Jump to content

Mercruiser 6.2mx, ok med saltvannskjøling? Bygge om til ferskvann?

hebbelille

Recommended Posts

Hei godt båt folk.

Jeg vurderer nå og kjøpe meg en "ny" brukt båt, i denne sitter det en Mercruiser 6,2 mx Bensier. denne motoren er kunn saltvanskjølt, er det noe som er helt greit? er det noe spesielt man må passe på?

Noen som vet hva det eventuelt vil koste og få montert ferskvans kjøling på en slik motor og om det er en stor jobb?

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

et kit for ferksvannskjøling kommer vanligvis under 10 lapper. Og er en en grei bolt on affære. Ellers skal du vær oppmerksom på det finnes både såkalte hel & halvsett. Forskjellen er om eksosmanifolden er sjø eller ferskvannskjølt. Det er ikkje verre enn at man bruker da en block off pakning mellom riser og manifold og at varmeveksleren er dimensjonert for den ekstra varmen

Redigert av Plutonium (see edit history)

...og dersom du får problemer med kjøling (nok kjøling) etter montering - sett på ekstra vanninntak i bunn (med klamskjell under) direkte med T kryss på saltvann inn fra drev (vet ikke hva du har bak, men bravo 3 trekker generelt for lite vann....). hadde en 5,7 l merc efi som stadig gikk varm ved belatning - feilsøkte MYE (impeller, tette risere etc etc etc) - pratet med en mek som fikset det hele for noen få lapper - problem løst og helt jevn temp på alle turtall!!

Silver Viking 15, SeaRay Sundancer 250, Princess 366 Riviera

Vær oppmerksom på at motorens ECU er forskjellig på saltvanns- og ferskvannskjølt motor. Grunnen er at saltvannskjølt motor har en lavere driftstemperatur. Det er laget mange varianter av denne motoren og det kan fort bli noe plunder å bygge om. Jeg ville ikke vært redd for å kjøpe en båt med slik motor, den har like bra holdbarhet som utenbordsmotorer.

Takk for mangen svar. mer ferskvann eller ikke, dere som kjører med kunn saltvanns kjøling på bensin motor, hvordan gjør dere det med varme ombor i båten? tenker da på varme til VV,breder, defroster, varme aperat?

skjønner jo at man kan kjøpe slik dabasto varmer og sette inn en liten egen diesel tank til den, men hvordan få varmet opp vv-tanken uten da og bruke strøm?

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Jeg har to saltvannskjølte motorer fra 1999 og original varmtvannsbereder fra 1987. Den har ikke elektrisk varmekolbe men det har ikke vært noe savn hittil. Båten har Eberspächer dieselvarmer med romtermostat men ingen defroster, men det står høyt på to do listen. Tenker da å koble defrosterdyser på varmeapparatslangen. Fint med Eberspächer å kunne ha på i timesvis når du ligger i havn og venter på været.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...