hakonrk Startet 5.September.2012 Link til dette innlegget Startet 5.September.2012 (redigert) Har kjøpt en bruktbåt med en del gelcoat-skader. Har ikke tenkt å bruke veldig mye penger på å fikse dette (øvre grense ligger rundt 10 tusen), siden dette er en bruksbåt, ikke en pyntegjenstand, men lurer på hva folk mener jeg realistisk kan få til på denne typen skader: Vet ikke helt hva som har skjedd her, trolig har den bulket inn i noe, for det er ujevn gelcoatoverflate i dette området: http://drammen.ndlab...en/gelcoat1.jpg [*]Ganske dype sår (over 1 mm), men ikke så dype at jeg ser glassfiber: http://drammen.ndlab...en/gelcoat2.jpg [*]Gnissing, kanskje 0.5 mm dype riper: http://drammen.ndlab...en/gelcoat3.jpg [*]Båten har her sikkert truffet brygga med baugen et par ganger - her har såret penetrert gelcoatlaget: http://drammen.ndlab...assen/skade.jpg Dette er ikke alt, men det er det verste (mesteparten av skroget blir sikkert brukbart med rubbing.) Målet er ikke at skroget skal se fabrikknytt ut, bare lurer på om det er verdt å bruke tid og penger på gelcoat-sparkel + rubbing. De dypere hullene er jo ikke så store i omkrets, så der burde det funke greit å sparkle med gelcoat, men jeg er mer usikker på gnisse-skadene, siden det er et ganske stort område (kanskje 20 cm vertikalt, og opptil en meter horisontalt). Redigert 5.September.2012 av hakonrk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 5.September.2012 Link til dette innlegget Svart 5.September.2012 Dersom dette er som du sier en "bruksbåt", ville jeg ikke brydd meg med annet enn litt gelcoatsparkel til en hundrings på skaden på det siste bildet. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hakkannen Svart 5.September.2012 Link til dette innlegget Svart 5.September.2012 Jeg hadde også en del gelcoatskader som jeg fikset opp i. Noen ganske dype. Kjøpte et par bokser av Biltemas gelcoatsparkel og vannslipepapir (korning P200-P1200). Brukte så en Dremelfres med en slik skjærende kule og freste skadene rene for sprekker og annet løst tjafs. Biltema har en tilsvarende fres som Dremel til kun 149kr. Overraskende god kvalitet i forhold til prisen (har et par slike på jobb). Lot de oppfreste områdene tørke en god dag i solsteiken i tilfelle fukt i laminatet. Burde nok latt det tørke lengre, men hadde dessverre begrenset med tid. Avfetting med aceton og så sparkling. Lurt å ikke dra av sparkelen for lavt, da den krymper litt under herding. Da må du i så fall sparkle litt til for å unngå søkk i gelcoaten. Slipte over med vannslipepapiret på en trekloss og rubbet og polerte etterpå. Kunne gjerne brukt litt finere slipepapir, men man tar hva man har. Det medførte litt mer innsats med rubbing og polering i etterkant, men nå er i alle fall skadene ikke lengre synlig. Totalt sett kom arbeidet på min 44-fots seilbåt godt under 500kr (godt med småskader her og der). For min del ble det billigere da jeg hadde fres og aceton fra før. Gelcoatsparkelen er forholdsvis drøy i bruk, men du må jo se hvor dype og omfattende skadene dine er og beregne ut fra det. Med litt egeninnsats kommer du langt til en rimelig penge Sitér dette innlegget Link to post
hakonrk Svart 5.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2012 Dersom dette er som du sier en "bruksbåt", ville jeg ikke brydd meg med annet enn litt gelcoatsparkel til en hundrings på skaden på det siste bildet. Det var opprinnelig det eneste jeg hadde planer om å fikse, resten er bare fordi jeg liker utfordringen i å shine opp båten selv for en relativt billig pris. <mange gode tips> Der hvor det har vært gnissing hadde jeg tenkt å prøve kun slipepapir og rubbing, da det ikke virker dypt nok for sparkel (uten at jeg har noe erfaring om det). Takk for det Dremel-tipset, kjøper den neste gang jeg er på Biltema. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.