Jump to content

Isotemp bereder varmer ikke på 220V, hva kan være galt?

Merlis

Recommended Posts

Hei!

Jeg var nede i båten tidligere i dag og skulle vaske meg på henda etter å ha holdt på litt i motorrommet.

Da oppdaget jeg at det ikke var varmtvann som kom ut.

Berederen er koblet til landstrømmen og det går strøm inn til berederen. Det har fungert helt fint tidligere.

Jeg kjøpte berederen før sesongen i år, og hadde ventet meg lite feil med disse da det skulle være av bedre kvalitet..

Har noen her inne vært borte i dette før? Eventuelt om noen veit hva feilen kan være?

Det er vel en garantisak, men jeg vil ikke begynne å demontere alt av slanger og skruer osv før jeg veit om noen har vært borte i dette tidligere?

På forhånd, takk for hjelpen! :)

Det kan være at overopphetningsvernet har løst seg ut ! Denne er justert litt høyere enn maks termostatverdi slik at den løser ut hvis termostaten svikter.

Har vært borti et tilfelle der vernet var justert for lavt i forhold til varme fra motor.

Se i bruksanvisning etter en re-sett knapp og muligheter for oppjustering av overopphetningsvernet !

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Blir kanskje flisespikking, men hvis det går strøm til berederen er elementet i orden og termostaten ligger inne. Dette kan bety tett inn eller utløp, eller ikke vann på bereder.

Om det derimot ligger spenning på termostaten men ikke på elementet går det ikke strøm til berederen, noe som er mer trolig. Da er Worry II og mateco inne på noe.

Redigert av Javi (see edit history)
Blir kanskje flisespikking, men hvis det går strøm til berederen er elementet i orden og termostaten ligger inne. Dette kan bety tett inn eller utløp, eller ikke vann på bereder.

Om det derimot ligger spenning på termostaten men ikke på elementet går det ikke strøm til berederen, noe som er mer trolig. Da er Worry II og mateco inne på noe.

Dette kaller jeg ikke flisespikkeri, men hovering overfor de som ikke kan så mye om elektrisitet. Det finnes faktisk bakere, bønder, kelnere, disponenter osv. som også har båt. Hva kan du om faget til de yrkesgruppene?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ref. mitt tidligere innlegg:

Bruksanvisning

http://www.termomari.../5varmbered.pdf

Les pkt. 5:2:

"5:2 Eluppvärmning: Elpatro-

nen är på 750 eller max

1000 watt. Om elpatron

med högre effekt används

finns det risk för att många

landströmsuttag överbelas-

tas. ISOTEMP har såväl

drifts- som överhettningster-

mostat, som bryter ström-

men vid en vattentempera-

tur på 75°C respektive

90°C. Om överhettningster-

mostaten utlöst, måste den

manuellt återställas. Drag ur

stickkontakten och lossa

skyddskåpan. Tryck in åter-

ställningsknappen på över-

hettningstermostaten och

återmontera skyddskåpan

(bild 4). Undersök varför

överhettningstermostaten

utlöst."

Hvis motoren varmer opp vannet i tanken mere enn overopphetningsvernets innstilling (90'C) så må det re-settes!

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Dette kaller jeg ikke flisespikkeri, men hovering overfor de som ikke kan så mye om elektrisitet. Det finnes faktisk bakere, bønder, kelnere, disponenter osv. som også har båt. Hva kan du om faget til de yrkesgruppene?

Lars H.

Da beklager jeg på det dypeste!

Dette var overhode ikke ment som "hovering".

Har forøvrig alle de yrkesgruppene du nevner innen familien, men jeg vet nok fint lite om disse yrkene likevel.

Redigert av Javi (see edit history)

Hei igjen!

Takk for mange gode svar og ideer! Skal ned nå etter jobb og utforske berederen litt nærmere. Det står jo som mateco la til over her at det skal finnes en "knapp" man kan trykke på for å få liv i den igjen. Jeg prøver dette først. Jeg kan ikke skjønne hvorfor det skal ha blitt overopphetet på noen måte, men det er mye man ikke skal skjønne.. :)

Takk for hjelpen!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...