eXpence Svart 11.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2005 (redigert) Enda en ting: Bella 620DC er jo i prinsippet samme båt som Flipper 630DC, og den er ikke godkjent for større motor enn 150hk. Flipper koster også mindre, mener jeg å huske. <{POST_SNAPBACK}> HALLO??!!! Sorry mac. Det FEIL - Bella'n og Flipperen er hel ulike båter - de har ikke engang samme skrog - det er ikke litt likt en gang ... Her må du nok sjekke referansene dine en gang til.... Du ser forskjellen på 50 meters avstand - i alle fall !! (Beste likhet mellom dem er vel lengden....) Redigert 11.Februar.2005 av Ulmo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 11.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2005 Du ser forskjellen på 50 meters avstand Like forskjellige som Opel Frontera og Isuzu Trooper, spør du meg. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
eXpence Svart 11.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2005 (redigert) Jeg kan godt legge inn noen bilder av tilsvarende båttype fra Yamarin (6420?), Askeladden (605?) eller andre som også er "kjempelike" (identiske?) - det er jo DAYcruisere.... Og alle har jo 2 stoler fremme, sittegruppe bak, er blå og hvite og har vindskjerm og en liten lugar fremme. Da er det klart de er like - eller? Hadde du selv sett båtene sammen, eller aller best - prøvd dem - hadde du merket forskjell. Flipper og Bella båtene vi diskuterer her et HELT forskjellig skrog. Det kan de fleste se - til og med fra dine bilder - selv om de er tatt ovenifra. Som du kanskje ser mangler det et ganske stort tverrstepp på Bella'en.... det indikerer en "bitteliten forskjell" - gjør det ikke ? Flipperen har et litt uvanlig og relativt "avansert" undervannskrog med kraftig v-bunn, flere langsgående step OG et stort tverrstep bak. Høres bra ut i teorien og, ikke minst, ser meget tøft ut - det er ikke mange "vanlige" båter som har en slikt skrog. Jeg har kjørt denne båten relativt mye og er ikke imponert. Tverrstep funker godt på båten til Gjelsten og diverse Gozzi'er/Hydrolifter etc, men ikke på en tung daycruiser... sjøegenskapene, spesielt "landingene" i litt sjø, blir dårligere, og styre stabiliteten synes å minske. Ikke gir konstruksjonen bedre fart ift. motor heller, Bella'en går faktisk bedre samme utrustning... Bella'en derimot, har en annen tradisjonell løsning uten sterrstep og med langt færre langsgående step. Dette er samme løsning som benyttes på de fleste båter i denne "klassen" i dag. Bella'en har jeg kun fått testet noen få turer, men er imponert over både sjøegenskaper og fart ift. motor. I tillegg: Vekten på båtene skiller ca. 110 kg - det er jo litt på en båt på ca. 800 kg. Den ene båten er 6,30 lang - den andre 6,18, bredden er også ulik. Skrogvinkelene er også forskjellige - så er også graderingen av denne i skrogets lengde. (Kan nevne at Bella 620 DC og Bella 612 Excel er støpt i samme form. "Excel'en" har jeg kjørt med 225Kh "H.O." motor - det gikk fort, men det var ikke mye "trygt". Mener faktisk at den nå fremover kun er godkjent opptil 150 hk, mot 225 tidligere...) --- Mitt poeng (hvis det fremdeles er uklart): Skrog, vekt og plassering av tyngdepunkt er vesentlige momenter å ta hensyn til - og er spesielt viktig når du jo selv bruker sammenligning av båtene som utgangspunkt for kommentarer om båtens sjøegenskaper ift. motor.... Kan du overbevise meg om noe annet, SkipperMorse, så er du flink... EDIT: Trykkleifer... Redigert 11.Februar.2005 av Ulmo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 11.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2005 Kan du overbevise meg om noe annet, SkipperMorse, så er du flink... Neida, jeg har tydeligvis ikke like inngående kjennskap til disse båtene som du har. Jeg har heller aldri vært ombord i noen av dem, langt mindre kjørt dem. Jeg vurderte Flipper 630 for et par år siden, og ble av en selger fortalt på en overbevisende måte at denne var identisk med kommende Bella 620. Flipper var iflg samme person eid av Bella Boats, og det var en kjent sak at hjulet ikke trengte å finnes opp to ganger. Hvertfall ikke i samme konsern... Jeg har visuelt konstatert at de deler mange komponenter over vannlinja, men som du påpeker trenger jo ikke det, pluss det faktum at de begge produseres hos Bella Boats, bety at de er like under vannlinja. Beklager om jeg bragte deg ut av hvilepuls-modus. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
eXpence Svart 11.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2005 (redigert) Beklager om jeg bragte deg ut av hvilepuls-modus. Sånn er det når man sitter på jobb og har lite å gjøre en liten halvtime ....Og det verste er at jeg har utsikt mot fjorden... blå himmel og strålende forhold... Redigert 11.Februar.2005 av Ulmo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 11.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2005 Så sant, så sant. Takk for opplysningene! Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Bonus Svart 11.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2005 Det vurderes også en 135 hk Optimax - 2 takt. Og årsaken til at Mercury/Mariner velges av motor er pakkeprisene som tilbys. 135 hk koster 10.000 kroner mer enn 115hk 4 takt. Er det noen som har erfaring med denne 135 hk motoren? <{POST_SNAPBACK}> Hei Bitteliten, jeg har Mercury 135 Optimax på min Askeladden 605 Explorer. Erfaringer etter en god 2004 sesong: - Ekstremt lettstartet - Veldig bra akselrasjon - Ikke vært noe problemer - Veldig lavt bensinforbruk ved saktekjøring - Litt mye støy ved marsfart, 18-25knop. Kjører jeg fort, aksepterer jeg støy, putrer du langsomt er det ikke så mye støy, men rett over planing kunne den godt gå litt mer stille Alt i alt, jeg anbefaler motoren ..... men kunne også tenkt meg en Mercury Verado 150HK når den kommer .... Trond Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2005 (redigert) [Like forskjellige som Opel Frontera og Isuzu Trooper, spør du meg. <{POST_SNAPBACK}> Da vil jeg anbefale en liten ekstra kikk på skroget akterover. Flipperen har et markant steg i akter som "luftsmører" skroget i fart. Det har ikke Bellaen. Men at de ellers ligner sett ovenfra - det er jeg helt enig i. Uten at jeg har sammenlignet spesifikasjonene ser det ut til at Flipper og Bella bruker omtrent samme "overdel" på båtene. Og at båter ligner på hverandre - det finnes det mange eksempler på. Se feks. Windy 25 Mirage og Nidelf 725 Sport. Nesten på en prikk like i skroget (samme konstruktør - støpes samme sted) Takk forøvrig til alle med info og erfaringer om båt og motorer. Helt supert! Redigert 11.Februar.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
eXpence Svart 11.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2005 Bitteliten: Foreslår at du tar deg en kikk en fire-fem hakk oppover i denne tråden -der finner du kanskje noe nyttig du har oversett? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2005 (redigert) Takk for tipset . Jeg regner med at det var denne du mente gikk litt fort i svingen her ja. Forøvrig er en stor andel av Bella Boats OY eid av Brunswick konsernet - som også eier Mercruiser/Mercury/deler av Askeladden/Bayliner/Navmann/store deler av Sealine/store deler av Uttern/.... Og Brunswick har visstnok opsjon på å kjøpe hele Bella Boats OY i løpet av kort tid. Bella Boats OY har merkene Bella, Flipper og Acquador. Må nok regne med å finne mye Mercruiser/Mercury/Mariner motorer på disse båtene fremover. Jeg kan godt legge inn noen bilder av tilsvarende båttype fra Yamarin (6420?), Askeladden (605?) eller andre som også er "kjempelike" (identiske?) - det er jo DAYcruisere.... Og alle har jo 2 stoler fremme, sittegruppe bak, er blå og hvite og har vindskjerm og en liten lugar fremme. Da er det klart de er like - eller? Hadde du selv sett båtene sammen, eller aller best - prøvd dem - hadde du merket forskjell. Flipper og Bella båtene vi diskuterer her et HELT forskjellig skrog. Det kan de fleste se - til og med fra dine bilder - selv om de er tatt ovenifra. Som du kanskje ser mangler det et ganske stort tverrstepp på Bella'en.... det indikerer en "bitteliten forskjell" - gjør det ikke ? Flipperen har et litt uvanlig og relativt "avansert" undervannskrog med kraftig v-bunn, flere langsgående step OG et stort tverrstep bak. Høres bra ut i teorien og, ikke minst, ser meget tøft ut - det er ikke mange "vanlige" båter som har en slikt skrog. Jeg har kjørt denne båten relativt mye og er ikke imponert. Tverrstep funker godt på båten til Gjelsten og diverse Gozzi'er/Hydrolifter etc, men ikke på en tung daycruiser... sjøegenskapene, spesielt "landingene" i litt sjø, blir dårligere, og styre stabiliteten synes å minske. Ikke gir konstruksjonen bedre fart ift. motor heller, Bella'en går faktisk bedre samme utrustning... Bella'en derimot, har en annen tradisjonell løsning uten sterrstep og med langt færre langsgående step. Dette er samme løsning som benyttes på de fleste båter i denne "klassen" i dag. Bella'en har jeg kun fått testet noen få turer, men er imponert over både sjøegenskaper og fart ift. motor. I tillegg: Vekten på båtene skiller ca. 110 kg - det er jo litt på en båt på ca. 800 kg. Den ene båten er 6,30 lang - den andre 6,18, bredden er også ulik. Skrogvinkelene er også forskjellige - så er også graderingen av denne i skrogets lengde. (Kan nevne at Bella 620 DC og Bella 612 Excel er støpt i samme form. "Excel'en" har jeg kjørt med 225Kh "H.O." motor - det gikk fort, men det var ikke mye "trygt". Mener faktisk at den nå fremover kun er godkjent opptil 150 hk, mot 225 tidligere...) --- Mitt poeng (hvis det fremdeles er uklart): Skrog, vekt og plassering av tyngdepunkt er vesentlige momenter å ta hensyn til - og er spesielt viktig når du jo selv bruker sammenligning av båtene som utgangspunkt for kommentarer om båtens sjøegenskaper ift. motor.... Kan du overbevise meg om noe annet, SkipperMorse, så er du flink... EDIT: Trykkleifer... <{POST_SNAPBACK}> Redigert 11.Februar.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.