Jump to content

Bådulykke i høj fart (video) til skræk og advarsel

MajorAndy

Recommended Posts

ble nevnt i første videoen at det var en Fountain, de nyere modellene har steppet skrog , sikkert også høyt montert drev

Fikk blowout på forrige båt før ombygging av drev og kan skrive under på at det er mye krefter når du spinner sidelengs i 55-60 knop

Noe sier meg det er panikk\uvitenhet..

Ikke panikk dette, alle som vet litt om høyhastighetskjøring i mye sjø vet at man ikke kan ha full gass i hopp da man raser motorer raskt ved overrusing...

han throttler ned for hopp, ser ut som det som tar han er bølgene fra den møtene båten, hopper fort, lander skeivt, skjærer ut.

Ser litt ut som han til slutt skjærer ut i spinn etter senarioet ditt...

Ikke vet jeg men ser jo ut som båtfører svimer av stående på den siste filmen. Kanskje alt for skral helse til å føre en sånn båt?

Ja, ser ut som han bare ramler omtrent rett ned... :confused:

Fikk blowout på forrige båt før ombygging av drev og kan skrive under på at det er mye krefter når du spinner sidelengs i 55-60 knop

he he, snakket med en som kunne fortelle det samme , Hydrolift Sportcat 22, 250hk. Han ble litt ivrig med powerliften så han fikk propwalk. Kjentes visst ut som at innvollene byttet plass med det samme båten fikk tak i vannet igjen :diving:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ja, ser ut som han bare ramler omtrent rett ned... :confused:

he he, snakket med en som kunne fortelle det samme , Hydrolift Sportcat 22, 250hk. Han ble litt ivrig med powerliften så han fikk propwalk. Kjentes visst ut som at innvollene byttet plass med det samme båten fikk tak i vannet igjen :diving:

Ja bråbutter, er en fordel å ikke stå å kjøre da. Er bare å kutte trottlen og vente på at det tar tak mens man tviholder i rattet...

første gang jeg fikk det kjørte jeg langs land paralelt med en bilvei i en slak sving og så spant det ut og jeg raste sidelengs med baugen mot veien /land samtidig som avstanden ble mindre,. Det tok tak og båten gjorde et byks mot land før den "drev"raskt inn i steinene....

Kjørte ofte mye nærmere land tidligere her med andre båter noe jeg var glad for jeg ikke gjorde da dette inntraff da jeg hadde rast opp på land mer eller mindre sidelengs.

Jeg eliminerte dette på min båt ved å øke finnearealet med 2/3 av org størrelse og annen cone...

Redigert av bukt (see edit history)

På min båt var motor og drev heiset max før overflateprop var et must, når jeg kjørte så tiltet jeg ut drevet max for mest løft av båten... På bilder som vi tok er vel omtrent kun 1 meter av skroget nede i vannet ved riktig trim for max fart , mister drevet da feste så drar propellen båten sidelengs... For min del løste jeg det somsagt med økt areal av finnen hvor den ble 10cm dypere enn orginalt og lengere...

Slipper drevet tak rekker man ikke å slippe ned drevet igjen før det butter men ble flink til å etterstyre så drevet var i opprinnelig fartsretning når det tok tak så jeg kunne gi full trottle igjen og rette opp båten med brå sving andre veien...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...