Jump to content

Lodd som ser fremover! må jeg ha det?


larsemann

Recommended Posts

Lodd som ser fremover! må jeg ha det?

 

Det er ikke montert Ekkolodd i min nye båt! Det må jeg ha. Kan de av dere som har erfaring med eller uten ekkolodd som ser fremover dele dette med meg.? Hører litt av hvert.

 

Benytter også anledningen til å takke for svar på min ford sabb 80 hk 6 sylindret motor. og båt søker båtplass for deler av sessongen '05

 

 

Eders

Larsemann

(Nybakt far til en Skarpnes 30 ac)

Link to post
Share on other sites

Hei, har begge deler i min båt. Skulle være smart, fikk fatt i et Interphase som kobles til pc, tenkte det var bra siden jeg ville ha kart på pc.

Fornuftig? Nei, tror der andre ting å bruke de pengene på. Oppløsningen er veldig dårlig, må stilles inn manuelt for å være litt nøyaktig, oppløsningen er elendig, føler ekkoloddet er 20 år gammelt.

 

Skulle jeg kjøpt i dag, så hadde jeg kjøpt et billigt, det eneste det er brukenes til, er å se fremover når du går seint mot land, men der trengs trening og atter trening for å kunne stole på det. Jeg stoler ikke på det ennå, der er så lett å få falske ekko.

Men jeg har ikke brukt det så mye ennå, håper det blir bedre til sommeren, når jeg får trent litt mer.

 

Interphase

 

mvh

Kjelli

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Det jeg kunne tenkt meg var et undervannkamera til plotteren min slik at jeg kunne følge med i det jeg siger frem mot den fine tilleggsplassen i ukjent farvann. Plotteren har to videoinnganger, og kamera finnes, men det koster en del, kr.2500,-!

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Det jeg kunne tenkt meg var et undervannkamera til plotteren min slik at jeg kunne følge med i det jeg siger frem mot den fine tilleggsplassen i ukjent farvann. Plotteren har to videoinnganger, og kamera finnes, men det koster en del, kr.2500,-!

 

Bilde

 

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

Den var kjekk...

 

Jeg spurte leverandør på båtmessa i Arendal i fjor om ekkolodd som virkelig ser framover, og som kan varsle i så god tid at man har tid til å stoppe opp dersom man stevner mot fast grunn :eek:

 

Slike finnes, men koster så vidt jeg husker ca. 10.000. Da er de heller ikke egnet til fiske e.l. men kun som øyne forover.

Link to post
Share on other sites

Hei.  Det jeg kunne tenkt meg var et undervannkamera til plotteren min slik at jeg kunne følge med i det jeg siger frem mot den fine tilleggsplassen i ukjent farvann. Plotteren har to videoinnganger, og kamera finnes, men det koster en del, kr.2500,-! Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

Med litt grums i sjøen ser du vel ikke så mye med et kamera?? :blush:

Men larsemann sier ikke så mye om HVA han skal bruke loddet til. Hvis det er til fiske, ANBEFALES. et grafisk lodd.

Hvis det er til navigasjon (ren dybdemåling) kan hva som helst av billig lodd brukes.

Men hvis man skal bruke det til fin-navigasjon i trangt ukjent farvann, ville jeg ha valgt foroverseende lodd. Slike har vært diskutert flere ganger HER , HER og HER

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Med litt grums i sjøen ser du vel ikke så mye med et kamera?? :blush:

Men larsemann sier ikke så mye om HVA han skal bruke loddet til. Hvis det er til fiske, ANBEFALES. et grafisk lodd.

Hvis det er til navigasjon (ren dybdemåling) kan hva som helst av billig lodd brukes.

Men hvis man skal bruke det til fin-navigasjon i trangt ukjent farvann, ville jeg ha valgt foroverseende lodd. Slike har vært diskutert flere ganger HER , HER og HER

<{POST_SNAPBACK}>

Har du link til hvor man får dette loddet Marwin

Link to post
Share on other sites

Lodd som ser fremover! må jeg ha det?

 

Det er ikke montert Ekkolodd i min nye båt! Det må jeg ha. Kan de av dere som har erfaring med eller uten ekkolodd som ser fremover dele dette med meg.? Hører litt av hvert.

 

Benytter også anledningen til å takke for svar på min ford sabb 80 hk 6 sylindret motor. og båt søker båtplass for deler av sessongen '05

Eders

Larsemann

(Nybakt far til en Skarpnes 30 ac)

<{POST_SNAPBACK}>

Ekkolodd som ser fremover kalles vel sonar, denne har vel kun nytte ved LAV hastighet og høy kvalitet på UTSTYR og BRUKER. Har brukt slikt ustyr i marinen og vil påstå at dette er "jalla" i en lystbåt............. Redigert av bmo (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Har brukt slikt ustyr i marinen og vil påstå at dette er "jalla" i en lystbåt.............

<{POST_SNAPBACK}>

Har du sett utstyret som brukes i fritidsbruk i båt før du uttaler deg? Jeg har ikke, men er ordentlig interessert i å få vite mer. Proffutstyr kjenner jeg bedre til. Her på jobben, FFI har vi utviklet en selvstyrt ubemannet u-båt UAV i sammarbeid med Kongsberg, som kan kartlegge havbunnen i detalj på 3000 meters dybde. Holder nå på med batterier for 4500 meters dyp, skal trykkteste batteriene i tank med 450bar (4500m. dyp) på mandag.

 

lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Holder nå på med batterier for 4500 meters dyp, skal trykkteste batteriene i tank med 450bar (4500m. dyp) på mandag.

lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

Har dere mye titanium til overs...??? :lol:

Det er vel stort sett bare det som holder med et sånt trykk. Men det er vel litt anerledes med batterier, hvis de er helt fylt med væske, eller noe med samme tetthet som vann. :confused:

Link to post
Share on other sites

Har dere mye titanium til overs...??? :lol:

Det er vel stort sett bare det som holder med et sånt trykk. Men det er vel litt anerledes med batterier, hvis de er helt fylt med væske, eller noe med samme tetthet som vann. :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Mja, kommer litt an på fasongen.

Har sett glasskuler som tåler slikt trykk, men kuleformen må være perfekt.

Mista engang en digitaliseringsenhet bygge inn i et tykkvegget syrefast rør ned på 1700 m.

Kom opp som lefse.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Men det er vel litt anerledes med batterier, hvis de er helt fylt med væske, eller noe med samme tetthet som vann.

Det jeg skal teste på mandag er flate LiIon celler koblet sammen til en blokk, ca. 10x10x10cm på 48Ah innstøpt i Eurethan. Denne klumpen senkes ned i en beholder med silisiumolje. Tanken trykksettes, og settes så til utlading. Det blir litt spennende, kortslutter en celle eksploderer hele klumpen og sikkerhetsventilen på tanken løser ut. Fler detaljer kan jeg av naturlige grunner ikke fortelle om.

 

Mer om AUV'en Hugin som batteriet skal brukes i finner du her.

 

BildeBilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk demonstrert et ekkolodd som ser fremover en gang jeg lå i Kragerø. Dette er flere år siden, og utstyret er sikkert enda bedre nå, men jeg ble imponert. Vi lå fortøyd ved gjestebrygga, så det var vel ikke helt reelle forhold, men jeg kunne se tvers over sundet og helt over til andre siden. Loddet viste konturer på bunnen og jeg kunne se at det steg oppover på den andre siden. Helt til overflaten. Jeg tror dette utstyret var helt nytt da, og eieren var rimelig ivrig etter å vise det fram. Riktignok lå vi stille, men jeg mener å huske at han sa at loddet viste bra så lenge han ikke holdt for høy hastighet. Det var mange innstillingsmuligheter på det også, så det virket som det var en bra greie. Men jeg tror det kostet "FLESK".

Link to post
Share on other sites

Ja, EchoPilot koster litt (8 - 10 laken), men er verd prisen mener JEG. Det "ser" 150 - 200 m fremover og 100 m ned, og fungerer fint opp til 7-8 knop. Over denne hastigheten blir det noe støy, muligens pga. luftbobler i sjøen ved transduserne. Bruker ikke dette loddet når jeg går transport-etapper på masjfart, for da VET jeg dybden (kart / navigator). I trange / usikre farvann settes farten naturlig ned, og jeg VET dybden FREMOVER! Se forøvrig henvisningene i innlegg nr. 7.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Mener jeg i et blad eller på en messe har sett en kartplotter som viste kartet perfekt i 3D fremover om man ønsket det. Øverste halvdel av skjermen gjenga alt over sjøen, mens undersete halvdel viste sjøbunnen fremover.

 

Med dette programmet kan man ha full kontroll over hvor man er fordi man ser øyer og land med korrekt høyde, samt holder seg unna skjærene under vann.

 

Fyr og lykter blinket korrekt fremover i kartet som i virkeligheten. Det så ut som man kunne se like klart over vann som under vann. Litt Supermann-aktig :lol:

 

Har jeg drømt eller vet noen hvilket program dette kan være? Har sett kartprogram med dårlig 3D-effekt, dette var noe helt annet.

 

Synes også jeg har hørt om testing av dette systemet eller tilsvarende system mot 3D-briller med gyro. Da kan man ha kartet på brillene. Dersom man vrir hodet viser programmet samme retning i 3D som man ser, også her under vann.

 

Litt Sciens Fiction, men steike for et godt hjelpemiddel det måtte være i mørket eller i tåka. Om det ikke fins, så kommer det helt sikkert.

 

-johan-

Link to post
Share on other sites

To program ramler meg i hu: TelChart og Olex...

Olex har jeg HØRT har slikt + at det samler inn nye data etterhvert som det logger, det samme skal TelChart gjøre og DET har jeg sett! Flott 3D, men krever litt rask maskin...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Maskinvare ingen problem, jeg bygger ut fra kravene :smash:

 

Fant skjermbilde fra Olex:

Bilde

 

Og fra TelChart:

Bilde

 

Drømmen er jo å få dette kombinert med land, fyr, lykter, andre båter osv. Og selvsagt mer naturtro enn disse to, selv om Olex etter bildene å bedømme ser ut til å ligge et par hakk foran i utviklingen.

 

Leser også at bunnmålingene kan kobles opp mot eget ekkolodd, og da lagre dybdemålingene fra passeringen. Hvorfor ikke få dette koblet opp mot andre brukere, så vil man ha nøyaktige målinger fra alle steder andre tidligere har passert. Statens Kartverk kunne jo bare legge ned om et slikt system var på plass. Fiskebåtene tok seg av målinger på havet, mens fritidsbåtene tok innaskjærs. Staten kunne i tillegg sponse utviklingen av en slik teknologi, og likevel spare penger.

 

Ønsker noen å sette igang med prosjektet, stiller jeg meg villig frem som demokunde :flag:

 

-johan-

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok ikke Statens Kartverk kan legge ned.

Hverken fiskeflåten eller fritidsflåten kan dokumentere målingene sine slik de krever.

 

Forøvrig går det bra å lage sine egne kart.

 

Bilde

 

Begrensningen på 50kB yter ikke denne full rettferdighet.

Laget vha Furuno LS-6100 og Furuno GP32.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...