Jump to content

Har dere besøkt mange svenske gjestehavner?

Lars H.

Svenske gjestehavner  

92 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Hei.

For de som har fulgt med i tråden: Status på svenskekysten, har vel noen registrert mine innlegg der fra mange år nedover kysten, helt siden jeg var der første gang i 1989. Og en liten opptelling i loggen ga som resultat at jeg hadde vært i 42 forskjellige gjestehavner. Noen som slår det tallet? Her min oversikt med hvor mange ganger vi har vært i hver havn.

gjestehavner_sverige.gif

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hmmm... havne vi har overnattet i en eller flere gange siden 2001 - efter hukommelsen:

Borstahusen

Ålabodarna

Bäckviken

Norreborg

Kyrkbackan

Helsingborg

Råå

Viken

Domsten

Mölle

Torekov

Grötvik

Falkenberg

Lerkil

Glommen

Fotö

Kallö-Knippla

Lilla Bommen

Långedrag

Björkö

Donsö

Hönö Klåva

Grötö

Marstrand

Åstol

Lyckorna

Henån

Ellös

Mollösund

Skärhamn

Lysekil

Grundsund

Käringön

Fiskebäckskil

Gullholmen

Smögen

Kungshamn

Hunnebostrand

Fjällbacka

Det skulle være 39 havne, men dette som sagt kun havne, vi har overnattet i. Vi taler nok om 8-10 yderligere havne som vi har været i og spist lunch, tanket, handlet el. lignendene. Og Lars, du har talt Kyrkesund to gange. Med mindre der er to byer med det navn?

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Og Lars, du har talt Kyrkesund to gange. Med mindre der er to byer med det navn?

Du har helt rett, det er Kyrkosund på Koster jeg mener. Det er rettet nå. Ellers er tallene mine for hvor mange ganger vi har overnattet i hver havn, ikke kun vært innom. Og det er ikke overnattingsdøgn. Da ville tallene vært mye høyere da vi ofte ligger over mange dager og koser oss når havnen er trivelig, eller været tvinger oss til landligge.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det var jo en spennende utfordring, Lars.

Krever litt fintelling:

Strømstad

Kebal

Kostersund

Ekenäs

Ramsö

Resö

Sannäs

Havstensund

Grebbestad

Tanumstrand

Väderöarna

Fjellbacka

Hamburgsund

Bovallstrand

Hunnebostrand

Kungshamn

smögen

Malmön Marina

Lilla Kornö

Lysekil

Fiskebäkkil

Bassholmen

Grundsund

Gullholmen

Stocken

Käringö

Hällevikstrand

Edshultshall

Möllösund

Ängvikens Marina

Uddevalla

Stenungsund

Klädesholmen

Mossholmen Marina

Stora Dyrön

Marstrand

Lilla Bommen

Donsö

Gottskär

Varberg

Falkenberg

Helsingborg

Nössemark

Lennartsfors

Bakdersnes

Bengtsfors

Upperud

Köpmannebro

Läckö Slott

Lidköping

Spiken

Trollhättan

Kungälv

Det ble faktisk over 50. Utrolig at vi har besøkt og overnattet så mange steder der.

Men vi har jo drevet med dette fantelivet siden 1985, så det har jo blitt noen turer!

Var i Sverige første gang i sommer, så har ikke fått "samlet" mange havner enda, men foreløpig:

Kungshamn (2)

Gullholmen (1)

Marstrand (1)

Hönö (1)

Käringön (1)

Blir definitivt fler neste sommer, håper på Nørrejyske Ø rundt med Sverige på hjemturen.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Hvordan er det med dere som er innom disse havnene, bruker dere de stort sett kun som natthavn, eller ligger dere flere dager og utforsker stedene?

Lars H.

• 9 år senere...
Lars H. skrev On 3.9.2012 at 15.32:

Hei.

For de som har fulgt med i tråden: Status på svenskekysten, har vel noen registrert mine innlegg der fra mange år nedover kysten, helt siden jeg var der første gang i 1989. Og en liten opptelling i loggen ga som resultat at jeg hadde vært i 42 forskjellige gjestehavner. Noen som slår det tallet? Her min oversikt med hvor mange ganger vi har vært i hver havn.

http://trudelutt.com/forum/gjestehavner_sverige.gif

Lars H.

Hei. 

Takk for gode reisetips og mange fine bryggebilder. Har du fortsatt oversikten over hvor mange anløp du nå har ved de ulike gjestehavnene? 👍👍

Svart (redigert)

Nei, jeg har nok mistet tellingen i de siste 10 årene som vi har fortsatt med svenskekysten. Men jeg fører jo logg så jeg kan jo kanskje telle opp for de siste 10 årene og oppdatere listen. men det blir ikke i kveld. Jeg skal ha det i bakhodet. I år har vi nå vært ute i 7 uker og har så langt vært i 14 forskjellige gjestehavner. Det blir i gjennomsnitt 3,5 netter i hver havn. Nå ligger vi på Björkö så tallet for den havnen kan økes.

Redigert av Lars H. (see edit history)

For noen år siden havnet vi med båten inn kilen nord-øst av Havstensund og la til ved en gammel vaklevoren brygge på Vrångsholmen.
I skogen rett oppenfor fantes restene av gamle Tanum Sommarland, en fornøyelsespark som ble lagt ned for mange år siden. 

Det er mange potensielle havner på bästkusten :flag_bp:

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Da har jeg gått gjennom loggen og oppdatert hvilke gjestehavner jeg har besøkt med minst en overnatting fra 1989 til og med 2021. Årets havnebesøk er ikke med, men i år har det så langt blitt to nye havner, Donsö og Vrångö.

Rekkefølgen på antall ganger er litt rotete, men litt begrenset redigeringsmuligheter her i båten der vi nå ligger i gjestehavnen på Björkö.

havner.jpg.8f2b586795bd89bf930b2d161faaf195.jpg

Prøvde oss på Smögen her om dagen. Bare Dockspotplasser, reservert 6 døgn frem i tid (mange tomme, men reserverte plasser). Stemmingen virket forøvrig å være som på en russebuss, så da passet det fint å ankre opp i Näverkärrsviken rett ved.

Satser på å finne noen fine havner på vei hjem fra Danmark via Göteborg, men vi planlegger ikke 6 dager frem i tid.

Smyg1 skrev for 12 timer siden:

Hei @Lars-H

Er det av praktiske årsaker dere har vært i Hunnebostrand så mange ganger, eller er dette en favoritt-havn?
Vi drar fra Fredrikstad mot Sverige over helga, og etter noen år rundt Hvaler og Onsøy blir vi nå førstereis på svenskekysten 

Begge deler. Det er en trivelig, trygg og god havn i dårlig vær, og ikke noe "halloy" som i Smögen. Dessuten passer det godt med en stopp der på vei både sydover og nordover.

lr-80 skrev 36 minutter siden:

Prøvde oss på Smögen her om dagen. Bare Dockspotplasser, reservert 6 døgn frem i tid (mange tomme, men reserverte plasser). Stemmingen virket forøvrig å være som på en russebuss, så da passet det fint å ankre opp i Näverkärrsviken rett ved.

Satser på å finne noen fine havner på vei hjem fra Danmark via Göteborg, men vi planlegger ikke 6 dager frem i tid.

Kan anbefale Kungshamn i stedet. Som barnefamilie ligger vi aldri i Smögen i fellesferien da det nettopp er litt i overkant mye rølp. Da tar dere enten lettbåten/jolla om dere har det, eller en av de små passasjerbåtene som går frem og tilbake hele dagen (og litt inn i natten) om dere vil bort og se på mylderet i Smögen, før dere kan returnere til Kungshamn hvor det er mye lugnere. 

Sequoia skrev for 2 timer siden:

Kan anbefale Kungshamn i stedet. Som barnefamilie ligger vi aldri i Smögen i fellesferien da det nettopp er litt i overkant mye rølp. Da tar dere enten lettbåten/jolla om dere har det, eller en av de små passasjerbåtene som går frem og tilbake hele dagen (og litt inn i natten) om dere vil bort og se på mylderet i Smögen, før dere kan returnere til Kungshamn hvor det er mye lugnere. 

Takk for tips. Er i Danmark, og her er inntrykket «alltid plass til en til». Vi trives for anker når det er skjærgård, men må jo inn for vann og vask, samt litt mer tilbud til barna innimellom. Satser på å få plasser uten å måtte mase avgårde i kuling for å benytte forhåndsbooket plass på turen nordover igjen. 

Lars H. skrev for 5 timer siden:

Begge deler. Det er en trivelig, trygg og god havn i dårlig vær, og ikke noe "halloy" som i Smögen. Dessuten passer det godt med en stopp der på vei både sydover og nordover.

Alltid artig å følge deres svenske-tråd, dere er flinke til å nyte og dokumentere flotte plasser 👍

Lars H. skrev On 6.7.2022 at 20.17:

Da har jeg gått gjennom loggen og oppdatert hvilke gjestehavner jeg har besøkt med minst en overnatting fra 1989 til og med 2021. Årets havnebesøk er ikke med, men i år har det så langt blitt to nye havner, Donsö og Vrångö.

Rekkefølgen på antall ganger er litt rotete, men litt begrenset redigeringsmuligheter her i båten der vi nå ligger i gjestehavnen på Björkö.

havner.jpg.8f2b586795bd89bf930b2d161faaf195.jpg

Imponerende !👍👍

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...