Jump to content

Seilingshøyde kanalbrua i Moss

Bitteliten

Recommended Posts

På min c-map World for Windows vises det 4,5meter.

Jeg bruker BlueChart. Kjedelig når det er avvik mellom de forskjellige kartene. Best Bitteliten stoler på den laveste høyden da, eller går ut med målebåndet :wink:

Legger ved nytt bilde med markøren på rett plass.

Bilde

GeV

Mvh

`MINA`

Ja, det er den broa du peker på. Takk for info. Måtte sjekke i forhold til montering av radarantenna - og jeg har ikke lyst til å måtte gå rundt Jeløya for å komme meg til Son

<{POST_SNAPBACK}>

Med hjertet i halsen prøvde vi klaringen til Mossebrue med nybåten i fjord sommer. Det så egentlig ikke ut til å gå, men ved lavvan turde vi å prøve oss, dvs jeg turte. Kona foretrakk heller å gå på land og gi anvisninger. Jeg måtte fjerne en radarreflektor på targabøylen. Når den var borte subbet fortsatt vimpelholderen til BP-vimpelen oppi brutaket. Neste gang går vi rundt Jeløya hvis vi ikke treffer nøyaktig på lavvann.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Seilingshøyde på Nidelv 300 er 285 cm. Bitteliten III er 1/2 meter høyere fordi antennamasta er hevet pga radarantenna. VI har diskutert å løfte litt ekstra også. Derfor var seilingshøyden på Kanalbroa viktig.

Det kan umulig bli noe problem for deg å komme under kanalbrua selv om du hever masten litt. Nidelven er vel ikke høyere enn min båt, og jeg seiler glatt under med god klaring selv om jeg har vhf-antennen som høyeste punkt. Har aldri behøvd å legge ned den, selv om jeg har vært litt betenkt noen ganger det er springflo. Men det er alltid litt klaring om jeg sikter på midten av brua.

Kanalbrua i Tønsberg derimot, vil du nok få problemer med uten å legge ned masten tenker jeg.

(Vel og merke hvis broen ikke er hevet altså! :wink: )

Kanalbrua i Tønsberg derimot, vil du nok få problemer med uten å legge ned masten tenker jeg.

(Vel og merke hvis broen ikke er hevet altså!  :wink: )

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, hva er egentlig seilingshøyden i Tønsberg? Lurte på om jeg gikk under da jeg var

der i fjor. Men valgte å vente siden det bare var et kvarter igjen før åpning.

Litt flaut å bli stående fast. :blush:

Ben

den nya bron ser dock ut o vara lite högre.....

<{POST_SNAPBACK}>

Dette er en annen og ny bro. (Lenger sør/vest i havna, hvis jeg har retningene klart for meg). Ser helt grei ut.

Det er fortsatt en annen bro på 3m som du må under om du kommer den ordinære innseilingen fra Vallø. Denne har faste åpningstider, men ganske sjeldent. Alternativet er å gå omveien gjennom Vrengen og så nordover igjen.

Kommer du under her med Hannah III?

<{POST_SNAPBACK}>

Niks. Riktignok skal den være i underkant av 3m, med så er det GPS-antenne osv. Samt at strøm o.l. fort kan gjøre at en ikke treffer akkurat på det høyeste stedet. Tar ikke sjansen på det. Så her er det å planlegge for å treffe tidspkt for åpning av broa.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Dette er en annen og ny bro. (Lenger sør/vest i havna, hvis jeg har retningene klart for meg). Ser helt grei ut.

Det er fortsatt en annen bro på 3m som du må under om du kommer den ordinære innseilingen fra Vallø. Denne har faste åpningstider, men ganske sjeldent. Alternativet er å gå omveien gjennom Vrengen og så nordover igjen.

<{POST_SNAPBACK}>

Åpningstider for Kanalbroen

Kanalbroen som forbinder Tønsberg med Nøtterøy og Tjøme, har faste åpningstider for lystbåter hele året:

Fra 15. april til 15. september

Alle dager inkludert lørdag og søndag:

Kl. 0905, 1205, 1405, 1805 og 2005

Fra 16. september til 14. april

Kun virkedager, ikke lørdag og søndag:

Kl. 0905, 1205 og 1405

VIKTIG:

- Trekk sammen mot broen når

det nærmer seg åpningstid og lytt til VHF kanal 12

- Ved tett trafikk eller utrykningskjøretøyer på vei til broen kan åpning bli utsatt

- Hold av veien for nyttefartøyer

- Seilingshøyde ved normal vannstand er cirka 3 meter.

Hörde fra initierat håll att den nye bron skall få nya öppningstider kl 1005,1305,1505 :wink:

S/Y Gunga Din

Niks. Riktignok skal den være i underkant av 3m, med så er det GPS-antenne osv. Samt at strøm o.l. fort kan gjøre at en ikke treffer akkurat på det høyeste stedet. Tar ikke sjansen på det. Så her er det å planlegge for å treffe tidspkt for åpning av broa.

<{POST_SNAPBACK}>

Kan den ha så mye som 3m seilingshøyde ,da? Jeg har ikke mye klaring når jeg legger ned masten på min båt. Det føles nesten som om jeg må dukke hver gang jeg seiler under der. Båten min er da ikke så høy med masten nede. Jeg har riktignok aldri målt høyden fra vannlinje til topp av kalesjen, men vil vel tippe noe sånt som drøye 2 meter. kanskje 2,20-2,30 max.

Om jag ikke missminner mig så brukar broars seglingsfria höjd anges vid medelhögvatten! MHW

dvs vid medelvatten så har man lite marginal till det som står skrivet.....

men samtidigt är medelhögvatten lägre än högstahögvatten HHW

dvs man kan aldrig vara 100% säker om man utnyttjar marginalerna.

S/Y Gunga Din

Kan den ha så mye som 3m seilingshøyde ,da?

Hei.

Det er vel som nevnt avhengig av ref. nivået. På min c-map World for Windows oppgis det til 2,7meter.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 2 måneder senere...

Åpningstider for Kanalbroen

Kanalbroen som forbinder Tønsberg med Nøtterøy og Tjøme, har faste åpningstider for lystbåter hele året:

Fra 15. april til 15. september

Alle dager inkludert lørdag og søndag: 

Kl. 0905, 1205, 1405, 1805 og 2005

- Seilingshøyde ved normal vannstand er cirka 3 meter.

Hörde fra initierat håll att den nye bron skall få nya öppningstider kl 1005,1305,1505  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Gammel kanalbro i Tønsberg. Åpnet i dag 12.08

Bilde

Nye broa i Tønsberg åpnet 12.10 (nye broa styres fra brovakta på gamle broa)

Bilde

Det svært mye søppel, tømmer o.l i havna i Tønsberg i dag. Det fløt store greiner, tomt oljefat, tømmerstokker og plastposer overalt. Sendte "utkikken" frem i baugen for å ha kontroll. Jeg ble fortalt av lokalkjente at dette var vanlig. Værste jeg har sett noen gang.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Vertikal datum er MWL.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg antar det med MWL menes middelvannstand.

Dersom antakelsen er korrekt, må dette være hentet fra ikke autoriserte kart eller kvasinautiske kilder. I autoriserte kart fra Statens kartverk Sjø, er referansenivå for friseilingshøyder HAT (høyeste astronomiske tidevann), i grove trekk høstjevndøgns spring høyvann.

Tilsvarende er LAT (laveste astronomiske tidevann), i grove trekk vårjevndøgns spring lavvann, referansenivå for dybder i sjøkartene, dvs. sjøkartnull. På grunnlag av at spesielle værfenomener kan oppstå i Skagerak på sommeren med vedvarende høytrykk og nordavind som "tømmer" Skagerakbassenget, er sjøkartnull lagt 20 cm under LAT fra Svenskegrensa til Utsira, i Indre Oslofjord 30 cm under.

HAT og LAT er konservativt logiske referanser relatert til sikkerhet. Å anvende en mellomliggende vannstand som referanse for friseilingshøyder, og for den saks skyld dybder, er jo ikke særlig klokt.

For nærmere info, se Den Norske Los om tidevann i kapittel 1 i de fleste bind. For øvrig er denne skissen fra Statens kartverk Sjø meget informativ.

Redigert av Røylen (see edit history)
  • 16 år senere...

Om klarering/seilingshøyde til kanalbrua i Tønsberg.

Det er 2.7m klaring basert på HAT (Høyeste astronomiske tidevann)

En må nesten gå inn på kartverket  for vannstand https://www.kartverket.no/til-sjos/se-havniva/resultat?id=46752 og sjekke aktuell vannstand. HAT er 0.78m i Tønsberg F.eks. er det per d.d. en vannstand på 40 cm (0.4m). Differanse HAT og nåværende vannstand : 0.78m-0.40m = 0.38m. Det betyr at klarering er 2.7m+ 0.38m = 3.08m

Men vannstanden endrer seg hele tiden. Hvis vi ser på vannstand kl. 18.10 8 august 2021 så er vannstand 0.76m, dvs klaring er bare 2.72m. Men hvis en venter til klokka 0:0 9 august blir klaringen 2.96m.

Dette er ihvertfall min forståelse, en må nesten sjekke selv og påse at det ikke skjer noen skade på mennesker/båt/bro.

referanseniva-sehavniva.jpg

Vannstander.JPG

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...