Jump to content

Enes 32 erfaringer generelt? Toppfart med 250 diesel, strak aksel?

Selfmade

Recommended Posts

Har kjøpt meg en Enes 32 med Ford Turbo Pluss (2704ET) med 250 hk. Er det noen som har info/erfaringer å dele? Lurer konkret på hva jeg bør forvente av marsjfart og toppfart med nevnte motor og strak aksling. Turboen er til overhaling/bytting så jeg regner uansett med at jeg skal få mer enn de 12 knopene jeg hadde med defekt turbo (og masse svart røyk) :)

Lurer også litt på i hvilken grad dette er et planende eller halvplanende skrog..

Ivan

Kjenner en med en liknende båt. Har inntrykk av at den er svært trygg i sjøen. Meiner han har en penta 6X.... på ca 300 hk. Har en toppfart på ca 21 knop.

Posetive med ein enorm inneplass i båten. og tygge sjøegenskaper. Negativt: synes den setter seg vel mye på hakken i halvplan og rorrespons under manurering og liten fart kunne vert bedre.( mulig han skulle hatt litt større ror.)

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

Nives: det er en TAMD 63 med 318 heste.....

Max fart (lett, neste tomt tankenen 22kn)

(husk båten min har 2x400l diesel ca400l ferskvann og ca 150l septictank)

Båten er tomt ca 7500 kg!

1000 RPM = 5-6 kn

1500 RPM = 7,5-8 kn

2000 RPM = hekkbølger fra 2-3 meter bare diesel kaste red in sjø!

2400 RPM marsjfart = 14-15 kn

2750 RPM MAX = 20-22 kn

Skrog er veldig bra, tjukk og trygg!

VHF, LRC, D5L/A

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...