Birchwood 320 Startet 8.Februar.2005 Link til dette innlegget Startet 8.Februar.2005 Hvor mye luft suger en 7,3 V8 diesel. 210 Kw . Fant et reknestykke på den andre siden men er ikke sikker på om dette er rett. Etter denne utregningen så trenger eg 9 stk. 3 tomms innsug.. Har bare 4 i dag. Reknestykke Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
TwinCab Svart 8.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2005 Volvo har en beregningsformel for hvor mye luft (størrelsen på luftinntak) en motor trenger til forbrenning og kjøling av motoren. Jeg har denne et eller annet sted, men kan i så fall ikke finne den fram før på fredag (skal prøve å gjøre det hvis ingen andre hoster opp formelen før den tid) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 9.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2005 (redigert) Her er noen grunnregler som er sakset fra Båtmagasinet, skal være fra Volvo Penta, referanse er fra Båtmagasinet ********************* En gyllen regel for forbrenningsmotorer er følgende: Når 1 kg dieselolje (1.18 liter) forbrennes, trenges 16 kg luft, eller 12.4 m3 ved en atmosfæres trykk. Volvo Penta har regnet ut at ventilatorene må ha en kapasitet på 0,07 m3 luft pr kW. Noen grunnregler for luftinntak er viktige. Følgende areal for motorers luftforbruk er satt som norm: 1. For dieselmotorers luftforbruk: 1.90 cm2x motorens kW 2. For bensinmotorers luftforbruk: 1.38 cm2 x motorens kW Ventilasjon av motorrom: Både luftinntak og luftavløp: 1.65 cm2 x motorens kW ********************* Dette skulle vel tilsi at du trenger 399cm² for forbrenningsluft og 346cm² for ventilasjonsluft (gjelder både inn og ut) for at din motor skal arbeide under optimale forhold. Når det gjelder 3" slange så er den ca. 7.5cm i diameter, dette gir et areal på 44cm², dette medfører at du trenger 9 slanger for forbrennigsluften, og 8 slanger inn og ut for ventillasjon av motorrummet. Alternativt er jo å montere inn en vifte for å øke lufthastigheten i slangene, men dette vil kunne føre til økt støy. Alternativ nummer to er å akseptere at motorern ikke arbeider under optimale forhold ved fullt effektuttak, og dimensjonere for mindre effektuttak, f.eks. ved marsjfart. Dette krever jo at man har tilgang til propelleffektkurven ved dette turtallet da. Dette var i allefall mye luft, og mange slanger..... Stauden har 6 stk. 3", men skal inn med 2 x 188 hk, da har jeg akkurat halvparten av det arealet jeg trenger for forbrenningsluft, men intet til ventillasjon... Det er vel bare å brette opp armene og sette i gang med utvidelser her ser jeg... alternativt er jo at motorommet lekker, men det vil jo høres da. Er ikke lett dette her.. Redigert 9.Februar.2005 av sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Windy37GM Svart 9.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2005 9 stk kan stemme. jeg har nestem samme motoren som deg og har øket fra 4 til 10 etter utregninger av mekanikeren min :-) Skarpnes9100 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.