mateco
Her er en oppdatering på en steingammal tråd. Vedlegger bilder som ble tatt den gangen. Utførelsen ble omsider gjort i påsketider 2013.
Utgangspunkt og plan, som tidligere nevnt:
Fulgte planen bortsett fra Mottrykksindikator som er nevnt i skissa.
Her et bilde av Reodor-løsning:
En avskåret 30 ltr dunk utgjør beholder.
Pumpe og flotørbryter montert i dunken.
Pumpen startet og sjøvannskretsen fylt med kontrollert mengde ferskvann. Deretter fylt Systemrens slik at blandingen utgjør ca.15-20%
Viktig at beholder står over motor slik at hele kretsen blir fylt.
Her er Reodor-opplegget. En Timer som starter/stopper en "Dum" batterilader som fungerer som 12V strømforsyning til pumpen.
Timer er innstilt slik at den starter sirkulering i 15 minutter for hver annen time.
Prosessen foregikk i påsken 2013. Dessverre viste det seg at inntaksventilen ikke holdt ordentlig tett, med det følge at jeg mistet blandingen til sjø. Heldigvis så stanset flotørbryteren pumpen, men jeg hadde mistet mye av blandingen. Dermed måtte jeg bruke Systemrensen som egentlig var tiltenkt den andre motoren.
Som sagt, dette skjedde midt i påska. Redningen ble den lokale Bunnpris sjappa hvor jeg kjøpte hele beholdningen av 35% eddik for å bruke som erstatning for tapt systemrens.
Dette bildet viser ladeluftkjøler på motor nr.2 FØR bruk av eddik-blandingen.
Dette bildet viser samme kjøler etter to døgn med Eddik-rens. Alt av saltavleiringer var oppløst og forsvunnet.
Dette var, som skrevet, gjort for over 7 år siden. Jeg husker ikke hvorfor tråden ikke ble fulgt opp, men jeg lurer på om det var noe med baatplassen - domenet eller en stor oppdatering. Iallefall, hele greia ble glemt inntil nå hvor jeg ser enkelte etterspør diverse i forbindelse med system-rens.
Kan også nevne at opplegget har blitt utlånt og brukt av mange båt-venner. Og alle har vært svært så fornøyd med resultatet. Andre typer motorer som krever litt annen fittings, men det er jo overkommelige hindringer. Prinsippet er jo likt!