Bircwood Svart 24.September.2012 Link til dette innlegget Svart 24.September.2012 Den ser riktig så fin og blank ut på overbygget nå.Kjempefin. Kan du fortelle litt fremgangsmåten.Vask-puss-lappe-vask-puss-grunne-male.Jeg skal ta samme jobben i vinter/vår på min 33 foter,gruer meg,skroget ser jo enormt ut men det må gjøres nå. Sitér dette innlegget Link to post
25 sjark Svart 29.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2012 Vi fikk den da ferdig lakkert til slutt. Måtte nesten løpe sikk-sakk mellom regndråpene på slutten men det gikk greit . Lakken herder fint i dårlig temperatur og regn så lenge den blir lagt på i tørt vær og får overflateherde først. (Den herder på noen dager). Bircwood: Jobben er ikke så skummel som man skulle tro. Jeg har vasket båten grundig en gang først. Etter mellom-pussinger har jeg bare børstet støv og vasket over med aceton før lakking. Såper og lignede avfettingsmidler kan forurense overflaten hvis man ikke virkelig får skylt grundig. Jeg har stort sett pusset med 80 papir og biltemas billige eksenter-maskin. Da ble det en passelig fin overflate til lakkering. (Ved håndpussing på man nødvendigvis bruke mye finere papir). Resultatet på båten kunne blitt veldig mye penere hvis jeg hadde hatt bedre tid. Jeg har for eksempel ikke latt lakken tørke mellom strøkene men lagt på to strøk i en en-gang (to ganger rundt båten med samme blanding). Strukturen på andrestrøket blir dermed mye grovere enn ved første strøket. Jeg tror ikke dette hadde gått ann ved varmere vær eller direkte sol uten å lage ekstreme renninger og "klattestruktur". Jeg har ikke vært så nøye på det ettersom båten ikke stiller i "glansbilde" kategorien likevel. Dette skal være en bruksbåt. Den trenger mye annet arbeid også før den er klar for sjøsetting. Hastverk-jobb til tross; resultatet ble overraskende bra Jeg har mellompusset ved alle strøk. Jo mattere overflate, jo mindre renninger. Lakken er så tykk at overflata brer seg og blir glatt og fin likevel. Jeg har ikke brukt primer på overbygget og opplevde faktisk at det da ble lettere å lage en fin overflate. Topcoaten trakk mye mer inn i plasten på en måte.. Hvis man er ute etter perfekt, gel-coat lignende, glatt overflate bør man nok helt klart bruke sprøyte. Ikke rulle. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.