hebbelille Startet 4.September.2012 Link til dette innlegget Startet 4.September.2012 Hei godt båt folk. Jeg vurderer nå og kjøpe meg en "ny" brukt båt, i denne sitter det en Mercruiser 6,2 mx Bensier. denne motoren er kunn saltvanskjølt, er det noe som er helt greit? er det noe spesielt man må passe på? Noen som vet hva det eventuelt vil koste og få montert ferskvans kjøling på en slik motor og om det er en stor jobb? Sitér dette innlegget Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC Link to post
andersb Svart 4.September.2012 Link til dette innlegget Svart 4.September.2012 husk at grenrør og ymse neppe lever over 10 år, og ofte kortere. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 4.September.2012 Link til dette innlegget Svart 4.September.2012 (redigert) et kit for ferksvannskjøling kommer vanligvis under 10 lapper. Og er en en grei bolt on affære. Ellers skal du vær oppmerksom på det finnes både såkalte hel & halvsett. Forskjellen er om eksosmanifolden er sjø eller ferskvannskjølt. Det er ikkje verre enn at man bruker da en block off pakning mellom riser og manifold og at varmeveksleren er dimensjonert for den ekstra varmen Redigert 4.September.2012 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bateman Svart 4.September.2012 Link til dette innlegget Svart 4.September.2012 ...og dersom du får problemer med kjøling (nok kjøling) etter montering - sett på ekstra vanninntak i bunn (med klamskjell under) direkte med T kryss på saltvann inn fra drev (vet ikke hva du har bak, men bravo 3 trekker generelt for lite vann....). hadde en 5,7 l merc efi som stadig gikk varm ved belatning - feilsøkte MYE (impeller, tette risere etc etc etc) - pratet med en mek som fikset det hele for noen få lapper - problem løst og helt jevn temp på alle turtall!! Sitér dette innlegget Silver Viking 15, SeaRay Sundancer 250, Princess 366 Riviera Link to post
adeneo Svart 4.September.2012 Link til dette innlegget Svart 4.September.2012 Eller drit i hele ferskvannskjølingen, da det sannsynligvis kommer til å være noe annet som går i stykker lenge før tæring fra saltvann blir noe problem, og saltvannskjøling tross alt er rimelig knirkefritt i bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Elektro Svart 4.September.2012 Link til dette innlegget Svart 4.September.2012 Enig med Adeneo. Har samme motor med saltvannskjøling - no problem. Bytt eventuelt manifoldere til rustfri utgave. https://baatplassen.no/bildearkiv/22/22483/hitek_manifolds.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/22/22483/img_0858.jpg Tror disse forhandles i Norge av Brotec. www.brotec.no Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 4.September.2012 Link til dette innlegget Svart 4.September.2012 Vær oppmerksom på at motorens ECU er forskjellig på saltvanns- og ferskvannskjølt motor. Grunnen er at saltvannskjølt motor har en lavere driftstemperatur. Det er laget mange varianter av denne motoren og det kan fort bli noe plunder å bygge om. Jeg ville ikke vært redd for å kjøpe en båt med slik motor, den har like bra holdbarhet som utenbordsmotorer. Sitér dette innlegget Link to post
hebbelille Svart 6.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2012 Takk for mangen svar. mer ferskvann eller ikke, dere som kjører med kunn saltvanns kjøling på bensin motor, hvordan gjør dere det med varme ombor i båten? tenker da på varme til VV,breder, defroster, varme aperat? skjønner jo at man kan kjøpe slik dabasto varmer og sette inn en liten egen diesel tank til den, men hvordan få varmet opp vv-tanken uten da og bruke strøm? Sitér dette innlegget Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC Link to post
DieselDahl Svart 6.September.2012 Link til dette innlegget Svart 6.September.2012 Jeg har to saltvannskjølte motorer fra 1999 og original varmtvannsbereder fra 1987. Den har ikke elektrisk varmekolbe men det har ikke vært noe savn hittil. Båten har Eberspächer dieselvarmer med romtermostat men ingen defroster, men det står høyt på to do listen. Tenker da å koble defrosterdyser på varmeapparatslangen. Fint med Eberspächer å kunne ha på i timesvis når du ligger i havn og venter på været. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.