Jump to content

Hva er endret på Mercruiser 4.2 D-tronic etter den ble Cummins


asunde

Recommended Posts

Ingen endringer skjedde når Mercruiser ble til Cummins Mercruiser Diesel (CMD), men i 2007 ble 2.8 og 4.2 QSD modellene lansert som arvtagere til 2.8 og 4.2 ES modellene.

ES modellene har pumpedyse innsprøytning og er ikke kompatibel med SmartCraft kontroll og overvåkning. QSD modellene har common rail innsprøytning og SmartCraft kontroll og overvåkning. Plassering og utforming av oljekjøler og hovedvarmeveksler er som du bemerker også svært forskjellig på QSD modellene kontra ES modellene, i tillegg til at QSD motorene er hvite.

Link to post

pumpedyse? ikke noe tilsvarende som VW hadde vil jeg formode?

Har lest at de fikk 2-trinns injektorer men ellers ingen store endringer på de svartmalte iallefall. Alle hvitmalte har vel common rail (QSD-serien).

Rundt 2004 fikk alle modellene samme delenr. dvs 250, 270, 300 og 320 hk hadde felles deler, kun forskjellig programmering. Det var vel da de gikk over til ES-navnet.

QSD-modellene er jo bedre i den forstand at de har vel litt lavere forbruk og støynivå. Men om de er like driftssikre vet ieg ikke....

 

2005-nytt:

 

"Cummins MerCruiser Diesel also recognizes the increased interest in small-boat diesels, and has responded by raising the output of its 2.8L and 4.2L blocks. These high- speed engines feature two-stage injection fewer emissions, additional power and quieter three attributes that today’s consumers demand."

 

"Power is up at Cummins MerCruiser Diesel, a company that operates as a joint venture between the two namesakes. While much of its sterndrive lineup has been rerated at very modest horsepower increases, three new models join its 2005 stable of turbocharged, wastegated and aftercooled diesels: One is built on the 2.8L I-4 block, and two on the 4.2L six-cylinder block. The 2.8L ES 170 replaces last year’s 2.8 ES 165, and produces 162 propshaft hp — up from the previous unit’s 156 hp shaft horses, and a new 4.2 ES 320. Producing 306 hp, it packs 23 more ponies than the 4.2 ES 300 it is replacing. The power increases are due to a redesigned head that provides better engine breathing"

 

http://www.bwbmag.co...1&sectionid=313

 

ES 270 var vel også ny da. ES300 ble erstattet av ES 320.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

300 hk-versjonen var vel kun i salg i 2002-2004 før den ble erstattet av ES 320.

Den er ikke tatt med i 2002-brosjyren.

I mercruisers 2003-brosjyre (trykket i 2002) står den benevnt som D4.2L 300. ES-navnet kom vel først i bruk mot 2004.

 

CHARLESTON, SC (12 February, 2003) - The Cummins MerCruiser Diesel new product team has introduced a new 300 horsepower rating for the 4.2 ES 300 electronic sterndrive engine. Producing 300 metric horsepower (221 kW) for recreational applications, the new 4.2 ES 300 features new 2-stage injectors providing lower emissions and noise levels. Standard features of the 6-cylinder in-line 4.2-liter displacement 4.2 ES 300 include an advanced electronic control system for optimum performance and reliability, gear lube monitor and a newly designed intake port for higher swirl and better combustion. CumminsMercruiser_logo.gif The 4.2 ES 300 also offers standard electronic features including an advanced microprocessor which monitors all engine settings. The engine is turbocharged, wastegated and aftercooled for quick response, superior performance and virtually smoke free operation.

 

Sakset fra Båtmagasinet 11/01:

 

Mercruiser har fikset på sin 4,2 liters diesel-rekkesekser som tidligere ga 250 hk. på veivakselen. Den nye motoren gir nå 270 hk. på propellakselen og modellbetegnelsen er D4.2L 300. Effekten er totalt øket med 50 hk.

 

Dette er en motor med turbolading, ladeluftkjøling og elektronisk innsprøyting, og det er disse komponentene som er forandret fra den tidligere modellen. Større turbo for økt luftmengde, inntaksmanifolden er bygget om noe for bedre luftstrøm, ladeluftkjøleren har fått større overflate for bedre kjøling. I tillegg har topplokket fått større kjølevannskanaler, det er nye, sterkere stempler med forsterkede stempelringer og det er en ny og forsterket veivaksel i tillegg til noen andre forbedringer som blant annet to-stegs innsprøytingspumper som skal gi renere eksos. Vekten på motoren med Bravo One – drev er 575 kg, hvilket er en del mindre enn V8-dieselen på 7,3 liter som yter samme antalle hestekrefter som rekkesekseren.

 

Turtallsområdet er på 3.600 – 3.900 omdreininger og maksimalt dreiemoment på 647 Nm. oppnås ved 2.800 omdreininger

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...