Jump to content

VP 290 drev - løs slange til kjølevann fra drev til motor, vanlig?

LoKi79

Recommended Posts

Dette er research i forkant av et innlegg om befrifter man har hatt dårlig erfaring med, nettopp for å kartlegge om dette er et velkjent problem på drevet, eller om dette faktisk er noe selgeren visste om og lot være å fortelle.

Da jeg så på båten, så ble slangen på motoren løsnet og vannet satt rett inn røret til impelleren. Jeg forsto at det var det enkleste, og tenkte ikke mer over det. Og jeg tror fortsatt at det er det enkleste, så derfor behøver det ikke å bety noe.

Men da jeg endelig fikk båten på vannet og skulle kjøre den, så gikk det flott på lavt turtall, mens når jeg ga litt spiker så startet motoren å koke..

Selger forsikret meg om at temperaturmåleren fungerte (noe den ikke gjorde), så den kokte SKIKKELIG også.

Anywho, etter litt feilsøking og styr, så oppdaget vi tilfeldigvis at slangen som sitter mellom innsugshullene i drevet og røret inn til motorrommet var løsnet, og dermed fikk den ikke vann inn via drevet. Dette var grunnen til at den kokte, og jeg har testet i ettertid at det ikke er noen flere problemer.

Det var grodd greit der slangen skal være, og jeg har ikke hatt båten i saltvann siden jeg kjøpte den. Dette forteller meg at båten har gått i saltvann med dette problemet, but then again - jeg har lite erfaring.

Er dette noe som er velkjent for VP 290? Er at det er ruglete og grodd på røret der slangen skal sitte grunnlag nok til å rive selger et nytt rævhøl?

Om dere trenger ytterligere info, så ikke nøl med å spørre.

Ikke for å klage, men det er noe "google-translate"-preg over norsken din.... Skjønner ikke helt hva du mener med mye av det du skriver. Men en ting skjønner jeg. Motoren din kokte skikkelig. Det er aldri bra. Det kan fort få konsekvenser for både toppakning og selve toppen, litt avhengig av hvor varm motoren ble, hvor lenge den kokte og hvor brått den ble nedkjølt igjen. Følg med på kjølevæskenivået fremover, samt fargen på motorolja.

Følger med på vann og olje ja, så jeg ser om det har fått etterspill.

Google translate er det ikke, men jeg har kanskje et par muntlige uttrykk som ikke passer helt inn ;)

Det sitter en slange som fører vann fra drevet til saltvannskjølinga på motoren. Denne slangen var falt av i ene enden, og jeg vil vite om dette er noe som "kan skje", eller om det er grunnlag for å ta en alvorsprat med selger.

Jeg har en følelse av at motoren har kokt, og selger ikke har orket å ta tak i det og heller solgt båten uten å fortelle om problemene. Og jeg vet ikke om det gror skjell og tull på drev-metallet i løpet av et døgn eller i løpet av 2 mnd, så jeg vet ikke om slangen har vært av over lengre tid, eller om det kan ha skjedd så sent som da jeg selv kjørte båten i ferskvann. (Jeg har ikke hatt den i saltvann etter at jeg kjøpte den)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...