Jump to content

Reparasjon av gelcoat-skader


hakonrk

Recommended Posts

Har kjøpt en bruktbåt med en del gelcoat-skader. Har ikke tenkt å bruke veldig mye penger på å fikse dette (øvre grense ligger rundt 10 tusen), siden dette er en bruksbåt, ikke en pyntegjenstand, men lurer på hva folk mener jeg realistisk kan få til på denne typen skader:

Dette er ikke alt, men det er det verste (mesteparten av skroget blir sikkert brukbart med rubbing.) Målet er ikke at skroget skal se fabrikknytt ut, bare lurer på om det er verdt å bruke tid og penger på gelcoat-sparkel + rubbing. De dypere hullene er jo ikke så store i omkrets, så der burde det funke greit å sparkle med gelcoat, men jeg er mer usikker på gnisse-skadene, siden det er et ganske stort område (kanskje 20 cm vertikalt, og opptil en meter horisontalt).

Redigert av hakonrk (see edit history)
Link to post

Dersom dette er som du sier en "bruksbåt", ville jeg ikke brydd meg med annet enn litt gelcoatsparkel til en hundrings på skaden på det siste bildet.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg hadde også en del gelcoatskader som jeg fikset opp i. Noen ganske dype.

 

Kjøpte et par bokser av Biltemas gelcoatsparkel og vannslipepapir (korning P200-P1200). Brukte så en Dremelfres med en slik skjærende kule og freste skadene rene for sprekker og annet løst tjafs. Biltema har en tilsvarende fres som Dremel til kun 149kr. Overraskende god kvalitet i forhold til prisen (har et par slike på jobb). Lot de oppfreste områdene tørke en god dag i solsteiken i tilfelle fukt i laminatet. Burde nok latt det tørke lengre, men hadde dessverre begrenset med tid. Avfetting med aceton og så sparkling. Lurt å ikke dra av sparkelen for lavt, da den krymper litt under herding. Da må du i så fall sparkle litt til for å unngå søkk i gelcoaten. Slipte over med vannslipepapiret på en trekloss og rubbet og polerte etterpå. Kunne gjerne brukt litt finere slipepapir, men man tar hva man har. Det medførte litt mer innsats med rubbing og polering i etterkant, men nå er i alle fall skadene ikke lengre synlig.

 

Totalt sett kom arbeidet på min 44-fots seilbåt godt under 500kr (godt med småskader her og der). For min del ble det billigere da jeg hadde fres og aceton fra før. Gelcoatsparkelen er forholdsvis drøy i bruk, men du må jo se hvor dype og omfattende skadene dine er og beregne ut fra det. Med litt egeninnsats kommer du langt til en rimelig penge :smiley:

Link to post
Dersom dette er som du sier en "bruksbåt", ville jeg ikke brydd meg med annet enn litt gelcoatsparkel til en hundrings på skaden på det siste bildet.

 

Det var opprinnelig det eneste jeg hadde planer om å fikse, resten er bare fordi jeg liker utfordringen i å shine opp båten selv for en relativt billig pris. :smiley:

 

<mange gode tips>

 

Der hvor det har vært gnissing hadde jeg tenkt å prøve kun slipepapir og rubbing, da det ikke virker dypt nok for sparkel (uten at jeg har noe erfaring om det). Takk for det Dremel-tipset, kjøper den neste gang jeg er på Biltema.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...