Jump to content

Kan jeg plassere ekkoloddsvinger her på trebåt?

MarexSuncab_FD

Recommended Posts

Bør gå bra å plassere den ved den gule sirkelen. Den må ikke stå i vannlinja. Dersom du ønsker angitt dybde fra vannflaten kan svingerens dybde settes i ekkolodd.

Lite obs er at den sitter veldig utsatt til, dersom du tar nedpå kan svingeren være av det første som treffer bunn.

Dersom du planlegger kabelføring langs akterstevn vil denne havne i propellen om innfesting løsner.

ekkolodd2.jpg

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Brukte en slik hekksvinger på min gamle snekke montert omtrent midtskips under båten, og dette fungerte helt utmerket. Da lagde jeg en gjennomføring til ledningen med kon treplugg fra utsiden satt i Tec7.

Du må passe på så du ikke får ekko fra kjølen, dvs svinger må langt nok ut fra kjølen.

Du kan ikke ha innvendig svinger på trebåt.

Redigert av egilwh (see edit history)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Er det noe i veien for å feste den inne på bunnen, i kjølsvinet, rett over kjølen?

Det fungerer dårlig i trebåt. Tre er i forhold til glassfiber et porøst materiale som leder lyd dårlig.

Jeg har forsøkt i trebåt, og det fungerte. Best resultat når svingeren sto i vann innvendig, men gikk også når den ble limt fast med Sikaflex.

Det fungerte ned til dybder på ca 80m, men følsomheten var så dårlig at jeg ikke kunne se fisk.

Avhengig av hva loddet skal brukes til så er det en dårlig til ubrukelig løsning.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Gjonnomgående i bronse koster jo mer enn ekkoloddet... Hmm, Garmin sin Svinger Bronsje ligger til 3.495. Dette er mye mer enn jeg har tenkt å bruke.

Betyr dette med at jeg ikke kan montere i nærheten av kjølen at den gule sirkelen som Jens_P har montert, ikke vil gå?

Egilwh; hvor langt oppe på det blå feltet av båten på bildet, monterte du hekkgiveren?

Hadde min montert omtrent ved dekket på hengeren, omtrent halveis mellom kjølen og siden på båten'. Der er også bordgangene nogenlunde vannrette slik at jeg slapp så mye sideveis justering av svinger, den må stå rett.

Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no

Som nevnt tidligere er d anbefalt å bruke gjennomgående bronse svinger i trebåt. Vil tro dette er pga at treets bevegelse kan knuse en plast svinger. Bronse svingere er jo "svin dyre". Så prøver å være litt kreativ her. Hvordan vil det være å montere en vanlig gjennomgående plast svinger inne i en vanlig skrogjennomføring av bronse eller syrefast?

Innspill?

Trygve

Mange oppfatninger her... Min gamle snekke hadde hekksvinger montert på en hjemmelaget brakett omtrentlig

1/3 fra hekken, og midtveis mellom vannlinje og kjøl. Fungerte ypperlig så lenge jeg hadde båten. Amalie har gjennomgående plastsvinger, noe som også fungere helt utmerket. Aldri hatt noen form for lekkasjer rundt denne, så at den skal bli knust av treverket er tull. Alt beror på måten den blir montert på.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Jepp, montasje er viktigst. Mye viktigere enn fabrikatet på loddet. Et hvilket som helst billiglodd vil gi god ytelse dersom svingeren er riktig montert.

Den ideelle plassering av en svinger er fritt i vannsøylen. Det er jo ikke mulig i praksis, men en av årsaken til at mange som bruker lodd i embeds medfør har svingeren montert på en strømlinjet mast ned i vannet på siden av båten. Ikke særlig praktisk til daglig det heller da vi helst vil ha svingeren fastmontert en gang for alle.

Tommelfingerreglene sier ca 1/3 av skroglengde bakenfor baugen, løftet ca 10 cm ut fra skroget og vinklet 2-3 grader fremover.

Jeg har et billiglodd. Laget til et blister hvor svingerflaten ligger flush med undersiden på blisteret. Svingerflaten ligger 10 cm. ut fra skroget for å løfte det utenfor området rundt skroget hvor vannstrømmen har høyere hastighet enn vannet rundt. Blisteret er også vinklet svakt innover for å ta høyde for at vannstrømmen nær båten ikke er paralell med båtens kurs.

Svingeren er en billig plastsvinger. Den ble montert ved hjelp av en ring av Sikaflex 291 mellom svingeren og blisteret og en ring av samme stoffet rundt skaftet inne i båten. Ble trukket til for hånd. Riktignok i en plastbåt, men det kan gjøres på samme måte i trebåt. Sikaflexen vil ta opp eventuelle bevegelser og vil og koble svingeren av eventuelle vibrasjoner i båten.

Så hva fikk jeg ut av dette?

Hvor dypt den går vet jeg faktisk ikke, men den slutter å digitalisere på 650 m. Og enda viktigere, den har en fenomenal oppløsning på korte avstander.

Og ser selvsagt fisk.

Uten å kjøpe meg til fant på dyr elektronikk.

Redigert av Mulligan (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...