Jump to content

ibiza 24, lage hardtop som kan tas av/på etter behov?

Jonas78

Recommended Posts

Den tanken har jeg også tenkt lenge. Jeg har ikke landet enda. Hovedsakelig fordi det må være pent, lett, ikke ødelegge muligheten til å returnere til kalesje løsning, etc....Håper noen her inne har noen erfaringer å dele :yesnod:

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Alt er mulig og lage.

Jeg ville gått for aluminiumsplater forsterket med vinkelprofiler, belagt med gummi U-profilpakning der det skal ligge an mot båten for å unngå skader. Ei topp-plate med nedknekk til hengslede sideplater på differensierte høyder, sånn at alt kan klappes sammen til en flatpakke når den ikke skal brukes. Lett, stivt og tett. Lexan til vinduer.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

kanskje du kan få inspirasjon her?

Pussig at de i denne annonsen ikke har demonstrert med bilder når det er så enkelt....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Jeg ville vel gått for en løsning med glassfiber/polyester, selv om det blir vanskeligere å stable bort. Som du sier, tilsvarende det man har på diverse åpne 4X biler. Hadde selv en Pajero med en slik for maaaange år siden.

Kroker monteres fast på vindskjermen og lukestrammere på HTen som spenner det fast med gummiforing imellom. Når det gjelder å bygge noe slikt, så skal jeg holde meg borte fra å gi råd, for det kan jeg ikke. :)

Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no

Kroker monteres fast på vindskjermen og lukestrammere på HTen som spenner det fast med gummiforing imellom. Når det gjelder å bygge noe slikt, så skal jeg holde meg borte fra å gi råd, for det kan jeg ikke. :)

Det er noe slikt jeg har tenkt. Ser for meg å tegne en skisse på hvordan jeg tenker ift båten, så gå til noen som driver med glassfiber el, evt gå til et snekkerverksted å få det med plater som lakkes eller noe slikt.... Mulig det er for dyrt. Tror ikke jeg skal lage det selv. Da kommer det garantert til å se ut som det er laget av en amatør. :-)

Bruk vest!

Eller kanskje heller selge båten og få noe som er mere tilpasset vær, vind og bruken man har? Tror et salg av en slik båt med hjemmesnekret hardtop vil bli meget dårlig tatt imot av (kjøpers) markedet!

:-) Ser den, men tanken er vel egentlig å prøve å få det beste fra to verdener. + at båtmarkedet er vanskelig for tiden, så da gjelder det å være kreativ å prøve å lage det beste ut av det man har... :-)

Tanken er at hardtop`en ikke endrer båtens orginalitet, dvs at den orginale kalesjen enkelt kan benyttes om hardtop`en ikke er på.

Bruk vest!

Tenkte på det samme med min forrige båt, 21 fots daycruiser. En avtagbar hardtop som trakk langt bak, og en enkel kalesjevegg som gikk rett ned bak. Tenkte å bruke bordsokkelen som utgangspunkt for en støtte opp i taket for ikke å få for mye vekt som presset vindskjermen utover. Men jeg endte opp med å selge båten og kjøpe en som er mer egnet for helårsbruk...

Jeg har en solskinnsbåt (Windy 9800) og har vært inne på den samme tanken. Jeg er altså motstander av fast tak, vil ikke engang ha en targabøyle som skjemmer båten. Min båt ble levert både med og uten bøyle og den har ingen praktisk funksjon ifm kallesjer eller utstyr. Min tanke er å lage et tak i glassfibersandwich som enkelt kan legges ned på framdekk vha innfestingsbøylen, en designmessig utfordring som jo kan bli fin. Taket er tenkt å slutte litt bak cockpit slik at den originale aktre kallesjen passer rett på. Viktig at taket er vridningsstivt og ikke vibrerer i høy fart av vindkrefter og annet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...