MarexSuncab_FD Startet 30.August.2012 Link til dette innlegget Startet 30.August.2012 Leser på nettet om en del større skip som har harr vridbar proell feil vei i over 30 år. Nå skal jeg montere min vridbare propell, men er det noen som kan fortelle meg hvilke vei den skal stå? Er det noe jeg bør se etter? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 30.August.2012 Link til dette innlegget Svart 30.August.2012 Hvis propellen hører sammen med motoren skulle du ikke ha noen grunn til bekymring. Hvis du legger ut et bilde av propellen vil mange her kunne fortelle deg hvilken vei den skal rotere. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
MarexSuncab_FD Svart 31.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2012 Ok, propell og motor henger sammen, men det er fult mulig for meg å montere bladene med 180 graders varianter. Prøvd å tegne en veldig enkel skisse over det jeg mener: Er det øverste eller nederste instilling som er rett montert? Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 31.August.2012 Link til dette innlegget Svart 31.August.2012 (redigert) Hva som er rett av de to tegningene dine er avhengig av hvilken vei propellen roterer. Men generelt så skal "utbulingen" på propellen "treffe vannet først". Den delen som skal "treffe vannet først" er også som regel den skarpeste. Hvis propellen din roterer med klokka (sett fra propellen og mot motoren) så er den nederste tegningen riktig. Hvordan motor har du? Redigert 31.August.2012 av Kalle74 (see edit history) Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
Poseidon Svart 31.August.2012 Link til dette innlegget Svart 31.August.2012 Den delen som skal "treffe vannet først" er også som regel den skarpeste.Hvis propellen din roterer med klokka (sett fra propellen og mot motoren) så er den nederste tegningen riktig. Helt rett, bare motsatt! Du kan gjerne betrakte propellbladet som en flyvinge og tenke på den profilen som flyvingen har. Ved rotasjon skapes et undertrykk foran propellen og et overtrykk bak, på lignende måte som undertrykk over flyvingen og overtrykk under. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
MarexSuncab_FD Svart 31.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2012 Så dersom propellen snurrer MED klokken, er det den øverste skissen som er rett? Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 31.August.2012 Link til dette innlegget Svart 31.August.2012 Her er en typisk propell, denne roterer mot klokka. Som man kan se så er det "utbulingen" som treffer vannen først, slik jeg skrev tidligere. Profilen er rimelig lik en flyvinge som Poseidon skrev, men den er mye skarpere da vannet gir mye mere motstand enn luft. Propeller til racing slipes så skarpe i fronten (den som treffer vannet først) at du kan bruke de som kniv, andre siden er helt butt. Hvis du har et bilde av propellen så er det lettere og gi deg er rett svar. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
MarexSuncab_FD Svart 31.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2012 (redigert) Nå tror jeg at jeg har funnet rett vei på bladene (se bilde, propell roterer mot klokken) MEN, føler at jeg snart gir opp ;) Inni propellhuset er det en mutter som "tuppene" på propellbladene ligger mot. Dette er mekanikken som vrir bladene. Denne mutteren har jeg skrudd så langt inn på reverseringshylsen som mulig. Når jeg skrur de to delene på propellhuset fast for hånd, klarer jeg å vri propellbladene for hånd. Men siden jeg ikke klarer å stramme de to skruene som holder to de halvdelene sammen, oppstår det en glipe mellom halvdelene. Når jeg da skrur disse skruene fast slik at glipen blir borte, er propellbladene umulig å rikke med hånden. Er det slik det skal være? Og skal både den skruen inni propellhuset, og propellmutteren skrus så langt inn som mulig? Redigert 31.August.2012 av Sorlandsnekke_FD (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.