Jump to content

Kjøp av Princess 35 87 mod fra italia, hva bør man se etter?


Nidelv-28

Recommended Posts

Det står annonsert er P35 på finn til 595 båtpenger.

Båten selges gjennom stavanger Marinesenter (fairline).

Båten står pr dags dato i Italia, men selges ferdig inn i Norge med avgifter og reg. I norsk småbåtregister.

Maskinene har kun 950 timer på nakken..

Ser pen og vellholdt ut i mine øyne, men savner selvsagt nordisk utstyrspakke som varmer, ankerwinch akter, baugpropell ol.. Kostnad for dette ved å sette bort er rundt 80 båtpenger.

Ønsker tips og erfaringer rundt dette..

 

Takk :-)

Link to post

Det samme tenkte jeg på også! gelcoaten fra 87 er neppe blank på overbygget, men mere kritt aktig.. om ikke båten er ferska ned jevnt på 25 år og polert minst en gang i året så er sola dens verste fiende..Det spørs jo lit på hvordan den har blitt brukt og om den er renovert med nye puter og inventar..Jeg synes selv dette er flotte båter og det er jo bevist at dem virkelig har kvalitet og ikke bare et statusmerke. Jeg skal ikke være negativ til et slikt kjøp, men personlig tror jeg at prisene på 25-30 år gamle båter vil falle enda mere i årene fremmover her til lands. Og tror folk stort sett er interessert i nyere utstyr, utrusting, insterumenter, interiør og ikke minst alle tekniske løsninger, samt moderne motorer og motorstyring, fremfor gamle båter.. Er båten up to date på utrustning utstyr og motorer er jo saken annerledes! men da rekner jeg med prisingen er annerledes også.. Men har du bestemt deg for båten og lenge har gått å drømt om en så kjøp den! Er du sikker på at dette er utsalgspris med transport og avgifter inkludert?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Vær obs på gelcoten, er ikke den vedlikeholt vil du finne mye små sprekker, kan minne om krakelering.

 

Er det ikke eksospotter på båten kan du finne rust i ventilseter etc. da salt sjøluft finner veien helt inn i sylindrene når den står ubrukt. Dette er bakdelen med lite motortimer og høyt saltinnhold i lufta. ( har akkurat sett på en topp med utette ventiler som følge av dette.)

 

Ellers er det som regel ikke kalersje med disse båtene fra syd europa.

 

Lykke til!

Redigert av ray (see edit history)
Link to post

Disse båtene har ofte en skikkelig overflate som tåler en ordentlig rubbing.

 

Utfra annonsen synes jeg dette høre ut som et kurrant kjøp. Personlig synsing. Litt kroner i å få norsk utstyr, så får man til slutt en båt nærmere norsk pris, men med helt nytt utstyr. I forhold til lekkasjer og slitasjer ville jeg vært like bekymret for vestlandsbåtene som ligger ute hele året uten presenning og får vann inn i alle kriker, kroker og vinduslister som fryser og tiner og fryser og tiner gjennom hele vinteren.

 

Tror selvsyn er lurt, også båtens underside. Særlig båtens underside, og med godt blikk for galvanisk tæring på propeller, akslinger og motordeler. Så ville jeg nok tappet noen desiliter av hver grovfilter for å se om det er rein diesel, grumsete diesel eller en kopp med dieseldyr.

 

Om båten har vært fuktig og begynt å lukte mugg i interiøret kan det være vanskelig å fåmbukt med om det ikke er begrenset i omfang.

Link to post

Som det sies, sol og saltvann + få gangtimer kan være en båts mareritt.

Jeg selv kjøpte fra sør Enland. Vi var å så på ett par tre stykker før det ble min nåværende p330. Viktig å huske: BILDER LYVER. Annonsør har ikke sett båten selv heller og vet med andre ord ikke stand og stilling bortsett fra hva hans samarbeidspartnere gir ham av info.

Jeg vurderte en Bayliner 4588 som ble annonsert av samme selger. Denne skulle være i bra stand, men oppgraderinger måtte beregnes. Etter en del runder på nett kom jeg i kontakt med en svenske som hadde besiktiget båten selv noen mnd. før meg. Han sendte meg bilder av en båt som ikke var av interrese i d hele tatt, og ja, det var samme båt.

Annonsør fjernet båten for salg etter at jeg oversendte ham bildene jeg hadde mottatt.

 

680 - 700 båtpenger, skulle tro du kunne få en ok skute for det her hjemme.

Min P330 er kanskje til salgs. Norsk pakke inkludert.

 

Ble nesten en salgsannonse nå....

 

Frakt, hk-avgift, mva. Utgjør ca. 40% av båtens verdi her, så båten er vel nesten gratis i Italia.

 

Jeg tror selger megler en del båter for www.bluyachting.com

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...