Jump to content

Seilingshøyde kanalbrua i Moss

Bitteliten

Recommended Posts

Angående seilingshøyde under kanalbrua i Moss, så hører jeg noen snakke om at det kan bli redusert høyde der i sommer på grunn av vedlikehold. Det skal visst rigges til stillaser osv der. Brua tåler ikke trafikkbelastningen, og må forsterkes inntil ny bru kommer på plass.

Er det noen som har noe mere konkret om eventuelt når dette skal tre i kraft, og hvor mye lavere det vil bli der? Jeg finner ingenting om dette på nettet.:confused:

Sakset fra Moss Avis i dag:

Normal høyde midt under brua

Hun utdyper overfor Moss Avis:

– Hengestillas blir montert for å gi inspektørene tilkomst opp under brudekket i bestemte områder, de fleste av disse områdene befinner seg over vann.

Kanalbrua, inspeksjon, innsnevring for båtene

STILLASENE ER PÅ PLASS: Kanalbrua mandag formiddag. Foto: Torgeir Snilsberg

Stillaset vil strekke seg ut fra brulandkar på hver side og noe ut over vannet i Kanalen. Det blir derfor smalere passasje/seilbredde (maks 10 meter) for sjøfarende under brua i Kanalen.

– Det monteres ikke stillas under brua midt i Kanalen, seilingshøyde midt under bruas spenn opprettholdes derfor, men høyden er altså redusert på sidene, der stillaset er montert, forklarer Thoresen.

• 1 år senere...

Satt og lekte meg litt med å lage noe autorouter i Navionics på android nettbrettet mitt i kveld. Nå ville plutselig ikke kartet lage rute gjennom Mossekanalen lenger. Jeg vet at seilingshøyden der er 4,5 meter. Og båten min er ikke mere enn 4,2 m høy eller noe sånt med vhf antennen oppe. Og det er lagt inn i info om båten i kartet. Så det går helt fint å seile under brua med båten min. Prøvde flere varianter av ruter mot sør, da båtplassen min er like nord for kanalen. Kartet lagde konsekvent rute nord om Jeløya og videre sørover derfra.

Ble litt irritert, og måtte sjekke hva kartet sa om seilingshøyde under brua. Og der stod det 4,1 M! Har prøvd å oppdatere kartene også, men feilen er der fortsatt.

Er det noen andre som kan sjekke om de har samme feilen i sine kart?

SUN960 skrev On 9.5.2022 at 21.56:

Sakset fra Moss Avis i dag:

Normal høyde midt under brua

Hun utdyper overfor Moss Avis:

– Hengestillas blir montert for å gi inspektørene tilkomst opp under brudekket i bestemte områder, de fleste av disse områdene befinner seg over vann.

Kanalbrua, inspeksjon, innsnevring for båtene

STILLASENE ER PÅ PLASS: Kanalbrua mandag formiddag. Foto: Torgeir Snilsberg

Stillaset vil strekke seg ut fra brulandkar på hver side og noe ut over vannet i Kanalen. Det blir derfor smalere passasje/seilbredde (maks 10 meter) for sjøfarende under brua i Kanalen.

– Det monteres ikke stillas under brua midt i Kanalen, seilingshøyde midt under bruas spenn opprettholdes derfor, men høyden er altså redusert på sidene, der stillaset er montert, forklarer Thoresen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev for 20 timer siden:

Her o-chart OpenCPN, også her 4,5m. Og OBS! Dybdene nord i kanalen og nordenfor er totalt forskjellige på kartet til GeirFrode og mitt kart!

broen_moss.jpg.54d32eb8b600609da176bd6066c8a08d.jpg

Merkelige greier. Ikke bare er det feil i seilingshøyden, men dybdene stemmer heller ikke, som nevnt her. Ser at i bildet mitt påstår Navionics at det er 9 meter dybde i kanalen, det er det definitvt ikke!

Jeg har hatt en dårlig følelse for dybdemålingene i Navionics i hele sommer, egentlig. Har et eldre C-map kart på plotteren ombord, og den viser mye mere pålitelig dybder enn Navionics når jeg sammenligner. Og dette er ikke bare rundt her i Moss. Gjelder egentlig mange steder. Jeg har også en Raymarine plotter på fly'en med Navionics kart. Og til og med der er det forskjell på dybdekurvene i Android nettbrettet og plotteren, selv om kartene vel burde være like?

Kallethekid skrev for 19 timer siden:

Har ikke vært der på en stund, men driver de ikke å gjør noen arbeider eller bredder brua? 

Kanskje den er blitt/skal bli lavere?

Ikke noe arbeid på eller under brua nå. Riktignok skal den visstnok være i dårlig forfatning, men tviler sterkt på at den har sunket ned så mye..:diving::crazy::lol:

Jeg mente ikke at den hadde sunket, men brua skal vel på sikt byttes ut og det er jo mulig den skal forsterkes og da blir lavere i mellomtiden. 

Jeg var på  redningsskøyta som lå rett sør for brua, men basen måtte flyttes til Fuglevik da grunnen ved brua skulle brukes i forbindelser med arbeider, dette er ganske lenge siden, men ting kan jo ta tid i det offentlige. Jeg kan ikke noe om prosessen for datainnsamling, men hvis man tillater seg å gjette, kan det jo være slik at vegvesenet eller annen utfører har meldt in at brua fra en viss dato har endret høyde grunnet planlagte arbeider. Høyden blir da endret i kartet selv om arbeidene med den fysiske endringen ikke er igang enda. 

Dybdene har jeg ikke noen god teori på...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...