Jump to content

Vridbar propell feil vei?

MarexSuncab_FD

Recommended Posts

Hva som er rett av de to tegningene dine er avhengig av hvilken vei propellen roterer. Men generelt så skal "utbulingen" på

propellen "treffe vannet først". Den delen som skal "treffe vannet først" er også som regel den skarpeste.

Hvis propellen din roterer med klokka (sett fra propellen og mot motoren) så er den nederste tegningen riktig.

Hvordan motor har du?

Redigert av Kalle74 (see edit history)

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Den delen som skal "treffe vannet først" er også som regel den skarpeste.

Hvis propellen din roterer med klokka (sett fra propellen og mot motoren) så er den nederste tegningen riktig.

Helt rett, bare motsatt!

Du kan gjerne betrakte propellbladet som en flyvinge og tenke på den profilen som flyvingen har. Ved rotasjon skapes et undertrykk foran propellen og et overtrykk bak, på lignende måte som undertrykk over flyvingen og overtrykk under.

Med vennlig hilsen POSEIDON

e_13.jpg

Her er en typisk propell, denne roterer mot klokka.

Som man kan se så er det "utbulingen" som treffer vannen først, slik jeg skrev tidligere.

Profilen er rimelig lik en flyvinge som Poseidon skrev, men den er mye skarpere da vannet gir mye mere motstand enn luft.

Propeller til racing slipes så skarpe i fronten (den som treffer vannet først) at du kan bruke de som kniv, andre siden er helt butt.

Hvis du har et bilde av propellen så er det lettere og gi deg er rett svar.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Nå tror jeg at jeg har funnet rett vei på bladene (se bilde, propell roterer mot klokken)

MEN, føler at jeg snart gir opp ;) Inni propellhuset er det en mutter som "tuppene" på propellbladene ligger mot. Dette er mekanikken som vrir bladene. Denne mutteren har jeg skrudd så langt inn på reverseringshylsen som mulig. Når jeg skrur de to delene på propellhuset fast for hånd, klarer jeg å vri propellbladene for hånd. Men siden jeg ikke klarer å stramme de to skruene som holder to de halvdelene sammen, oppstår det en glipe mellom halvdelene.

Når jeg da skrur disse skruene fast slik at glipen blir borte, er propellbladene umulig å rikke med hånden. Er det slik det skal være? Og skal både den skruen inni propellhuset, og propellmutteren skrus så langt inn som mulig?

bilde_(2).jpg

bilde_(1).jpg

Redigert av Sorlandsnekke_FD (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...