Bitteliten Startet 9.Februar.2005 Link til dette innlegget Startet 9.Februar.2005 En bekjent ser på en Bella 620. Han vurderer to ulike motorerr. Spørsmålet er hvor stor motor "må" man ha på en Bella 620. Han har fått tilbud på en ny båt med Mercury 115 hk 4 takter Det finnes også en 2003 modell 620 på Finn med 150 hk Evinrude Ficht Kravene til båten er at den greit kommer i plan med familien ombord (2 voksne, 2 barn) - og at den bør vel toppe over 30 knop Spørsmålene er da: 1. holder det med 115 hk på Bella 620 2. Hva tror man toppfarten blir med 115 hk? 3. Hvordan er Ficht motorene til Evinrude. Om jeg huser rett er dette en teknologi som Evinrude er på vei bort fra (erstattes av E-tech motorene deres tror jeg) Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 9.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2005 (redigert) ...Om jeg huser rett er dette en teknologi som Evinrude er på vei bort fra (erstattes av E-tech motorene deres tror jeg) <{POST_SNAPBACK}> Riktig. (Har montert E-Tech men vant ikke å bruke den før snøen kom. Skal rapportere når den kommer på vannet.) Vet du forresten vekten på båten? Årsmodell? Nettsøk gav hint om motor fra 90 til 225 Hk, og at 150Hk gav ca. 39 knop... Redigert 9.Februar.2005 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Andy Svart 9.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2005 En bekjent ser på en Bella 620. Han vurderer to ulike motorerr. Spørsmålet er hvor stor motor "må" man ha på en Bella 620. Han har fått tilbud på en ny båt med Mercury 115 hk 4 takter Det finnes også en 2003 modell 620 på Finn med 150 hk Evinrude Ficht Kravene til båten er at den greit kommer i plan med familien ombord (2 voksne, 2 barn) - og at den bør vel toppe over 30 knop Spørsmålene er da: 1. holder det med 115 hk på Bella 620 2. Hva tror man toppfarten blir med 115 hk? 3. Hvordan er Ficht motorene til Evinrude. Om jeg huser rett er dette en teknologi som Evinrude er på vei bort fra (erstattes av E-tech motorene deres tror jeg) <{POST_SNAPBACK}> 1. Med 2 voksne og 2 barn bør den gå greit over 30 knop på en 115 hester. Å få den i plan er no problem - bare å tilte motoren inn så er den raskt i plan. 2. Ca 35 knop? En kompis har 2004 utgaven av Bella 620 med Johnson 140hk (som egentlig er en Suzuki DF140). Denne kombinasjonen gjør vel en 38-39 GPSknop med standard propeller. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2005 Supert - takk for info fra alle. Veldig nyttig 1. Med 2 voksne og 2 barn bør den gå greit over 30 knop på en 115 hester. Å få den i plan er no problem - bare å tilte motoren inn så er den raskt i plan. 2. Ca 35 knop? En kompis har 2004 utgaven av Bella 620 med Johnson 140hk (som egentlig er en Suzuki DF140). Denne kombinasjonen gjør vel en 38-39 GPSknop med standard propeller. <{POST_SNAPBACK}> Er kompisen din fornøyd med 620'en sin? Har han påpekt noen ting han ikke er fornøyd med eller saker han er spesielt fornøyd med? Sitér dette innlegget Link to post
Andy Svart 9.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2005 Supert - takk for info fra alle. Veldig nyttig Er kompisen din fornøyd med 620'en sin? Har han påpekt noen ting han ikke er fornøyd med eller saker han er spesielt fornøyd med? <{POST_SNAPBACK}> Ja, generelt er han fornøyd. Han har ialle fall brukt båten veldig mye i fjor - 180 timer.Nå er jo båten litt trang (klaustrofobisk kabin etter min mening som er vant til Skibsplast 655). I tillegg har den utedo , tror ikke kona hans er så glad for dette. Så jeg har hørt at han er på jakt etter noe litt større. Men for all del, han har ikke sagt noe negativt om båten. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 9.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2005 Etter min mening er en 115hk motor for liten på en så stor båt. Det nevnes mye om topphastighet, men det som teller er hvor stort pådrag i % må du ha for å holde en fornuftig mars-hastighet med 2-4 personer om bord. Mars-hastighet bør du oppnå ved 60% pådrag. Jeg er ikke i tvil, denne båten vil ha en vesentlig bedre "performance" med en 150hk motor enn en 115hk motor. Jeg vil samtidlig driste meg å si at Johnson er en bedre motor også. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Bitteliten Svart 9.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2005 Det vurderes også en 135 hk Optimax - 2 takt. Og årsaken til at Mercury/Mariner velges av motor er pakkeprisene som tilbys. 135 hk koster 10.000 kroner mer enn 115hk 4 takt. Er det noen som har erfaring med denne 135 hk motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet2 Svart 9.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2005 Etter min mening er en 115hk motor for liten på en så stor båt. Det nevnes mye om topphastighet, men det som teller er hvor stort pådrag i % må du ha for å holde en fornuftig mars-hastighet med 2-4 personer om bord. Mars-hastighet bør du oppnå ved 60% pådrag. Jeg er ikke i tvil, denne båten vil ha en vesentlig bedre "performance" med en 150hk motor enn en 115hk motor. Jeg vil samtidlig driste meg å si at Johnson er en bedre motor også. <{POST_SNAPBACK}> Johnson bedre enn optimax, bedre enn Evinrude fitch, bedre enn Suzuki som også er nevnt i denne tråden eller rett og slett bedre enn alle andre motorer??? Forstod ikke helt hva du mente. Mars (eller marsj - vet ikke hvor ordet kommer fra, men har sett begge uttykkene brukt) bør oppnåes ved 60% pådrag sier du. Er det info du har fått fra manualer eller er det noe som er selverfart. Spør fordi det er første gang jeg har lest noen være så presis på hva mars - fart er. tj Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 9.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2005 Johnson bedre enn optimax, bedre enn Evinrude fitch, bedre enn Suzuki som også er nevnt i denne tråden eller rett og slett bedre enn alle andre motorer??? Forstod ikke helt hva du mente. Mars (eller marsj - vet ikke hvor ordet kommer fra, men har sett begge uttykkene brukt) bør oppnåes ved 60% pådrag sier du. Er det info du har fått fra manualer eller er det noe som er selverfart. Spør fordi det er første gang jeg har lest noen være så presis på hva mars - fart er. tj <{POST_SNAPBACK}> Det var da veldig til pirk da. Det jeg mente var å si at Evinrude Ficht er et bedre alternativ en Mercury, når jeg skrev Johnson så tenkte jeg feil. Ellers så er Evinrude og Johnson samme motorer. Marsj hastighet er den beste økonomi hastighet (kort fortalt). Ordet Mars betyr enten planeten Mars eller måneden Mars. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Avsluttet2 Svart 9.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2005 Det var da veldig til pirk da. Det jeg mente var å si at Evinrude Ficht er et bedre alternativ en Mercury, når jeg skrev Johnson så tenkte jeg feil. Ellers så er Evinrude og Johnson samme motorer. Marsj hastighet er den beste økonomi hastighet (kort fortalt). Ordet Mars betyr enten planeten Mars eller måneden Mars. <{POST_SNAPBACK}> Var ikke meningen å pirke, skjønte bare ikke hva du mente med motorene. Og du er ikke den første som skriver mars-hastighet - så jeg trodde faktisk at det også kunne hete det - uten at jeg helt skjønte hva ordet var utledet fra. Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 9.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2005 Evinrude Ficht var vel befengt med noen problemer på tidligere utgaver. Men Mercury har jo kommet med noe de kaller for Verado nå, som skal være så gjennomtestet og holdbar, sier reklamen. Men det gjenstår selvfølgelig å se. Men heller Verado en Ficht. Hvis det skal være Evin. så er det kanskje E-tech som er et bedre alternativ. Best er selvfølgelig Yamaha.... Sitér dette innlegget Link to post
eXpence Svart 9.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2005 Det var da veldig til pirk da. Det jeg mente var å si at Evinrude Ficht er et bedre alternativ en Mercury, når jeg skrev Johnson så tenkte jeg feil. Ellers så er Evinrude og Johnson samme motorer. Marsj hastighet er den beste økonomi hastighet (kort fortalt). Ordet Mars betyr enten planeten Mars eller måneden Mars. <{POST_SNAPBACK}> For å pirke litt til : Evinrude og Johnson er overhodet ikke samme motorer. De var det rett nok tom. ca. 1999. Etter den dette har de vært forskjellige motorer - uten unntak... Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 9.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2005 Best er selvfølgelig Yamaha.... <{POST_SNAPBACK}> Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
eXpence Svart 9.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2005 (redigert) Etter min mening er en 115hk motor for liten på en så stor båt. Det nevnes mye om topphastighet, men det som teller er hvor stort pådrag i % må du ha for å holde en fornuftig mars-hastighet med 2-4 personer om bord. Mars-hastighet bør du oppnå ved 60% pådrag. Jeg er ikke i tvil, denne båten vil ha en vesentlig bedre "performance" med en 150hk motor enn en 115hk motor. Den logger da greit ca. 36-37 knop. Jeg vil samtidlig driste meg å si at Johnson er en bedre motor også. <{POST_SNAPBACK}> Her mener jeg du tar feil. Jeg har også kjørt denne båten med ulike motorer (siden jeg har en god kompis som driver båtbutikk og selger slike). Båten bærer uten problem full last etc. med 115 Hk motor, og logger ca. 36-37 knop maks. Men, som du påpeker: med en 150Hk blir båten direkte morsom båt å kjøre, den logger i alle fall 44-45 "gps" knop med den utrustningen. Har bare kjørt den med 175 Hk, og det var en fin opplevelse, men så mye skiller det ikke ned til 150 Hk. (Med 225 Hk er denne båten tilnærmet farlig å kjøre, og ikke forstår jeg hvordan den kan være godkjent med en slik motor - den blir i alle fall ikke anbefalt solgt med den effekten ...) Litt OT, men:Litt rart i grunn hvordan alle båter fikk lavere toppfart etter at de håndholdte GPS'ene kom på markedet.. Redigert 9.Februar.2005 av Ulmo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 9.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2005 (redigert) For å pirke litt til : Evinrude og Johnson er overhodet ikke samme motorer. De var det rett nok tom. ca. 1999. Etter den dette har de vært forskjellige motorer - uten unntak... <{POST_SNAPBACK}> Tenkte jeg ikke skulle utdype dette jeg da, men pr dd er det forskjeller ja. Det ene merket satser på 2-taktere og det andre satser på 4-taktere. Begge eies av Bomardier i Canada. http://www.brp.com/en-CA/ http://www.johnson.com/docs/100000/0_US.htm http://www.evinrude.com/ Redigert 9.Februar.2005 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
eXpence Svart 9.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2005 <{POST_SNAPBACK}> Hehe... noen liker datter'a - ingen liker mora...? eller hvordan var nå de derre..? Sitér dette innlegget Link to post
eXpence Svart 9.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2005 Tenkte jeg ikke utdype dette jeg da, men pr dd er det forskjeller ja. Det ene merket satser på 2-taktere og det andre satser på 4-taktere. Begge eies av Bomardier i Canada. http://www.brp.com/en-CA/ http://www.johnson.com/docs/100000/0_US.htm http://www.evinrude.com/ <{POST_SNAPBACK}> Jepp, men skillet kom mens OMC eide dem..., btw: Johnson er BÅDE 2-takere og 4 taktere, men de SATSER ikke spes. på 2 takterene da - de er de gode? gamle med forgasser fra forrige årtusen da... Sitér dette innlegget Link to post
eXpence Svart 9.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2005 Et annet argument for å velge 115 Hk 4-takt er at det pt. ikke finnes E-Tech i størrelsene 115, 150 eller 175HK... (Hvis man skal velge Evinrude/Johnson da... Det er jo masse andre motorer der ute...) Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 9.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2005 (redigert) Velger du enten Mercury, Johnson, Evindrude eller Yamaha så vil du få en motor som du kan stole på. Om du går opp fra 115 hk til 150hk så vil du få en motor som går lettere samt at du vil få en mere sprekere og morro båt. Min påstand. Redigert 9.Februar.2005 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Skvulpen Svart 9.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2005 Velger du enten Mercury, Johnson, Evindrude eller Yamaha så vil du få en motor som du kan stole på.Ikke glem Suzuki. Etter manges mening den beste av de beste! Sitér dette innlegget Link to post
eXpence Svart 9.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2005 Velger du enten Mercury, Johnson, Evindrude eller Yamaha så vil du få en motor som du kan stole på. Om du går opp fra 115 hk til 150hk så vil du få en motor som går lettere samt at du vil få en mere sprekere og morro båt. Min påstand. <{POST_SNAPBACK}> Helt enig!! Dessuten får du en meget bra båt!! Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 9.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2005 Ikke glem Suzuki. Etter manges mening den beste av de beste! <{POST_SNAPBACK}> Beklager, Suzuki hører blandt ovennevnte. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Andy Svart 10.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2005 (redigert) Beklager, Suzuki hører blandt ovennevnte. <{POST_SNAPBACK}> Takker Suzuki er faktisk nå blitt Norges - og Europas - største på 4-takt påhengere. Hvem hadde trodd det for noen år siden. Ellers er det klart at å gå opp fra 115Hk til 140/150-klassen på en 20 fots daycruiser, det er gøy det Redigert 10.Februar.2005 av Andy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 10.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2005 (redigert) Fant ikke ViMenn ut at Honda hadde markedets beste 150hk i fjor høst da? Firesylindret rekkefirer på 2,3l med variabel ventilåpning ga bedre drivstofføkonomi, lavere vekt, mindre støy og samme aks/ toppfart som de beste av totakts-V6'erne, mener jeg å huske. Ellers er Mercury Verado (eller noe slikt) kompressormatet. Tror ikke den kommer i mindre efektutførelser enn 200hk. Redigert 10.Februar.2005 av SkipperMorse (see edit history) Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
MT. Svart 11.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2005 Enda en ting: Bella 620DC er jo i prinsippet samme båt som Flipper 630DC, og den er ikke godkjent for større motor enn 150hk. Flipper koster også mindre, mener jeg å huske. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.