Gjedde Startet 6.September.2012 Link til dette innlegget Startet 6.September.2012 Har bestemt meg for å kjøpe størrre båt. (Har bare en liten jolle i dag). Jeep eller day-cruiser. ca 15 fot og 40/50 HK 4t. Skal brukes fra henger (ikke båtplass). Brukes mest til å fiske med (dorge), men også turer ut med famile. Har to jenter på 1 og 3 år. Sikkert vannsport om noen år. Skal brukes også i vinterhalvåret. Kjøpes nytt eller max 3 år gammelt. Det kan virke som det er masse gode båter i den klassen, men hva er best? Hva fungerer år etter år? Og hvilke båt er best etter mine behov? Alu eller plast båt? Eller det det meste bra å man bør gå etter den beste prisen? Alle tips blir tatt imot med stort takk! Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 6.September.2012 Link til dette innlegget Svart 6.September.2012 (redigert) Kjørte mye rundt i Askeladden 445 på hytta før og det var en stor og trygg båt synes jeg da. Rask og sprek med 50 hk. Nå når jeg har større båt blir en 445 veldig liten men det er gode båter. 445 hunter er åpen skjærgårdsjeep 445 chaser er daycruiser med dekk. Min erfaring er at jenter elsker solsengen foran båten når det er Finvær. Så en båt med solsengforan kan være bra. Sessa 17 key largo er en pen båt som funker bra på henger. Redigert 6.September.2012 av glalaks (see edit history) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Gjedde Svart 6.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2012 (redigert) Takk for svar. Sett på begge båtene, virker som de er solide og holder seg meget godt i pris. Hve er egentlig fordelen med Daycruiser? tar ikke dekket opp masse plass? eller er det som du er inne på bra å bruke fordekket som solseng? Askaledden blir vel stort sett levert med mercury motor, har du noen erfaringer med de? hvordan er de i forhold til japanerene. (Det føles jo tryggere å kjøpe Honda/Yamaha/Suzuki men det er kanskje bare gamle fordommer? ) Redigert 6.September.2012 av Gjedde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 6.September.2012 Link til dette innlegget Svart 6.September.2012 Daycruiser har jo ofte en liten kabin foran om det blir regn eller en overnatting. 445 chaser har vel ikke noe forran tror jeg. Solseng tenkte jeg på skjærgårdsjeep.. Min har en svær solseng foran konsollenpå 2x2 meter.. Hatt med noen unger og de samler seg fort der framme.. Om båten skal brukes mest i sol synes jeg solseng er viktig. Problemet i Norge er vel solens fravær. Det blir fort kalt i en åpen båt om man skal kjøre lengre strekk i litt fart. Derfor vurderer jeg å bytte i en dc neste år. Litt lunere om det ikke er sommervær.. Jeg har hatt mercury på en 475 freestyle. Den fungerte i mine 2 år. Gikk fint og bra. Har nå Yamaha 130 2 takt som føles enda tryggere. Den bråker og er tørst men går som en klokke. Om det er nytt eller nesten nytt så er det meste bra er min erfaring. Mandagsmotorer finnes i alle merker om man er uheldig. Jeg ville valgt 4 takt, og ikke kjøp for liten motor. Jeg gjorde det sist og det endte med å bytte båt. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Gjedde Svart 6.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2012 Takk for gode tips igjen! Godt poeng det med varmen i båten, jeg dorger masse om høst / vinteren, og det er som du sier sikkert varmere å sitte "inne". 4t er en selvfølge pga dorging, selvom enkelte hevder at e-tec eller tilsvarende teknologi gjør det greit å torge med 2t? Også godt poeng det med å ikke kjøpe for liten motor (da jobber den vel bare tungt og lite effektivt mye av tiden). Forbruket er vel heller ikke veldig forskjellig på en 40 til en 50 HK, virker som mange levrandører har utganspunkt i samme motoren når de lager 40 - 60 hk? Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 6.September.2012 Link til dette innlegget Svart 6.September.2012 Ja.. Min 2takter har aldri stoppet. Den er lite brukt og som ny. Så kan dorge med de om de funker. Men det lukter 2 takter av den. Og bråker på tomgang. Ja. Det værste med liten motor var å komme i plan. Kjedelig om du skal ha med 2-3 kompisser på fisketur og du må dorge hele veien fordi den ikke går fortere.. Derfor jeg solgte. Og jeg kjører også en del vannski. Måtte sette folk av på brygga for å klare å kjøre vannski. Kjedelig! Båten jeg har nå planer med 6 store mannfolk i båten og en hengende bak på ski. Ligger i plan på 3000 rpm når jeg er alene. Den er litt overkill, men mye bedre enn underkill;) Jeg hadde 4 takt før og savner det på småkjøring. Helt stillegående og ingen røyk.. Og forbruket savner jeg.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
ivar Svart 6.September.2012 Link til dette innlegget Svart 6.September.2012 DC/ skjærgårdjeep: Med en DC så vil man være litt bedre beskyttet mot vær og vind. Ulempen er jo at dekket gjør at man ikke får utnyttet plassen til særlig annet enn stuerom på såpass små båter. En mellomting som kan være aktuelt er bowrider, med 2 konsoller og mulighet for dør i mellom Til vinterbruk så ville jeg tittet på noe sånt som dette: (liten motor på denne da, 50, helst 60hk er bedre) http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=36115565 Med en henger med god vugge, og en nogenlunde grei rampe, så er 17 fot helt uproblematisk å få av/på henger Skal man ha noe mindre, kanskje Buster M el L kan være aktuell? Her en M utstyrt for å takle norsk sommer: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=36400996 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
småbåtentusiasten Svart 6.September.2012 Link til dette innlegget Svart 6.September.2012 Om 4-takter 40 eller 50/60 hk Yamaha Tung "Jeep" med dyp V-bunn trenger litt motor-størrelse. 40 hk 3-sylindret. Mindre mekanikk som yter motstad og derfor mindre forbruk på lave turtall eller liten belastning. 50 hk er 4-sylindret, går roligere, større volum som gir høyre dreiemoment som teller når du skal opp i plan med flere i båten eller du skal trekke noen opp av vannet på vannski. 60 hk har samme volum som 50 hk og tar ut kreftene i toppturtall. Andre, som Honda, har valgt 3-syindret opp til 60 hk. Har gjennom årene sett veldig få 40 hk i forhold til 50 hk. Tror at 50 hk vil være mer kurant salgsobjekt selv om en 40 hk objektivt sett ville være tilstrekkelig for ditt bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Gjedde Svart 6.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2012 (redigert) For et supert nettsted, takk for bra tips! Bowrider er faktisk et veldig bra alternativ, som jeg ikke har tenkt på, da har du jo litt av det beste fra begge båter. Det er nok best ja å gå for en 50 HK, kanskje ikke så mye pga fart, men med tanke på om man har gjester med i båten og når man skal selge den, takk for tips! Hva med alu kontra plast. jeg har fisket i USA (Alaska) der var det mest alubåter, mens i norge virker det som de fleste velger plast, fordeler og ulemper med det? Silver sine båter er jo alu skrog og plast innmat hvorfor det? Redigert 6.September.2012 av Gjedde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 6.September.2012 Link til dette innlegget Svart 6.September.2012 (redigert) Kombinasjon Alu og plast: Bare for å lage en mer innbydende overflate. Alu fremstår litt "rå" og kald. Alu veier mindre og splintres ikke, men det er lettere å reparere glassfiber. Dog krever det litt evner å få det helt slett og pent igjen uten store lakkforskjeller. Alu i skroget skal visstnok være vanskelig å rette ut hvis du får en bulk og det gir mer støy i møte med bølgene hvis det ikke er er spandert gode dempningsmaterialer på innsiden. Marin alu som tåler saltvannstæring er kostbar, USA har jo mange ferskvannssjøer. Bow-rider'ne har ulik størrelse foran. Min Yamarin 4730 har bare en sittebenk bak og da blir plassen foran stor nok til å legge på en plate for solseng oppå sitteplassene. I denne størrelsen blir plassen foran begrenset hvis det både skal være benk bak og stoler ved førerplassen. I så korte båter som 16-17 fot kan det diskuteres om førerplassen bør være trukket noe fremover i båten fordi det fort kan bli litt livlig ved planingsfart i bølger. Båtene er ikke tunge nok og v-bunnen ikke skarp nok (sjelden over 24 grader fra midten og bakover, tror jeg) Se også litt på stuveromsplassen i Bow-rider'ne. Åpne båter krever gjerne litt pikk-pakk som f.eks ekstra påkledning til alle og et sted å stuve unna puter selv om de laget i plast; regnvannet trekker inn likevel. Alternativet er å trekke puter med store plastposer utvendig når du forlater båten, men det blir lett muggent over tid. Kan lønne seg å sette inn med litt anti-sopp/mugg-middel. Noen har også stuverom i dørken for vannski og nød-årer, eller annet som tåler fukt. Her ser du litt om kombinasjon alu/plast hos Yamarin. Lekkert, men personlig ville jeg foretrukket en hvitlakkert overflate i skroget.: http://www.klikk.no/...ticle615971.ece Redigert 6.September.2012 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 6.September.2012 Link til dette innlegget Svart 6.September.2012 Denne så ut til å være ganske perfekt til dere? litt stor om dere ikke har en litt stor bil kanskje? hva skal trekke båten? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=36971583 Litt ekstra størrelse gir mye ekstra i komfort er min erfaring.. eller denne? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=36939494&reference=2012%2F9%2Fvertical-4%2F02%2F4%2F369%2F394%2F94_1395040818.jpg Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Gjedde Svart 6.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2012 (redigert) Takk for bra tips, Ser ur som de fleste mener at 15 blir litt lite og at det ville være bedre å satse på 16/17 fot. Godt poeng det med sittebenk og eller stol, klart, det blir jo mer plass i båten om bakerste benken også fungerer som sitteplass for fører, men som du sier så blir jo båten for tung bak, med både motor og fører helt bak i båten (Det hadde jeg heller ikke tenkt på!) Har hatt både alu og glass/plast båt (små joller). Har alu nå og syntes det er veldig bra. mest pga vekt og styrke. men som du sier så bråker det endel mer og føles litt kaldt. Tenkte ikke på at det også kunne være gjeldene med større båter. Du skriver litt om V bunn og heldningsgrad. Er det fordel med skarp v bunn på en jeep eller tilsvarende båt i den størrelse? Er det isåfall fordel for fart eller stabilitet i fart? Redigert 6.September.2012 av Gjedde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KjetilBN Svart 6.September.2012 Link til dette innlegget Svart 6.September.2012 Har en Skibsplast 500CL og er veldig fornøyd med denne til familiebruk. Suzuki 50hk 4t som ikke er mer enn det må være. Maks 27kn med en person. Marsjfart ca 20kn med familien med. Kjempepraktisk stort stuerom under fordekket hvor putene evt. kan oppbevares. Båten er stødig. Selvlensende. Lav vekt, greit når den skal opp på henger. Båt 410kg. Motor 110kg. Sitér dette innlegget Link to post
Gjedde Svart 6.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2012 Gladlaks: Ja litt store de der, men kanskje jeg burde tenke på 16 eller 17 fot? Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 6.September.2012 Link til dette innlegget Svart 6.September.2012 Sikkert lurt å gjøre seg opp en mening om pris, Det spretter fort opp 100.000 eller mer fra 15-16 fot og oppover. Sitér dette innlegget Link to post
Gjedde Svart 6.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2012 Kjetil: Sett noe på skipsplast, men det virker som man sitter litt lavt i den? Gladlaks: Golf stasjonsvogn 140 hk tdi (320 nm), så jeg kan trekke ok stor båter. Men jeg tenker det er mye enklere å "håntere" en 15 fot, spes opp og ned på henger? Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 6.September.2012 Link til dette innlegget Svart 6.September.2012 Om du har stor nok plass til å lagre de, og stor nok bil til å dra/sjøsette, og penger nok til å kjøpe så ser jeg ikke problemet nei. De er jo ikke helt nye da. Jeg har båtplass i år men i hele fjor hadde jeg min 19 foter som hengerbåt.. enkelt å ta opp å ned når du lærer deg en bra teknikk og har en god henger. faktisk lettere nå enn med askeladden på 16 da den hadde en mye dårligere henger. du får prøve flere båter, gjerne med litt bølger så merker du hva som er best.. De er bra 15-16 fotere også, men 17-18 er bedre i sjøen. Jeg likte min askeladden 475 godt, men synes den hadde for liten motor. Selv med 60 hk virker det litt snaut.. men du kan jo ha andre behov. Jeg synes det er deilig å ta en tur alene nå og da og ha nok krefter til å ha det litt gøy også;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
glalaks Svart 6.September.2012 Link til dette innlegget Svart 6.September.2012 Kjetil: Sett noe på skipsplast, men det virker som man sitter litt lavt i den? Gladlaks: Golf stasjonsvogn 140 hk tdi (320 nm), så jeg kan trekke ok stor båter. Men jeg tenker det er mye enklere å "håntere" en 15 fot, spes opp og ned på henger? det kritiske synes jeg er å komme seg opp rampa. men du har krefter nok tror jeg. å ta opp og ned hengeren går som en lek. er en fordel og være to, men det er det med mindre båter også.. Jeg har blitt slept opp rampen med gamlebilen, da den bare spant.. om du spinner kan du dytte båten lenger bak mens du kjører opp rampen. da får du mere press på framhjul og kommer deg opp Det er småflaut å stå å spinne mens 3-4 båter venter på å bruke rampa. tro meg, jeg har prøvd;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Gjedde Svart 6.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2012 Ja, det er vel mange som er glad i fart på sjøen, men for meg er ikke det veldig viktig. Rundt 30 knop toppfart holder for mitt bruk. (men det kan jo være jeg angrer når du kommer susende forbi :-) Sitér dette innlegget Link to post
Gjedde Svart 6.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2012 Ja, selv med jolle på 14 fot er det skikkelig flaut å bruke mye tid på rampa..... Noe helt annet er at jeg syntes mange gjør ting på rampa de kunne ha gjort før eller etter sjøsetting. Fylle olje på motoren kunne man vel ha gjort på forhånd.... Eller fjærne bakplata på hengeren, når du allikalvel har stått 20 min i kø. Opplevd slike situasjoner på rampa i sandvika mange ganger, blir like frustert hver gang..... Sitér dette innlegget Link to post
KjetilBN Svart 6.September.2012 Link til dette innlegget Svart 6.September.2012 Sitter nok lavere i Skibsplasten enn i båter av mere type skjærgårdsjeep. Vurderte Askeladden 475 som får mye skryt. Denne ser jeg for meg er mer egnet for fiske, men vi prioriterte stuerom og plass til alle bak vindskjermen. Så også litt på Askeladden 515, men synes den ble litt stor. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.September.2012 Link til dette innlegget Svart 6.September.2012 Du skriver litt om V bunn og heldningsgrad. Er det fordel med skarp v bunn på en jeep eller tilsvarende båt i den størrelse? Er det isåfall fordel for fart eller stabilitet i fart? Dette blir et kompromiss mellom flere ting. Flatere bunn = mer stabil i ro, lettere å få til å plane og gå godt med mindre motor. Ulemper: skal lite bølger til før det merkes godt ombord. Så jeeper i denne størrelsen har gjerne ikke de mest ekstreme bunnfasongene men er gjerne konstruert for trygg, harmonisk oppførsel under de fleste forhold. Ang størrelse: har hatt en Bella 440R, godkjent for 4 eller 5 men denne størrelsen passer etter min mening bedre for 2-3 stykker. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
glalaks Svart 6.September.2012 Link til dette innlegget Svart 6.September.2012 Ja det har jeg sett også.. rygger ned med båten og halvveis ned skal de begynne å løsne reimer og tau og feste puter osv.. Samme på vei opp.. Stopper midt på rampa og skal fjerne det.. Er et par tilfeller jeg har sagt fra og det funker ofte. En gang det ikke fungerte var en som sto åpna motordeksel og sku gjøre noe. Jeg sa fra at det kan du gjøre en annen plass, da det var 4-5 båter som venta på en av få finværsdager. Han svarte meg at jeg skulle passe på mine egne saker. Heldigvis kom alle de andre båteierne og vedkommende ble regelrett jaget fra slippen. hehe.. ikke sett han siden... Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
småbåtentusiasten Svart 6.September.2012 Link til dette innlegget Svart 6.September.2012 Aller først ville jeg sett på hvor ofte båten skulle opp og ned. Vanskelig med mer vekt enn enn 15-foter? Spørs helt på rampen, mange ramper er merkelig bratte, hvor langt du skal kjøre og om du har henger med eller uten bremser. En 16 fots skjærgårdsjeep veier fort vekk 400 kg pluss motor på over 100 kg + tanker + dregg osv. Vekt og motorstørrelse stiger også betraktelig fra 16 fot, HK gjerne til det dobbelte i neste størrelsesklasse og forbruket Mange har skadet hånden alvorlig når håndtaket på sveiva begynner å svirre ukontrollert fordi hånden glipper. Bytt til sveiv med brems eller stå klar med den andre hånden på sperren. Sitér dette innlegget Link to post
Gjedde Svart 6.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2012 Kjetil: Syntes skipsplast er skikkelig fine båter, men hvor kjøper man dem nye? Ivar: Bella 440 er en av båtene jeg har vurdert, det ligger masse av dem til salgs, ser Bakken motor har gode tilbud på de, men jeg er litt skeptisk til mercury (selvom jeg ikke har noe grunn til det). Glalaks: Ja, det er helt utrolig hva folk finner på å gjøre mitt på rampa, pleier å si ifra på en ok måte, det er jo en ordentlig ukultur. Skjønner ikke helt hvordan man rettferdigjør å bare gi fulstendig blaffen i andre menneskers tid? småbåt: ja, jeg ser også for meg at det er stor forskjell på 15 og 17 fot, men som sagt har jeg ikke peiling, derfor denne tråd. takk for tips! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.