Merlis Startet 30.August.2012 Link til dette innlegget Startet 30.August.2012 Hei! Jeg var nede i båten tidligere i dag og skulle vaske meg på henda etter å ha holdt på litt i motorrommet. Da oppdaget jeg at det ikke var varmtvann som kom ut. Berederen er koblet til landstrømmen og det går strøm inn til berederen. Det har fungert helt fint tidligere. Jeg kjøpte berederen før sesongen i år, og hadde ventet meg lite feil med disse da det skulle være av bedre kvalitet.. Har noen her inne vært borte i dette før? Eventuelt om noen veit hva feilen kan være? Det er vel en garantisak, men jeg vil ikke begynne å demontere alt av slanger og skruer osv før jeg veit om noen har vært borte i dette tidligere? På forhånd, takk for hjelpen! :) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 30.August.2012 Link til dette innlegget Svart 30.August.2012 Jeg monterte en ny Quick B3 nå i sommer. Den ville ikke varme på 220V. Fikk etter tips fra Seatronic beskjed om å skru termostaten litt fram og tilbake(bipol) så jeg hørte at denne klikket. Gjorde det.. og etterpå virket den ! Fungert hver gang siden ! Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 30.August.2012 Link til dette innlegget Svart 30.August.2012 Det kan være at overopphetningsvernet har løst seg ut ! Denne er justert litt høyere enn maks termostatverdi slik at den løser ut hvis termostaten svikter. Har vært borti et tilfelle der vernet var justert for lavt i forhold til varme fra motor. Se i bruksanvisning etter en re-sett knapp og muligheter for oppjustering av overopphetningsvernet ! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Javi Svart 30.August.2012 Link til dette innlegget Svart 30.August.2012 (redigert) Blir kanskje flisespikking, men hvis det går strøm til berederen er elementet i orden og termostaten ligger inne. Dette kan bety tett inn eller utløp, eller ikke vann på bereder. Om det derimot ligger spenning på termostaten men ikke på elementet går det ikke strøm til berederen, noe som er mer trolig. Da er Worry II og mateco inne på noe. Redigert 30.August.2012 av Javi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 30.August.2012 Link til dette innlegget Svart 30.August.2012 Kan beredaren ha vore tom for vatn mens 230V har vore tilkopla? Isåfall er truleg elementet brent. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 30.August.2012 Link til dette innlegget Svart 30.August.2012 Blir kanskje flisespikking, men hvis det går strøm til berederen er elementet i orden og termostaten ligger inne. Dette kan bety tett inn eller utløp, eller ikke vann på bereder.Om det derimot ligger spenning på termostaten men ikke på elementet går det ikke strøm til berederen, noe som er mer trolig. Da er Worry II og mateco inne på noe. Dette kaller jeg ikke flisespikkeri, men hovering overfor de som ikke kan så mye om elektrisitet. Det finnes faktisk bakere, bønder, kelnere, disponenter osv. som også har båt. Hva kan du om faget til de yrkesgruppene? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
succes 42 1980 Svart 30.August.2012 Link til dette innlegget Svart 30.August.2012 Jeg var ute for det samme med samme breder en liten svart knott under plast dekslet i enden trykket på den så virket den:-) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 30.August.2012 Link til dette innlegget Svart 30.August.2012 Ref. mitt tidligere innlegg: Bruksanvisning http://www.termomari.../5varmbered.pdf Les pkt. 5:2: "5:2 Eluppvärmning: Elpatro- nen är på 750 eller max 1000 watt. Om elpatron med högre effekt används finns det risk för att många landströmsuttag överbelas- tas. ISOTEMP har såväl drifts- som överhettningster- mostat, som bryter ström- men vid en vattentempera- tur på 75°C respektive 90°C. Om överhettningster- mostaten utlöst, måste den manuellt återställas. Drag ur stickkontakten och lossa skyddskåpan. Tryck in åter- ställningsknappen på över- hettningstermostaten och återmontera skyddskåpan (bild 4). Undersök varför överhettningstermostaten utlöst." Hvis motoren varmer opp vannet i tanken mere enn overopphetningsvernets innstilling (90'C) så må det re-settes! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Javi Svart 30.August.2012 Link til dette innlegget Svart 30.August.2012 (redigert) Dette kaller jeg ikke flisespikkeri, men hovering overfor de som ikke kan så mye om elektrisitet. Det finnes faktisk bakere, bønder, kelnere, disponenter osv. som også har båt. Hva kan du om faget til de yrkesgruppene? Lars H. Da beklager jeg på det dypeste! Dette var overhode ikke ment som "hovering". Har forøvrig alle de yrkesgruppene du nevner innen familien, men jeg vet nok fint lite om disse yrkene likevel. Redigert 30.August.2012 av Javi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 30.August.2012 Link til dette innlegget Svart 30.August.2012 "hovering". Jeg var litt usikker på hva "hovering" var, så jeg googlet det, og da fant jeg det ut ! Det er hva denne karen driver med Kjekt å vite ! Sitér dette innlegget Link to post
Merlis Svart 30.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2012 Hei igjen! Takk for mange gode svar og ideer! Skal ned nå etter jobb og utforske berederen litt nærmere. Det står jo som mateco la til over her at det skal finnes en "knapp" man kan trykke på for å få liv i den igjen. Jeg prøver dette først. Jeg kan ikke skjønne hvorfor det skal ha blitt overopphetet på noen måte, men det er mye man ikke skal skjønne.. :) Takk for hjelpen! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.