Jump to content

Hvor kan man fylle gassbeholdere av denne typen?

hakonrk

Recommended Posts

Har en båt som bruker denne typen gassflaske til komfyren:

http://drammen.ndlab...assflaske_0.jpg

http://drammen.ndlab...assflaske_1.jpg

Tidligere eier av båten sa at denne typen flaske er vanlig i utlandet, men vanskeligere å få fylt i Norge, men at noen LPG-stasjoner gjør det. Noen som vet hvor i Oslo-området jeg får fylt den? Jeg var innom et par LPG-stasjoner i nærheten av der jeg bor (Ljan), men de visste ingenting.

Stort sett seiling i Norge og Sverige ja, så jeg bør nok skifte til propan til neste år. Nå trenger jeg imidlertid å få fylt gass i morgen, for jeg skal på tur med båten fra fredag. Ringer rundt til fyllestasjoner i Oslo-området i morgen.

Hvorfor er det så vanlig å bytte flasker forresten, trodde ikke det tok så lang tid å fylle en så liten flaske.

Hvorfor er det så vanlig å bytte flasker forresten, trodde ikke det tok så lang tid å fylle en så liten flaske.

Hvorfor skal ansatte på en bensinstasjon bruke tid på å fylle en og en flaske, når det er lettere bare bytte til lik flaske fra et låst skap ute. Skal man ha en stor tank og fylle en og en flaske, tar dette lengre tid og den store beholderen bør stå litt unna steder gnister kan oppstå. Du betaler uansett bare for innholdet i flasken, så at bensinstasjoner har ferdig fylte flasker med forsegling på toppen, finner jeg bare positivt. I tillegg til forsegling over ventilen, har de også en papirdekal som forteller at ventil, flaske og innhold er etter forskriftene.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Forskjellene i pris ligger nok hos de forskjellige forhandlernes profit. Nærmeste statoil her tar f.eks 349,- for å bytte en 11kg flaske. Jernvarehandelen to kvartal på bortsiden tar 399,- tror jeg. Tidligere lå det en LPG ikke så langt unna, der kunne jeg fylle samme flaske for 199,- Men nå dukker det jo opp innbytte gassautomater overalt hvor man kan bytte for 199,- :thumbsup:

http://www.gassautomat.no/index.php?name=index.html

Jeg har samme flasker selv. Jeg har ikke funnet noen steder i Norge eller Sverige som fyller/bytter disse. I Danmark skal det visstnok være mulig. I vår båt er det med et adapter/overgang mellom denne koblingen og vanlig "Aga skrue" som lar meg bruke de små Aga kulene med samme regulator. Praktisk siden alle passer i den ventilerte gassholderen i båten.

LPG på Sogn kunne fylle den. De bare fylte propan på samme tanken, for butan og propan gikk visst om hverandre. Jeg trodde det var forskjell på hvor varmt gassen brenner, og at det derfor ikke bare var å fylle en annen gass uten å endre på noe som helst, men de som jobber på LPG-stasjonen burde jo vite hva de driver med. Det er en 2-liters tank, og kostet 100 kr å fylle.

Det er ikke HELT uinteressant å fylle propan på en flaske som er beregnet på butan. I gassflasken er det mest væske, og litt gass på toppen. Forholdet mellom mengden væske og mengden gass kalles damptrykk, og det at det heter "-trykk" er interesssant. Trykket i en butanflaske er lavere enn trykket i en propanflaske. Ikke stor forskjell, men allikevel. Butanflasker behøver derfor ikke å være så solide som propanflasker. Nå ser den relativt ny ut den flasken du har, og dette er ikke noe problem i dag. Men om noen år, når flasken begynner å bli rusten og fæl...

Regulatoren er også laget for butan, og gir et litt annet trykk ut hvis du har propan i flasken.

Det er en veldig god grunn til at det ikke selges butan i Norge til "vanlige" kunder. Siden den har lavere kokepunkt enn propan, vil den ved lave temperaturer (5-10 grader) gi lavere og lavere trykk til brenneren. Til slutt kommer det nesten ingen ting. Nedover i Europa blir det ikke så kaldt, så der bruker de butan (som er billigere enn propan)

Redigert av Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Det er ikke HELT uinteressant å fylle propan på en flaske som er beregnet på butan. I gassflasken er det mest væske, og litt gass på toppen. Forholdet mellom mengden væske og mengden gass kalles damptrykk, og det at det heter "-trykk" er interesssant. Trykket i en butanflaske er lavere enn trykket i en propanflaske. Ikke stor forskjell, men allikevel. Butanflasker behøver derfor ikke å være så solide som propanflasker. Nå ser den relativt ny ut den flasken du har, og dette er ikke noe problem i dag. Men om noen år, når flasken begynner å bli rusten og fæl...

Regulatoren er også laget for butan, og gir et litt annet trykk ut hvis du har propan i flasken.

Er ikke så redd for at tanken går i lufta, det pleier å være gode sikkerhetsmarginer på slike tanker etter hva jeg har hørt. Var mer bekymret for det siste du nevner, hvis det kan føre til at propan høytrykksspyles ut av komfyren og lager flammekaster (men stor trykkforskjell er det forhåpentligvis ikke :smiley:).

Det er en veldig god grunn til at det ikke selges butan i Norge til "vanlige" kunder. Siden den har lavere kokepunkt enn propan, vil den ved lave temperaturer (5-10 grader) gi lavere og lavere trykk til brenneren. Til slutt kommer det nesten ingen ting. Nedover i Europa blir det ikke så kaldt, så der bruker de butan (som er billigere enn propan)

Virker ikke som jeg har noe valg da, hvis propan er det eneste jeg får kjøpt. Da er det vel det tidligere eier også har brukt.

Den flasken har jeg også og eneste sted som jeg har funnet som bytter disse er båtbutikken i gjestehavnen i Strømstad og koster 512,- SEK for bytte. De fortalte meg at det er et sted til som bytter disse og det var båtbutikken i Havstensund. I Danmark er denne type flaske mye mer vanlig og skal visstnok finnes på relativt mange steder.

Kan noen vise til bilder eller konkret info om disse overgangene som nevnes slik at man kan benytte både norske og utenlandske flasker, hva eksakt må til? Siden jeg ferdes like mye i Norge Sverige og Danmark er det veldig ineressant med overganger som forenkler bytte mellom de forskjelllige typer flasker.

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Selvfølgelig ikke, ta ikke alt du hører for god fisk.

Alle gasskomfyrer er som regel innjustert for butan fra fabrikk.

Å kjøre de på propan er ikke noe problem.

Det kan kanskje være nødvendig å justere luft tilgangen på brenneren til selve stekeovnen, men det er

ytterst skjelden da propan har litt mindre brennverdi enn butan.

Du kan lese litt mer om det f.eks. HER. i punkt 9

Takk for svar. Har også søkt en del på dette, og det er mye motstridende informasjon, men det virker som det verste som kan skje dersom man bruker propan i et oppsett hvor alt er tilpasset butan (inkludert regulatoren) er at effekten på komfyren blir dårlig (fordi propan må ha høyere trykk for å kompensere for dårligere brennverdi).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...