MarexSuncab_FD Startet 2.September.2012 Link til dette innlegget Startet 2.September.2012 Lurer på om plassen jeg har markert med rød sirkel er egnet til å feste ekkoloddsvingen på, eller om propellen vil skape for mye støy? Noen som har alternative plasseringer? Har en Garmin Echo 300c med hekkmontert festebrakett (evnt for dorgemotor). (Bilde er ikke av min båt - men tilsvarende) Sitér dette innlegget Link to post
Geir Kallevik Svart 2.September.2012 Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 Der hvor du indikerer at du vil montere svingenen, vil du få masse støy fra propell. Svinger anbefales montert så nær kjølen ( senterlinjen ) og mellom 1/3 - 1/2 av båtens lengde, målt fra bauen. Sitér dette innlegget Link to post
MarexSuncab_FD Svart 2.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 Kan jeg skru den rett i kjølen ca 1/3 fra baugen, da? Den må ikke ligge akkurat i vannlinjen? Sitér dette innlegget Link to post
Geir Kallevik Svart 2.September.2012 Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 Ser du har hekkmontert giver. Disse er beregnet på planende båter, drevbåter og båter med påhenger. Å benytte en slik giver på en saktegående snekke er ikke noe jeg ville gjort. Det beste er og få tak i en gjennomgående giver. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 2.September.2012 Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 Bør gå bra å plassere den ved den gule sirkelen. Den må ikke stå i vannlinja. Dersom du ønsker angitt dybde fra vannflaten kan svingerens dybde settes i ekkolodd. Lite obs er at den sitter veldig utsatt til, dersom du tar nedpå kan svingeren være av det første som treffer bunn. Dersom du planlegger kabelføring langs akterstevn vil denne havne i propellen om innfesting løsner. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
ezach Svart 2.September.2012 Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 Er det noe i veien for å feste den inne på bunnen, i kjølsvinet, rett over kjølen? Det fungerer fint i plastbåt. Vil det bli for mye luft i mellom når det er snakk om treverk? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 2.September.2012 Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 Du trenger en gjennomgående messingsvinger av typen Airmar B45 eller B744V. Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 2.September.2012 Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 (redigert) Brukte en slik hekksvinger på min gamle snekke montert omtrent midtskips under båten, og dette fungerte helt utmerket. Da lagde jeg en gjennomføring til ledningen med kon treplugg fra utsiden satt i Tec7. Du må passe på så du ikke får ekko fra kjølen, dvs svinger må langt nok ut fra kjølen. Du kan ikke ha innvendig svinger på trebåt. Redigert 2.September.2012 av egilwh (see edit history) Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Jens_P Svart 2.September.2012 Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 Er det noe i veien for å feste den inne på bunnen, i kjølsvinet, rett over kjølen? Det fungerer dårlig i trebåt. Tre er i forhold til glassfiber et porøst materiale som leder lyd dårlig. Jeg har forsøkt i trebåt, og det fungerte. Best resultat når svingeren sto i vann innvendig, men gikk også når den ble limt fast med Sikaflex. Det fungerte ned til dybder på ca 80m, men følsomheten var så dårlig at jeg ikke kunne se fisk. Avhengig av hva loddet skal brukes til så er det en dårlig til ubrukelig løsning. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
MarexSuncab_FD Svart 2.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 Gjonnomgående i bronse koster jo mer enn ekkoloddet... Hmm, Garmin sin Svinger Bronsje ligger til 3.495. Dette er mye mer enn jeg har tenkt å bruke. Betyr dette med at jeg ikke kan montere i nærheten av kjølen at den gule sirkelen som Jens_P har montert, ikke vil gå? Egilwh; hvor langt oppe på det blå feltet av båten på bildet, monterte du hekkgiveren? Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 2.September.2012 Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 Hadde min montert omtrent ved dekket på hengeren, omtrent halveis mellom kjølen og siden på båten'. Der er også bordgangene nogenlunde vannrette slik at jeg slapp så mye sideveis justering av svinger, den må stå rett. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Jens_P Svart 2.September.2012 Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 Blir egenetlig det samme hvor du monterer giveren bare den ikke må "se" gjennom propellstrømmen. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Woody Svart 2.September.2012 Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 Kan du ikke bruke Airmar B117 sin bronsjesvinger, den koster 1800,- eller der omkring. Har en ny sånn liggende, men tenkte å levere den tilbake da den ikke har temperaturføler. Kan være at du må skifte plugg, men det er enkelt. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
bare lek(k)er Svart 2.September.2012 Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 Som nevnt tidligere er d anbefalt å bruke gjennomgående bronse svinger i trebåt. Vil tro dette er pga at treets bevegelse kan knuse en plast svinger. Bronse svingere er jo "svin dyre". Så prøver å være litt kreativ her. Hvordan vil det være å montere en vanlig gjennomgående plast svinger inne i en vanlig skrogjennomføring av bronse eller syrefast? Innspill? Trygve Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 2.September.2012 Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 Mange oppfatninger her... Min gamle snekke hadde hekksvinger montert på en hjemmelaget brakett omtrentlig 1/3 fra hekken, og midtveis mellom vannlinje og kjøl. Fungerte ypperlig så lenge jeg hadde båten. Amalie har gjennomgående plastsvinger, noe som også fungere helt utmerket. Aldri hatt noen form for lekkasjer rundt denne, så at den skal bli knust av treverket er tull. Alt beror på måten den blir montert på. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Mulligan Svart 3.September.2012 Link til dette innlegget Svart 3.September.2012 (redigert) Jepp, montasje er viktigst. Mye viktigere enn fabrikatet på loddet. Et hvilket som helst billiglodd vil gi god ytelse dersom svingeren er riktig montert. Den ideelle plassering av en svinger er fritt i vannsøylen. Det er jo ikke mulig i praksis, men en av årsaken til at mange som bruker lodd i embeds medfør har svingeren montert på en strømlinjet mast ned i vannet på siden av båten. Ikke særlig praktisk til daglig det heller da vi helst vil ha svingeren fastmontert en gang for alle. Tommelfingerreglene sier ca 1/3 av skroglengde bakenfor baugen, løftet ca 10 cm ut fra skroget og vinklet 2-3 grader fremover. Jeg har et billiglodd. Laget til et blister hvor svingerflaten ligger flush med undersiden på blisteret. Svingerflaten ligger 10 cm. ut fra skroget for å løfte det utenfor området rundt skroget hvor vannstrømmen har høyere hastighet enn vannet rundt. Blisteret er også vinklet svakt innover for å ta høyde for at vannstrømmen nær båten ikke er paralell med båtens kurs. Svingeren er en billig plastsvinger. Den ble montert ved hjelp av en ring av Sikaflex 291 mellom svingeren og blisteret og en ring av samme stoffet rundt skaftet inne i båten. Ble trukket til for hånd. Riktignok i en plastbåt, men det kan gjøres på samme måte i trebåt. Sikaflexen vil ta opp eventuelle bevegelser og vil og koble svingeren av eventuelle vibrasjoner i båten. Så hva fikk jeg ut av dette? Hvor dypt den går vet jeg faktisk ikke, men den slutter å digitalisere på 650 m. Og enda viktigere, den har en fenomenal oppløsning på korte avstander. Og ser selvsagt fisk. Uten å kjøpe meg til fant på dyr elektronikk. Redigert 3.September.2012 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MarexSuncab_FD Svart 3.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2012 Sikkert dumt spørsmål, men tar sjansen alikavel. Hva er et blister for noe? Og 10 cm ut fra båten? Vil ikke det være veldig utsatt? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.