Jump to content

Forslag og meninger ved montering av Webasto 9kw vannvarmer


Ktveiten

Recommended Posts

Hei!

 

Er på kanten til å handle meg en Webasto thermo top 90S.

9kw vannvarmer.

Fra før har jeg bare en 4kw eber luftvarmer og dette er ikke tilstrekkelig på vinterstid.

Båten det gjelder er 42 fot og 4,65m bred, så blir litt volum.

Klarer meg nok med denne varmeren og elektrisk, men stoler ikke helt på landstrømmen. Er litt trist hvis strømmen går, og det er 10 blå ute...

 

Hva tror dere om montasje av ett vannvarme system?

Har lest mye på forumet og blitt litt klokere, men søker "nyere" meninger.

 

Noen som har kjennskap til denne varmeren? positivt/negativt?

Minuset med denne store varmeren må vel være strømforbruket. 7A på full guffe...

 

Har mest lyst til å montere tradisjonelle radiatorer uten vifter(mindre støy og strømforbruk)

Legge systemet innom maskiner og V.V bereder i tillegg. "Svenskene"(volvo) liker litt varme når kuldegradene kommer! :)

 

Lurer også litt på kostnader når det gjelder slanger, div deler osv? Er vel messing som brukes her?

 

Er vel litt dette med kostnader jeg tenker mest på, men ønsker derimot et driftssikkert og flerbruks anlegg som kan rusle å gå når jeg ligger under dynen :)

 

Tips og meninger mottas med stor takk!

MVH Ktveiten

Link to post

Hei, vannbåren varme i båt er fint har det selv. Men jeg monterte en dickinson pottebrenner i tillegg etter det er det den som er hovedvarmeren. webastoen er ikke glad i å gå lenge av gangen (uke eller 2). En annen ting er skal du varme opp motoren(e) går det mye varme til dette og over lengere tid med varme på blokka kan oljefilmen på sylinderveggene bli veldig tynn før oppstart, greit og kunne stenge fra motor og heller åpne krana en time eller to før start. Håper dette var til hjelp.

Link to post

Hei!

Har ikke planer om å ha kontinuerlig varme på maskinene, da må en ha primerpumpe(Ekstern smøreoljepumpe)som sirkulerer olje kontinuerlig. Er en unødig kostnad foreløpig. Skal bare ha på heating ett par timer før oppstart.

 

Men det var dårlig med respons her folkens!

 

Son nevnt så sliter jeg litt med valget... Enten en til luftvarmer(Eber 5kw) eller 9kw vannvarmer.

Er jo MYE enklere og mindre kostbart ved montasje av luftvarmer...

Men så var det den risikoen med kullosforgiftning når det gjelder luftvarmer.

Vannvarmeren kan jo også brukes til så mye mer. Men er det vært den ekstra kostnaden?

 

Har aldri montert vannvarmer før, så er ikke helt sikker på opplegget. Noen som har tips eller tilfeldigvis en tegning liggende??

 

ønsker systemet slik: oppvarming av 2 maskiner og V.V bereder.(Den ene maskinen er koblet mot V.V bereder og en defroster) Ønsker også sirkulasjon gjennom flere radiatorer(Muligens rundt 5 stk)

MVH Ktveiten

Link to post

Hei igjen, når du skal bruke den som varmekilde bør du ikke velge mindre enn 9 KW. Har slv en Webasto 20.10 som gir 11,6 KW i en 31 fots båt. Jeg har også lagt ned kobberrør i dørken på badet og forran byssa.Det er også fordel og montere et par varmeregistere med liten vifte med tanke på hurtigere oppvarming og noe bedre tørk Vaeco leverer noen slike. jeg har også satt inn en bakkventil på kretsen på ut fra motoren, for da gir motoren varme under kjøring. Jeg har også montert inn en 2 KW 220 volts kolbe med pumpe fra camping verdenen som jeg setter på dagen før jeg skal ut for og få en grunnvarme. Jeg monterte inn en radiator under senga for og få litt lunk i sengetøyet. Men tenker litt på om du burde se litt på datene på 20.10-en for det er en enda mer robust varmer som tåler kontunuelig lengere enn varmeren du har sett på. Ellers lykke til med og ikke fryse til vinteren. håper det kommer flere innlegg.

Link to post

https://baatplassen.no/bildearkiv/24/24494/varmesloeyfe_1.jpg

 

Har her laget "første" utkast av en skisse, sånn som jeg tenker meg systemet.

Håper dere kan komme med innspill på skissen, da jeg som sagt ikke har gjort dette før.

Dette blir vel å koble i paralell?

Går det fint med en slik fordeler manifoil? Blir kanskje mye slange?

Vil også ha en kuleventil inn på hver komponent, og tilbakeslagsventil på returen.

Går det greit med 16mm? Eller skal jeg øke til 19 eller 22mm? Leser at det er flere meninger om dette.

Kjekt å høre fra dere som har erfaring med slike anlegg!

 

Skal også ha en varmeveksler for hver motor, for ikke å blande alt i ett!

Kan vel eventuelt bruke plast deler, eller går dere for messing?(Tenker kostnader) :yesnod:

 

Takk!

MVH Ktveiten

Link to post

har 2 x 5kw eber. med 3 stk 2 kw/med vifter for hver varmer. (1 i hvert skrog.)

Gir fort varme i hele båten.

Det finnes også varmtvannsberedere på 40/60 liter som har 2 løp for varmtvann Motor og varmer + el kolbe.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

har 2 x 5kw eber. med 3 stk 2 kw/med vifter for hver varmer. (1 i hvert skrog.)

Gir fort varme i hele båten.

Det finnes også varmtvannsberedere på 40/60 liter som har 2 løp for varmtvann Motor og varmer + el kolbe.

 

Utgjør ca samme totalen som jeg tenker på ja. Den V.V berederen vi har er det bare innløp for maskin, men det er vel bare å sette inn 2 stk 3-veis ventiler?

MVH Ktveiten

Link to post

Muligt...... men ikke hos meg da det er mye arbeide å komme til der V.Vannstanken ligger, så jeg skal ha ny større tank med egne løp.

Jeg har også kuleventiler på hvert løp Kaldt,varmt, ved hver radiator/vifte. og så må nok løpet av slangen planlegges for å hindre ansammling av evt luftlommer i systemet.

Hos meg ligger varmerne over alle radiatorne. og husk at du må bruke frostsikker væske.

Tipper at mine slanger er 19mm.( 3/4" )

Mine anlegg er fabrikkmontert.

Og jeg har med begge varmerne på full guff + 6 stk radiatorermed viftene på fullt ca strømforbruk på 7 amp. men så snart tempen jeg stiller in er nådd faller forbruket fort.

Tror det er viktig å ha skikkelige elektronisk styring av brennerne, da vil du slippe problemer, med disse. (mine tanker + andres erfaringer) mine er bare 1 år gamle og ingen problemer,

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

Det er ikke noe i veien i å bruke plast rør, det blir brukt i buss. Jeg har brukt varmeaperatslanger fordelingene har jeg laget i kobber (blir ganske ryddig). Jeg har brukt 19mm slamger som i utgangspunktet går parallelt tur og retur fra varmeren i båtens lengde deretter t-sykker ut til radiatorene. fordelig i motor rom til varmtvanstank og motor. hadde jeg hatt to motorer ville jeg montert varmeveksler bare på den ene motoren (får kjøpt slik hos kama). For da klarer den ene motoren og sirkulere anlegget uten el-pumpe under kjøring. jeg har også brukt bimetal termostater i hvert lugar/ toalett.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...