Jump to content

Hvor tykk kabel skal jeg bruke ?


Tine IV

Recommended Posts

Kort og greit spørsmål trur jeg . Skal starte så smått og bytte kabler , tenkte og starte med og bytte til/fra et og et instrument . Hvilken kvadrat/mm skal jeg bruke ? Og er det noen poeng og bruke for store kabler ? Foresten , er det noen tips og ta med på veien til en slik jobb ?

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

Kort og greit spørsmål trur jeg . Skal starte så smått og bytte kabler , tenkte og starte med og bytte til/fra et og et instrument . Hvilken kvadrat/mm skal jeg bruke ?

Kort, men ikke helt greit :wink:

 

Du bør fortelle hvilket instrument det dreier seg om, for hvis det f.eks er et amperemeter - da er ikke svaret fullt så enkelt. Da kommer nemlig spørsmål b) om dette er et shuntinstrument og hvilken strøm du må regne med i målekretsen.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Hei.

 

Som sagt av Poseidon, må du vurdere strømmen i hver kabel. Men til voltmetre, termometre ol. går det ikke mye strøm. Men jeg ville like vel valgt 2,5 kvadrat. Dette blir litt mer stabilt rent mekanisk. 1,5 kvadrat kan fort ryke dersom en er litt uheldig. Skal du bruke kabelsko el. som skal presses på kabelen, nytter ikke billigtangen til kr.99,99. Kjøp heller en kvalitetstang. Du får det hos bilrevisitabutikkene til 2 - 3 hundrelapper. Og husk samme dimmensjon kabelsko som kabeldimmmen.

 

Når du legger kablene, pass på at de ikke ligger i spenn, men heller ikke slik at de ligger og slenger, og at det gnages på issolasjonen. Strips er ikke så dumt til å fesste kabler. Og så kan det være lurt å merke kablene for fremtidig feilsøking. Og å notere opp hva du har gjort er ikke så dumt. Et enkelt koblingskjema vil du ha glede av senere. Og det må ikke nødvendigvis være tegnet med et avansert datastyrt tegneprogram. Hva med papir og blyant? Det fungerte før datamaskinene gjorde sitt inntog, og gjør det fremdeles til slikt bruk.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Du bør bruke 1,5mm Radox kabel. Den er fortinnet tåler mer og irrer ikke så lett som vanlig kabel.

<{POST_SNAPBACK}>

I følge boken "Strøm i båten", så er ikke lodding av kopperkabler anbefalt da kablene blir mindre elastiske og lettere brekker ved bevegelse/vibrasjon. Gjelder dette for fortinnede kabler også?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

I følge boken "Strøm i båten", så er ikke lodding av kopperkabler anbefalt da kablene blir mindre elastiske og lettere brekker ved bevegelse/vibrasjon.  Gjelder dette for fortinnede kabler også?

Jepp. De rent mekaniske egenskapene, endres neppe selv om kabelen blir fortinnet.

 

Forøvrig mener jeg at fortinnet kabel til vanlige kabelstrekk under dekk i en nogenlunde tett båt, er overkill. Tett skjøtene med krympestrømpe, bruk litt olje elns på kabelskoene, og la det stå til.

Holder trolig i 10-20 år eller lenger, uansett..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Forøvrig mener jeg at fortinnet kabel til vanlige kabelstrekk under dekk i en nogenlunde tett båt, er overkill. Tett skjøtene med krympestrømpe, bruk litt olje elns på kabelskoene, og la det stå til.

Holder trolig i 10-20 år eller lenger, uansett..

Suzuki

Det tror jeg også.

Den gangen jeg bygde min båt, i 1989-90, brukte jeg stort sett vanlig 2,5 kvadrat flerledet kabel. Og jeg har ingen problemer med kablene så langt. Brukte selvfølgelig større kabel der det var behov. Har heller ikke brukt krympestrømpe eller andre ting på kabelskoene. Det er like bra i dag for det. Det eneste som av og til kan volde litt ergrelser er sikringsskapet. Der er det brukt porselenssikringer av bilkvalitet. Kan bli litt dårlig kontakt på holderne, så de må pusses en gang i blant, eller så blir også sikringen dårlig, og må skiftes. Men det er jeg klar over, så sikringene er det første jeg sjekker hvis noe elektrisk streiker. I 99 % av tilfellene er feilen der.

Så det eneste som burde vært gjort noe med på sikt er å bytte til sikringsholdere som er litt bedre. Men det tror jeg ikke blir i min tid som eier av båten, siden jeg ikke har så store problemer med de.

Link to post

Hva jeg skal gjøre / bruke kabel til . Tenkte og bytte ut kabelen på instrumenta . Er jo turteller ,voltmeter , knopmåler ,tank osv .Tanken var den og starte et sted så kansje virrarret blir kommplett , neida kansje det kunne bli litt bedre enn det er idag . Har klipt vekk hauevis av kabel inni dærsjen , som bare enten hang der med eller uten strøm. Har hjælpa noe men det er langt igjen . Idag er det ørten forskjellige kabler , farger osv null system , kaos på godt norsk .Må jo starte et sted kansje jeg starter i feil ende her ? Er altfor fort tom for strøm (forbruk 2x110 amp nye ifjor) Så jeg tenkte at et sted må man jo starte og vis jeg for orden på litt av rotet så er jeg igang . Vanlig bruk av strøm er : gammelt kjøleskap , 4 tak spot= 20w tilsammen ,radio med forsterker+subwoffer og 2x6x9 høytalere ,moderat dobesøk vis ingen har fått i seg noe dem ikke har spist :wink: og da litt lys på 20w på vært besøk der . Det er sånn ca det jeg har på . Hender jeg bruker tv men det er sjeldent . Har da 2 x 110 amp batterier som er tomme ,godt under 12 v dagen etter,er ikke helt vanlig det så noe er galt her .Mener og huska at det bare plutselig blei sånn sist sommer ,uten at det blei gjort noe .det var ikke så dårlig med strøm dagen etter som det er idag .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

Hva jeg skal gjøre / bruke kabel til . Tenkte og bytte ut kabelen på instrumenta . Er jo turteller ,voltmeter , knopmåler ,tank osv  .Tanken var den og starte et sted så kansje virrarret blir kommplett , neida kansje det kunne bli litt bedre enn det er  idag . Har klipt vekk hauevis av kabel inni dærsjen , som bare enten hang der med eller uten strøm. Har hjælpa noe men det er langt igjen . Idag er det ørten forskjellige kabler , farger osv null system , kaos på godt norsk .Må jo starte et sted kansje jeg starter i feil ende her ? Er altfor fort tom for strøm (forbruk 2x110 amp nye ifjor) Så jeg tenkte at et sted må man jo starte og vis jeg for orden på litt av rotet så er jeg igang . Vanlig bruk av strøm er : gammelt kjøleskap , 4 tak spot= 20w tilsammen ,radio med forsterker+subwoffer og 2x6x9 høytalere ,moderat dobesøk vis ingen har fått i seg noe dem ikke har spist :wink: og da litt lys på 20w på vært besøk der . Det er sånn ca det jeg har på . Hender jeg bruker tv men det er sjeldent . Har da 2 x 110 amp batterier som er tomme ,godt under 12 v dagen etter,er ikke helt vanlig det så noe er galt her .Mener og huska at det bare plutselig blei sånn sist sommer ,uten at det blei gjort noe .det var ikke så dårlig med strøm dagen etter som det er idag .

 

  Tine II

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hvis batterier og dynamo/lading er rett så begynn med kjølsekap. Ser at du skriver at det er gammelt. Da kan du være sikker på at det bruker mye strøm.

 

Vet ikke helt årsak til at du vil bytte ledninger til instrumenter? Regner med at du slår av startstrøm ved landligge (som også forsyner instrumenter med strøm).

 

Uansett, skal du bytte kabler og du har amperemeter uten shunt så bruk minst like tykke kabler som før. Hvis det er med shunt så er instrumentet kalibrert til kablene. Av den grunn skal man aldri kappe kabler som følger med et shunt instrument. Det vil forårsake feilvisning.

 

Good luck! :smiley:

Link to post

Uansett, skal du bytte kabler og du har amperemeter uten shunt så bruk minst like tykke kabler som før.

Vil anbefale å ikke ha ampermeter uten shunt. Å dra med seg 12 V og hele pådraget opp i et ampermeter uten shunt i dashbordet, det er å be om trøbbel i form av en latent brannbombe. Ville da i tilfelle brukt 70mm2 kabler på ampermeteret, som ikke er noe særlig praktisk vil jeg tro.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Med det same vi er inne på kabler. Har noe kabel liggende som sikkert kan brukes til batterikabel. Men det står noen amerikanske mål på den.

Det står 5/0 AWG. Men hvor mange mm² er 1AWG..???

Tror målet heter 1Gauge eller noe slikt.

 

Jeg har ikke målt den med skyvelær, men den er tykk.

Finner desverre ikke dette målet på den ellers utmerkede siden for enhetsomregning her på forumet.

 

:confused:

Redigert av Brutus (see edit history)
Link to post

Hei igjen . Toppers at dere er med her så kansje dette kan bli bra ettervært , bare løse opp i et par ting .Dynamon lader som hakka møkk , overhalt sist vinter og den viser 14,5 på voltmeter . Kjøleskapet er ikke i bruk om dagen men strømmen blir brukt opp ,veit jeg hadde et smart spørsmål ang ampmeter , men gløm det .Er ikke det det er snakk om her ang kabel og sånn . Ettersom strømmen blir brukt opp så fort og ettersom jeg har grønne , røde , svarte , grå ,gule , blå og brune kabler inn på innstrumenta og ellers rundt om , hadde det vært en ide og fått bytta dette til noe mere normalt , derfor var tanken og starte et sted så kansje det blei ok ettervært ordensmessing og litt mere normale farger , sjønner . Og så et vesentlig spørsmål fra suzuki , syrevekta skal måles imårra . Bare løpe og kjøpe syrevektsmåler først i byn .Batterien var som sagt nye på våren i fjor ,men klart det kan jo være ei celle ellerno som har tatt kvelden . Syrevekta skal være på 1.28 , hvor mye ned kan den gå før det er noe galt , ikkeno ? Håper vi er igang igjen her nå og at jeg har forklart sånn nogenlunne hvorfor jeg vil bytte kabler :wink: Hadde jo vært ok om ei celle hadde gått så er feilen funnet ang hvorfor strømmen forsvinner , blir brukt opp så fort . En ting til mens jeg er i farta , batterilader'n min en sleipner 20amp vedlikeholdslader , klarer den og lade batteria bra nok eller må det en kjøretur til for få full pott ? Den står altid påkobbla batteria (tar aldrig av klypene) og altid plugga i landstrøm når det går .

 

Tine II som hater strøm

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

En ting til mens jeg er i farta , batterilader'n min en sleipner 20amp vedlikeholdslader , klarer den og lade batteria bra nok eller må det en kjøretur til for få full pott ? Den står altid påkobbla batteria (tar aldrig av klypene) og altid plugga i landstrøm når det går .

 

Tine II som hater strøm

<{POST_SNAPBACK}>

Utfra det jeg har forstått av lading, så er laderen din bedre enn en kjøretur. Laderen står som du sier på i lengre perioder på når du har lansdstrøm tilgjengelig. Regner med at det er en intelligent tre-trinns lader. Lang ladetid er bedre enn kort og intenst. Kjøreturene kan du lett bli lurt på pga. spenningstap fra dynamo til batteri. Du kan fort få et spenningstap på 1V gjennom lednignsnettet fra dynamo til lader. Da er det ikke sikkert laderen gir nok strøm til batteriene for å få de toppet. Ved en kortere kjøretur på et par timer kan det tilsynelatende se ut om at batteriene er toppladet når du måler spenningen rett etterpå. Måler du igjen 3-4 timer senere ser du fort at den korte kjøreturen beklageligvis var kun et spill for galleriet. Kjøreturer på mindre enn en 10 timer er antakelig for korte ved utladede batterier.

 

Dersom du ikke alt har den, anbefales boken "Strøm om bord" av Jon Winge. Veldig beskrivende på en lettfattelig måte. Det er faktisk veldig interessant å verifisere med selvprøving de forskjellige situasjonene og prinsippene som beskrives. Du vil lære ting fort på en interessant måte.

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Mål syrevekta på ALLE cellene. Skal være 1.28 når batteriet er fulladet. Hvis en (flere) celler har avvik, KAN det være noe galt med batteriet.

La batteriet hvile en dags tid etter full opplading, og mål spenningen på batteripolene med et nøyaktig voltmeter. Da ser du "hvilespenningen". Hva er den?

Når du har startet opp og begynner å kjøre (turtall), mål spenningen på batteriPOLENE; Da ser du den virkelige ladespenningen batteriene får! (Ikke mål på polskoene).

Lykke til.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Hei TINE 11 :sailing:

 

Forstår frustrasjonen, har vært borti noen av de samme problemer så det er viktig å finne årsaken og utbedre den.

 

Her er jo både Arnstein og Marwin frempå med gode ledetråder og tips, så det blir jo spennende å høre resultatet og løsningen du finner ut - og som forhåpentligvis vil fungere for din båt og bruksmønster.

 

Du må ikke gi deg før du har taket på dette her!

 

Slutter meg ellers til at ""alle" burde ha den lille boken: "Strøm om bord"

 

 

Lykke til ! :seeya:

 

 

:sailing: Ship'O'Hoi :sailing:

Link to post

Hei igjen . Nå har jeg målt syrevekta på alle batteriene . Dem 2 til forbruk 2 x110 amp var alle på 1.26 på alle celler , litt + - og det som jeg har på start siden , et fritidsbatteri det også , på 115 amp målte 1.28 på alle celler . Målte ladespenning på polane med et billig multimeter ladespenninga lå på 14.1 . Det var så langt .Laderen har jo stått på hele tia , syntes det er rart at ikke batteriane som lader'n står på ( 2stk) at dem ikke er topp lada .Men er jo ombord værdag og bruker strøm men det burde jo lader'n ta seg av ?

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

Hei igjen . Nå har jeg målt syrevekta på alle batteriene . Dem 2 til forbruk 2 x110 amp var alle på 1.26 på alle celler , litt + - og det som jeg har på start siden , et fritidsbatteri det også , på 115 amp målte 1.28 på alle celler . Målte ladespenning på polane med et billig multimeter ladespenninga lå på 14.1 . Det var så langt .Laderen har jo stått på hele tia , syntes det er rart at ikke batteriane som lader'n står på ( 2stk) at dem ikke er topp lada .Men er jo ombord værdag og bruker strøm men det burde jo lader'n ta seg av ?

 

Tine II

<{POST_SNAPBACK}>

 

Husk at laderen går til vedlikholdslading når batteriene er toppet. Dvs 13.8 V ved 20 grader temp. Er det kaldere øker denne vedlikholdsspenningen (Temp regulert).

Hvis du har 2-step laderen til Sleipner/Mascot så lader den til batteriene får en spenning på 15V, deretter switcher den til vedliholdspenning som nevnt først. Tiden fra du kobler på lader til den swircher til vedliholdsspenning er ofte kort har jeg erfart. Er det 3-step laderen foregår ladeprossesen litt annerledes bl.a. med en timer modus. Toppspenninegn er også lavere såvidt jeg husker. Unasett vil den til slutt også ende opp på vedliholdslading med lavere tilført spenning.

 

Som nevnt i tidligere innlegg er det beste å måle syrevekt og hvilespenning etter å ha latt batterien hvile et par dager. Siden det kan være noe som tapper batteriene dine så bør du koble fra polene for å få sjekket batteriene best mulig.

 

Er batteriene OK så er det neste å måle om noe tappes. hvis så er tilfele må du deretter koble av en og en ting til du har funnet synderen. DVS når du ser at strømmen som "stjeles" reduseres/forsvinner.

 

GODD LUCK 2!

Link to post

Kort og greit spørsmål trur jeg . Skal starte så smått og bytte kabler , tenkte og starte med og bytte til/fra et og et instrument . Hvilken kvadrat/mm skal jeg bruke ? Og er det noen poeng og bruke for store kabler ? Foresten , er det noen tips og ta med på veien til en slik jobb ?

 

  Tine II

<{POST_SNAPBACK}>

En annen sak å huske på - er at ledningenes kvadrat må stå i stil med sikringene som står på den kursen du forsyner instrumentene fra.

Har du stor sikring og tynne ledninger vil de kunne bli varme/smelte/gløde dersom du skulle være uheldig å få full kortsluttning på kretsen.

 

Geir :sailing:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...