Jump to content

Hvor kan man fylle gassbeholdere av denne typen?

hakonrk

Recommended Posts

Trykket i en butanflaske er lavere enn trykket i en propanflaske. Ikke stor forskjell, men allikevel.

Det er faktisk ganske stor trykkforskjell. Av diagrammert nedenfor (knabbet fra http://www.engineeringtoolbox.com) kan en se at trykket ved 40 grader C er ca 3 bar for butan mens det er 13 bar for propan, med andre ord er trykket over 4 ganger så stort i en propanbeholder som i en butanbeholder.

phasediagram2.jpg

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)

Selvfølgelig ikke, ta ikke alt du hører for god fisk.

Alle gasskomfyrer er som regel innjustert for butan fra fabrikk.

Å kjøre de på propan er ikke noe problem.

Det kan kanskje være nødvendig å justere luft tilgangen på brenneren til selve stekeovnen, men det er

ytterst skjelden da propan har litt mindre brennverdi enn butan.

Du kan lese litt mer om det f.eks. HER. i punkt 9

Som du sier, en må ha tunga rett i munn, og lese manualen for den komfyren en har.

Apparater solgt vi Norden burde hvert innstilt for til flaskegas (LPG) og med et tryk på 30 hpa (mbar) Butan/Propan.

Som denne samme fabrikk.

http://old.maritim.no/pdf/1/ENO-LeChef.pdf

De fleste land har 30 mba på lavtryksregulator, sett også 25 mba.

LPG i Norge / Sverige har 5/95% Butan/Propan.

LPG i Dabmark 5-20/95/80%Butan/Propan.

Hadde i flere år en Norsk flaske med hurtigkopling og en Svensk industri flaske.

Ble kvitt den Svenske og har en Dansk Komposittflaske som jeg fyller på LPG Norge stasjoner og passer på å

bytte den i en nyere i Danmark, for at den ikke skal gå ut på dato.

Om vinteren er det en fordel å ha stålflaske.

Fritt bytte av komposittflasker i Norden

AGA i Norden og BP Gass i Danmark har inngått en avtale om fritt bytte av komposittflasker. Avtalen betyr at alle AGA AS sine propanforhandlere tar i mot utenlandske komposittflasker av samme type. Denne byttes mot en full kompositt 10 kg eller 5 kg. Det eneste du betaler er prisen for fyllingen.

Bytt til norsk flaske i Norge

Når du kommer hjem til Norge bytter du bare din danske, svenske eller finske komposittflaske til en norsk komposittflaske hos din nærmeste AGA propanforhandler.

http://www.aga.no/international/web/lg/no/like35agano.nsf/docbyalias/nav_camping

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Propan på kompositt er ikke til å stole på i kuldegrader,

Tja, er det noe problem i båt da ?

Da skal det være jævlig kaldt.

Har man flaska oppå taket i 20 minus så kanskje det blir problemer.

Jeg har mine 2 x 10 kilos kompositt stående i skap i cockpit. Og har aldri opplevd dette som ett

problem, Båten er jo varmet opp når man bruker den i kulde.

Min er attpåtil varmet opp med, ja nettopp propan.

En oppdatering på mine rare gassflasker: Lavtrykksregulatoren jeg har leverer 30 mbar, og skal funke like bra for propan som butan:

regulator.jpg

Bortsett fra at jeg må ta en biltur for å fylle gass, så går det bra med disse flaskene. Når det gjelder skifte til komposittflasker, så tror jeg det blir problemer pga. plassmangel i rommet der gasstanken står:

gass1.jpg

Som dere ser er det satt inn en slags form som virker skreddersydd til disse "camping gaz"-flaskene. Selv om jeg tar ut formen, så er rommet betydelig mindre enn en 5 kilos komposittflaske (som vel er det minste man får?)

Flasken på bildet er drøyt 24 cm høy, og 20 cm i diameter, og en 5 liters komposittflaske er 39.5 cm høy og 30.5 i diameter. Rommet flasken står i er bare 35 cm høyt, men det er noen cm klaring mellom setet og taket i dette rommet, så det kan hende det går dersom jeg gjør rommet høyere enn åpningen og skyver komposittflasken inn diagonalt, og retter den opp etter den er tatt gjennom åpningen. Blir sikkert mye plunder med å få på regulatoren + arbeidet med å åpne opp rommet, så dersom det ikke finnes mindre flasker jeg kan bruke enn 5 liters kompositt, så blir det nok til at jeg beholder disse 2-liters flaskene.

Ang. komfyren, og om den sier noe om propan vs butan: Jeg finner ikke noe modellnummer å søke på, det eneste som står på den er "Bavaria Yachts". Slik ser den ut:

komfyr.jpg

Noen som kjenner denne modellen?

Redigert av hakonrk (see edit history)

Mener å ha lest et sted at det er slutt på fylling av flasker fordi den flaska som innleveres skal inn til inspeksjon og godkjenning før den blir fylt igjen. Slike flasker har begrenset levetid, og når du får utlevert en ferdig fylt flaske vet du også at flaska er kontrollert og godkjent.

Det er i alle fall ikke slutt på fylling ennå, for jeg fikk fylt den på torsdag (LPG-stasjonen på Sogn i Oslo). :wink:

Bortsett fra at jeg må ta en biltur for å fylle gass, så går det bra med disse flaskene. Når det gjelder skifte til komposittflasker, så tror jeg det blir problemer pga. plassmangel i rommet der gasstanken står:

gass1.jpg

Ang. komfyren, og om den sier noe om propan vs butan: Jeg finner ikke noe modellnummer å søke på, det eneste som står på den er "Bavaria Yachts". Slik ser den ut:

komfyr.jpg

Noen som kjenner denne modellen?

Dette ligner veldig på min komfyr og mitt gassflaskeskap. Jeg har en Bav 31AC fra 2000. I min båt står det nå 2 kilos flaske med "vanlig" regulator. Det er boret ut et stort hull i toppen av skapet for å få plass til regulatoren. Fyrer med propan.

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Dette ligner veldig på min komfyr og mitt gassflaskeskap. Jeg har en Bav 31AC fra 2000. I min båt står det nå 2 kilos flaske med "vanlig" regulator. Det er boret ut et stort hull i toppen av skapet for å få plass til regulatoren. Fyrer med propan.

Kommer båten din også fra sør-Europa, eller selger faktisk Bavaria båter som ikke kan bruke gassflaskene som er standard her til nordiske land?

Redigert av hakonrk (see edit history)

Min båt er solgt ny i Norge. I 2000 var det ikke mange Bavariaer som ble solgt til Norge og da hadde man vel ikke kunnskapen om de litt sære regulatorene vi bruker her på berget, så litt tilpasninger måtte nok til. Tror ikke det er et problem på nyere modeller. HIN-nummeret på min slutter på -E000 så det er sansynligvis den aller første som ble produsert av denne modellen

Redigert av jandrea (see edit history)

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Den flasken har jeg også og eneste sted som jeg har funnet som bytter disse er båtbutikken i gjestehavnen i Strømstad og koster 512,- SEK for bytte. De fortalte meg at det er et sted til som bytter disse og det var båtbutikken i Havstensund. I Danmark er denne type flaske mye mer vanlig og skal visstnok finnes på relativt mange steder.

Kan noen vise til bilder eller konkret info om disse overgangene som nevnes slik at man kan benytte både norske og utenlandske flasker, hva eksakt må til? Siden jeg ferdes like mye i Norge Sverige og Danmark er det veldig ineressant med overganger som forenkler bytte mellom de forskjelllige typer flasker.

-Xlnt

Beklager sent svar. Her er bilde av mitt adapter. Dette passer på "Danskeflaska" og den regulatoren jeg har. I tillegg har jeg et til som er ganske likt som passer på AGA sine Norske kuler og fremdeles den sammme regulatoren.

e5y3ypub.jpg

azymy5y7.jpg

• 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...