Fausken Startet 5.September.2012 Link til dette innlegget Startet 5.September.2012 Hei, eg er den heldige å stolte eiger av ei 23 fots tresnekke, ser nå at det er på tide å skifte nokon av naglane i saumen på den. Der er galva nagler nå. Men eg lurte på om det fortsatt blir brukt vanlige nagler og klinke lengre eller om det er like greit å sette inn nokon vangeskruer? Innsida blir ikkje synlig pga inredningen i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 5.September.2012 Link til dette innlegget Svart 5.September.2012 Det lureste er å fortsette med galvanisert saum. Bruker du rustfrie/syrefaste vognskruer risikerer du at den resterende saumen ruster raskere, på grunn av spenningsforskjellen mellom galvanisert og rustfritt. Skulle du allikevel gå for vognskruer bør du skifte det meste under vannlinja. Hadde det opprinnelig blitt brukt kobbersaum på båten din hadde saken vært noe annet, da kobber er nærmere rustfritt i spenningsrekka. Sitér dette innlegget Link to post
Fausken Svart 5.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2012 Ja men det er vell ikkje noko problem å bruke galvaniserte vognskruer? Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 5.September.2012 Link til dette innlegget Svart 5.September.2012 Nei, det vil så klart ikke være noe problem i den sammenhengen. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Hakkannen Svart 5.September.2012 Link til dette innlegget Svart 5.September.2012 Galvaniserte vognskruer fungerer flott Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 5.September.2012 Link til dette innlegget Svart 5.September.2012 Men en skrue kan slippe, en klinka nagle slipper ikke før den ruster eller tærer i stykker. Jeg ville ha kjøpt jernnagler og klinka. Det er ikke så mye mer jobb. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 5.September.2012 Link til dette innlegget Svart 5.September.2012 Men en skrue kan slippe, en klinka nagle slipper ikke før den ruster eller tærer i stykker.. Har brukt rustfrie vognskruer på båter med kobbersaum der det var vanskelig å komme til å klinke. Brukte stry i mellom gjengene eller i økonomiske oppgangstider; muttere med selvlåsende nylonring. Der man kommer godt til er det alltid en fordel å bruke tradisjonell saum, blir noe annet under motorfester og bak innredning man vil unngå å rive ut og lignende. I slike tilfeller fungerer stry bra, mulig gjengelåsning i form av Loctite og lignende også vil fungere godt nok. Sitér dette innlegget Link to post
Fausken Svart 5.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2012 ok, da går eg for galvanisetrte vognskruer. de skal vell ikkje strammest for mykje? kan det være fare for at treverket vil sprekke da? Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 5.September.2012 Link til dette innlegget Svart 5.September.2012 Men en skrue kan slippe, en klinka nagle slipper ikke før den ruster eller tærer i stykker. Nå er det vel bolter med skiver og mutter det er snakk om, og ikke skruer. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Kæpt'n Svart 6.September.2012 Link til dette innlegget Svart 6.September.2012 Minner bare om at du absolutt bør bruke varmforsinkete bolter, ikke el-forsinket som f-eks biltema selger... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.