Jump to content

Trenger hjelp, 15 fot 40/50 HK 4t, hva bør jeg velge?


Gjedde

Recommended Posts

2005 model båt hadde vel ikke vært noe krise. Men kanskje med en litt nyere motor. Eller er det kanskje ikke noe krise det heller? Blir jo endel rimligere når de er eldre. Selvom jeg syntes at båter generelt faller langsomt i pris. (sammenlignet med eks biler).

 

Men tanken var ny båt, men det er vel mye bra brukt å få kjøpt også, selvom det er noen år gammelt?

Link to post

Så lenge den har vugge bakerst er det som regel greit. Og flest mulig kjølruller. Jeg valgte hss 1200. Stødig og god på bilen. Kjørt Trøndelag -sørøstlandet tur retur 3 ganger nå;)

 

Stor vugge og mange ruller. Slipper å ta av lysene på den også. Solide skjermer som du kan stå på. Jeg er veldig fornøyd.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Kjøpte ny henger til Skibsplasten i fjor og vurderte mange alternativer.

Valget falt til slutt på en Tysse 6260. Har lav vekt, selvjusterende vugge og passet bra til båten.

Største bakdelen, som samtidig for meg er en fordel, er at rammen er forholdsvis kort slik at draget blir langt uten sideveis

støtte. Dette gjør at den kan være litt vinglete. Fordelen med den korte rammen er at hengeren tar mindre plass når

den står parkert uten båt.

 

Brenderup hengeren som passet best ser bra ut men er veldig smal. (Har hørt at politiet har blitt mer nøye på dette ved kontroll)

BK ble unødvendig stor og tung.

HSS hadde baklykter som var hengslet slik at de kunne vippes ut og opp i stedet for den normale lysbjelken.

Problemet er at lyktene da står langt utenfor hengeren og det funker dårlig på rampa jeg normalt bruker da det må rygges gjennom en smal

port. Gjelder sikkert mange ramper, kjedelig å ikke kunne sette ut båten fordi hengeren blir for bred med lyktene ute.

Tredal hadde dårlig med justeringsmuligheter på vinsjtårnet.

Link to post

Jeg har en Tredal 19-1100 med både tipp og vugge bak (19-1100 leveres i dag uten vugge bak, mens 19-1300 fortsatt har begge deler (se Tredals hjemmeside). Med denne hengeren er det ingen problemer med å trekke opp en 17-fots båt på 800 kg alene. Her er et bilde fra sjøsettingen i vår hvor man tydelig ser tippen i aksjon.

 

img_1617s.jpg

Redigert av Lensepumpe (see edit history)
Link to post

Ok, da er jeg med på både vugge å tipp, ser ut som det kan være greit å ha ja! Tusen takk!

 

Nesten utrolig hvor mye man kan lære av å spørre folk som har erfaring.

 

Nå blir jo valget bare enda vanskligere, med all den nye kunnskapen....:-).

 

Det jeg lurer mest på nå er om det egentlig er ok å kjøpe en litt eldre båt, Altså ikke ny men en 2004/5 og oppover, virker som de fleste mener det kan være kurante kjøp?

Link to post

du må kjøpe først å spørre etterpå.. mye lettere;)

 

Jeg kjøpte 2004 modell i fjor. Har fungert feilfritt to sesonger nå.. kjørt ca 60 timer. Jeg kjøpte av forhandler med 1 års garanti noe som er en stor fordel. Jeg har en båt i hagen som ikke hadde garanti. Den havarerte første turen og endte i en rettsak som aldri tar slutt! men det er veldig få sånne tilfeller. jeg var veldig uheldig...

 

min hss henger har faste lykter som ikke er i veien;)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
  • 4 år senere...

Jeg har en Tredal 19-1100 med både tipp og vugge bak (19-1100 leveres i dag uten vugge bak, mens 19-1300 fortsatt har begge deler (se Tredals hjemmeside). Med denne hengeren er det ingen problemer med å trekke opp en 17-fots båt på 800 kg alene. Her er et bilde fra sjøsettingen i vår hvor man tydelig ser tippen i aksjon.

 

bilde

 

Jeg har en 2010-modell 19-1100, heldigvis med både vugge og firedoble støtteruller på hver side bak. Genialt bra båthenger for min 18-foter på ca 800 kg.

Dagens 19-1100 er jo strippet med bare en kjølrulle og enkle sideruller bak, og kjølrullene er ikke lengre den oransje forsterkede typen.

Men har fått 20 kg ekstra nyttelast pga. alu lyktebjelke  samt manglende vugge. De har dessuten fått ståbrett bak som jo er kjekt.

De svarte siderullene er nå blitt grå med riller, mens stålskjermen er erstattet med plast.

Er litt skeptisk til langstidslagring av 860 kg båt på kun to standard kjølruller...

Dessuten er Tredal-hengerne gått relativt mye opp i pris på 5-6 år.

 

Den gamle 19-1300 heter nå 19-1301. Det som hovedsaklig var forskjellen var 222 cm bredde (mot 204 cm på 19-1100) og 200 kg mere nyttelast. Antagelig med litt stivere fjærer.

Dagens 19-1300 er 204 cm bred men ellers lik 19-1301 (men 5 kg mere nyttelast pga. 5 kg lavere egenvekt).

 

Her er 19-1301:

 

bilde

 

Her dagens 19-1100:

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...