.August.2012 Hvorfor er det så vanlig å bytte flasker forresten, trodde ikke det tok så lang tid å fylle en så liten flaske. Noe rimeligere å reise rundt å fylle da? Er jo pant på beholderne så om man ikke er en øde eller eksklusiv gjestehavn, er ikke nødvendigvis bytte dyrt. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 29.August.2012 Link til dette innlegget Svart 29.August.2012 Hvorfor er det så vanlig å bytte flasker forresten, trodde ikke det tok så lang tid å fylle en så liten flaske. Hvorfor skal ansatte på en bensinstasjon bruke tid på å fylle en og en flaske, når det er lettere bare bytte til lik flaske fra et låst skap ute. Skal man ha en stor tank og fylle en og en flaske, tar dette lengre tid og den store beholderen bør stå litt unna steder gnister kan oppstå. Du betaler uansett bare for innholdet i flasken, så at bensinstasjoner har ferdig fylte flasker med forsegling på toppen, finner jeg bare positivt. I tillegg til forsegling over ventilen, har de også en papirdekal som forteller at ventil, flaske og innhold er etter forskriftene. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
hakonrk Svart 29.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2012 (redigert) OK, spurte fordi jeg mente å ha hørt at bytting av flaske var vesentlig dyrere enn bare påfyll. Stemmer ikke dette, så er det helt klart bedre å bytte. Redigert 29.August.2012 av hakonrk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arve A Svart 30.August.2012 Link til dette innlegget Svart 30.August.2012 Forskjellene i pris ligger nok hos de forskjellige forhandlernes profit. Nærmeste statoil her tar f.eks 349,- for å bytte en 11kg flaske. Jernvarehandelen to kvartal på bortsiden tar 399,- tror jeg. Tidligere lå det en LPG ikke så langt unna, der kunne jeg fylle samme flaske for 199,- Men nå dukker det jo opp innbytte gassautomater overalt hvor man kan bytte for 199,- http://www.gassautomat.no/index.php?name=index.html Sitér dette innlegget Link to post
Murphy's law Svart 30.August.2012 Link til dette innlegget Svart 30.August.2012 Campinggaz er merket, og er patentert. Die fleste campingfolk over hele europa brukker den flaske. Denne fra bildet er fra Denmark... Bare skifter du til norges gas...enkeler og koster samman... Sitér dette innlegget VHF, LRC, D5L/A Link to post
Barbaria Svart 30.August.2012 Link til dette innlegget Svart 30.August.2012 Jeg har samme flasker selv. Jeg har ikke funnet noen steder i Norge eller Sverige som fyller/bytter disse. I Danmark skal det visstnok være mulig. I vår båt er det med et adapter/overgang mellom denne koblingen og vanlig "Aga skrue" som lar meg bruke de små Aga kulene med samme regulator. Praktisk siden alle passer i den ventilerte gassholderen i båten. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Ask Svart 30.August.2012 Link til dette innlegget Svart 30.August.2012 Hei Då me var på langtur bruket me "camping gaz" og diverse utanlandske flasker og regulatorar. Det var aldri naudsynt å gjera noko anna enn å bytta regulator og flaska. Det enklaste er kanskje å låna ei flaska og ein regulator og prøva. Det kan òg redda helgeturen. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 30.August.2012 Link til dette innlegget Svart 30.August.2012 Hadde samme før - litt mindre flaske. Blå "kule". Disse fantes det byttemuligheter for den gangen noen steder, men slett ikke over alt. Fikk inntrykk av at det var på vei ut til fordel for "campingflaskene" med stor regulator. Jeg mener de nye flaskekoplingene er mye tryggere. Bytt. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
hakonrk Svart 30.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2012 LPG på Sogn kunne fylle den. De bare fylte propan på samme tanken, for butan og propan gikk visst om hverandre. Jeg trodde det var forskjell på hvor varmt gassen brenner, og at det derfor ikke bare var å fylle en annen gass uten å endre på noe som helst, men de som jobber på LPG-stasjonen burde jo vite hva de driver med. Det er en 2-liters tank, og kostet 100 kr å fylle. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 30.August.2012 Link til dette innlegget Svart 30.August.2012 (redigert) Det er ikke HELT uinteressant å fylle propan på en flaske som er beregnet på butan. I gassflasken er det mest væske, og litt gass på toppen. Forholdet mellom mengden væske og mengden gass kalles damptrykk, og det at det heter "-trykk" er interesssant. Trykket i en butanflaske er lavere enn trykket i en propanflaske. Ikke stor forskjell, men allikevel. Butanflasker behøver derfor ikke å være så solide som propanflasker. Nå ser den relativt ny ut den flasken du har, og dette er ikke noe problem i dag. Men om noen år, når flasken begynner å bli rusten og fæl... Regulatoren er også laget for butan, og gir et litt annet trykk ut hvis du har propan i flasken. Det er en veldig god grunn til at det ikke selges butan i Norge til "vanlige" kunder. Siden den har lavere kokepunkt enn propan, vil den ved lave temperaturer (5-10 grader) gi lavere og lavere trykk til brenneren. Til slutt kommer det nesten ingen ting. Nedover i Europa blir det ikke så kaldt, så der bruker de butan (som er billigere enn propan) Redigert 30.August.2012 av Herman (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
hakonrk Svart 30.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2012 Det er ikke HELT uinteressant å fylle propan på en flaske som er beregnet på butan. I gassflasken er det mest væske, og litt gass på toppen. Forholdet mellom mengden væske og mengden gass kalles damptrykk, og det at det heter "-trykk" er interesssant. Trykket i en butanflaske er lavere enn trykket i en propanflaske. Ikke stor forskjell, men allikevel. Butanflasker behøver derfor ikke å være så solide som propanflasker. Nå ser den relativt ny ut den flasken du har, og dette er ikke noe problem i dag. Men om noen år, når flasken begynner å bli rusten og fæl... Regulatoren er også laget for butan, og gir et litt annet trykk ut hvis du har propan i flasken. Er ikke så redd for at tanken går i lufta, det pleier å være gode sikkerhetsmarginer på slike tanker etter hva jeg har hørt. Var mer bekymret for det siste du nevner, hvis det kan føre til at propan høytrykksspyles ut av komfyren og lager flammekaster (men så stor trykkforskjell er det forhåpentligvis ikke ). Det er en veldig god grunn til at det ikke selges butan i Norge til "vanlige" kunder. Siden den har lavere kokepunkt enn propan, vil den ved lave temperaturer (5-10 grader) gi lavere og lavere trykk til brenneren. Til slutt kommer det nesten ingen ting. Nedover i Europa blir det ikke så kaldt, så der bruker de butan (som er billigere enn propan) Virker ikke som jeg har noe valg da, hvis propan er det eneste jeg får kjøpt. Da er det vel det tidligere eier også har brukt. Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 30.August.2012 Link til dette innlegget Svart 30.August.2012 Er flaska beregnet bor butan så er nok utstyret i båten det også. Det er ikke greit å bruke propan på utstyr som et beregnet for butan. Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 30.August.2012 Link til dette innlegget Svart 30.August.2012 Den flasken har jeg også og eneste sted som jeg har funnet som bytter disse er båtbutikken i gjestehavnen i Strømstad og koster 512,- SEK for bytte. De fortalte meg at det er et sted til som bytter disse og det var båtbutikken i Havstensund. I Danmark er denne type flaske mye mer vanlig og skal visstnok finnes på relativt mange steder. Kan noen vise til bilder eller konkret info om disse overgangene som nevnes slik at man kan benytte både norske og utenlandske flasker, hva eksakt må til? Siden jeg ferdes like mye i Norge Sverige og Danmark er det veldig ineressant med overganger som forenkler bytte mellom de forskjelllige typer flasker. -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
hakonrk Svart 30.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2012 (redigert) Er flaska beregnet bor butan så er nok utstyret i båten det også. Det er ikke greit å bruke propan på utstyr som et beregnet for butan. Men jeg ble anbefalt å skifte ut flaska med standard propanflaske + ny regulator tidligere i tråden, og ingen nevnte noe om å skifte ut komfyren også? Redigert 30.August.2012 av hakonrk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 30.August.2012 Link til dette innlegget Svart 30.August.2012 Selvfølgelig ikke, ta ikke alt du hører for god fisk. Alle gasskomfyrer er som regel innjustert for butan fra fabrikk. Å kjøre de på propan er ikke noe problem. Det kan kanskje være nødvendig å justere luft tilgangen på brenneren til selve stekeovnen, men det er ytterst skjelden da propan har litt mindre brennverdi enn butan. Du kan lese litt mer om det f.eks. HER. i punkt 9 Sitér dette innlegget Link to post
hakonrk Svart 30.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2012 Takk for svar. Har også søkt en del på dette, og det er mye motstridende informasjon, men det virker som det verste som kan skje dersom man bruker propan i et oppsett hvor alt er tilpasset butan (inkludert regulatoren) er at effekten på komfyren blir dårlig (fordi propan må ha høyere trykk for å kompensere for dårligere brennverdi). Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 30.August.2012 Link til dette innlegget Svart 30.August.2012 Det kommer du ikke til å merke noe til. Lavtrykksregulatorer som vi snakker om her har ett slingringsmonn som er større enn forskjellen i brennverdien. Hadde jeg vært deg hadde jeg pelma røkla, og kjøpt kompositt flasker og ny regulator. Forutsatt du har plass til det da. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.