Jump to content

Vanlig vannkran i båt?


Maika

Recommended Posts

Det går greit med vanlige vannkraner hvis du har godt trykk på vannet ombord. Billige kraner har ofte dårlig forkromming og begynner å irre etter noen år. Kastet ut en 25 år gammel FM Matsson fra båten som trengte nye pakninger, og den var like blank og fin å se på.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Kastet ut en 25 år gammel FM Matsson fra båten som trengte nye pakninger, og den var like blank og fin å se på.

Sånn gjør ekte kapitalister. Kaster en helt fin kran fordi den trenger pakninger.

Så fikk du en ny, dobbelt så dårlig, til 30ggr prisen av et pakningssett. :rolleyes:

 

Er det noe jeg overser ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Er det noe jeg overser ?

 

Suzuki

Ifølge teksten var det båten som trengte nye pakninger - og jeg har ikke helt forstått hvordan det ble løst ved å skifte vannkran . . . . Beklager jeg kunne ikke dy meg :wink::wink:

 

Ellers tror jeg du tar litt feil med multiplikatoren din, man får neppe et sånn blandebatteri for mindre enn 50 pakninger.

 

mvh

Poseidon

(m/ 2 stk 50 år gamle vannkraner + 2 IKEA blandebatteri)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Sånn gjør ekte kapitalister. Kaster en helt fin kran fordi den trenger pakninger.

Så fikk du en ny, dobbelt så dårlig, til 30ggr prisen av et pakningssett.  :rolleyes:

 

Er det noe jeg overser ?

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Du undervurderte prisen på pakningssettet (et-greps kjøkkenarmatur) sammenlignet med en ny Kina-produsert kran.

 

(Fra nå av skal jeg legge alt i en pappeske som du kan komme og hente et par ganger i året.)

 

Geir

Link to post
Share on other sites

(Fra nå av skal jeg legge alt i en pappeske som du kan komme og hente et par ganger i året.)

Geir

Så kan dem ta seg en tur innom Hulda i samme slengen.... Jeg har dessuten to gamle varmtvannsberedere for båt liggende. Og en kartong med slangstumper. De eldste knakk da jeg prøvde å bøye dem, men resten er av topp kvalitet.

Link to post
Share on other sites

Du undervurderte prisen på pakningssettet (et-greps kjøkkenarmatur) sammenlignet med en ny Kina-produsert kran.

Jeg undervurderer aldri kvaliteten på ekte kina produserte varer..

 

(Fra nå av skal jeg legge alt i en pappeske som du kan komme og hente et par ganger i året.)

Kult. Da blir Lars_Herman enda mer misunnelig på det rikholdige loftet mitt.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Kult. Da blir Lars_Herman enda mer misunnelig på det rikholdige loftet mitt.

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Feil. Jeg kvitter meg med ting så ofte jeg kan.

 

Er det ikke en indisk religion som sier at du ikke skal eie mer en fire ting? Jeg strever etter å bli tatt opp der. Foreløpig har jeg:

 

1 x båt med utstyr (så lenge alt rommes ombord regnes det vel som EN ting?)

1 x bil

1 x lager med ting og tang

1 x sykkel

1 x tursekk

 

Er der snart nå :lol:

 

Beklager, det ble vel litt OT

Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Men, risikerer man ikke å bruke unødvendig mye varmtvann med et slikt ettgrepsarmatur kontra "gammeldagse" armaturer med en skrukran for kaldt og en for varmt vann?

 

Dette kan skje dersom man tapper litt vann med kranen i midtstilling, slik at det tappes både kaldt og varmt vann. Ved en kjapp skylling av hendene rekker man kanskje ikke å få det varme vannet fra berederen og frem til kranen. Men man har uansett brukt litt varmt vann. Og varmt vann er ofte en knapp ressurs så lenge det ikke er tilgang til landstrøm.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Men, risikerer man ikke å bruke unødvendig mye varmtvann med et slikt ettgrepsarmatur kontra "gammeldagse" armaturer med en skrukran for kaldt og en for varmt vann?

 

Dette kan skje dersom man tapper litt vann med kranen i midtstilling, ...........

Kjøpte ett-greps armatur hos Biltema for noen år siden. Har fungert kjempebra. Og skal jeg bare skylle hendene litt, så passer jeg på å la krana stå på 'kaldt'. Har ikke angret på kjøpet enda...
Link to post
Share on other sites

Men, risikerer man ikke å bruke unødvendig mye varmtvann med et slikt ettgrepsarmatur kontra "gammeldagse" armaturer med en skrukran for kaldt og en for varmt vann?

Selvfølgelig bruker du litt varmt vann, og fyller på tilsvarende mengde på tanken, men det er små mengder. Dersom du har tilførselsslange med 8 - 10cm 8 - 10mm innvendig diameter og 5 meter fra tanken til kranen og åpner kranen i stilling varmtvann til du kjenner at temperaturen stiger, har du brukt ca. 1/3 liter varmtvann. I midtstilling ca. det halve! Så dette er vel storm i et (varmt)vannglsss? :wink:

 

Lars H. :sleep::sleep:

(med varmtvann, men uten blandebatteri)

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig bruker du litt varmt vann, og fyller på tilsvarende mengde på tanken, men det er små mengder. Dersom du har tilførselsslange med 8 - 10cm innvendig diameter og 5 meter fra tanken til kranen og åpner kranen i stilling varmtvann til du kjenner at temperaturen stiger, har du brukt ca. 1/3 liter varmtvann. I midtstilling ca. det halve! Så dette er vel storm i et (varmt)vannglsss?  :wink:

 

Lars H. :sleep:  :sleep:

(med varmtvann, men uten blandebatteri)

<{POST_SNAPBACK}>

Det var nå en kraftig diameter du har på vannslagen i Trudelutt da Lars H, 8-10cm er jo pinadø nesten en 4".... :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det var nå en kraftig diameter du har på vannslagen i Trudelutt da Lars H, 8-10cm er jo pinadø nesten en 4".... :wink:

Sannelig ikke rart at varmtvannet ikke varer lenge, får gjøre noe med det, - en eller annen gang. :lol::lol:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har BILTEMA`s ett greps blandebatteri på pentry, og det er like fint 3sesongen. Anbefales kvalitetsmessig, men ikke gjør som meg og plassere blandebatterie ner lemmen over vasken, for når jeg skal vippe opp for å bruke vasken slår lemmen borti hendelen for krana hvis ikke den står i riktig stilling, og da blir det veldig mye vann alle andre steder enn i vasken. (Klok av skade) (oy oy dette bele nesten et "HG" innlegg).

 

Enjoy

Link to post
Share on other sites

Har BILTEMA`s ett greps blandebatteri på pentry, og det er like fint 3sesongen. Anbefales kvalitetsmessig, men ikke gjør som meg og plassere blandebatterie ner lemmen over vasken, for når jeg skal vippe opp for å bruke vasken slår lemmen borti hendelen for krana hvis ikke den står i riktig stilling, og da blir det veldig mye vann alle andre steder enn i vasken. (Klok av skade)

<{POST_SNAPBACK}>

Dette skjønte jeg ikke. Du har en plate over vasken, og når du løfter av denne slår den borti hendelen til blandebatteriet. Greit det, men blandebatteriet må nødvendigvis stå over vasken, så jeg skjønner ikke hva du kunne gjort anderledes. Hva har jeg missforstått her?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Dette skjønte jeg ikke. Du har en plate over vasken, og når du løfter av denne slår den borti hendelen til blandebatteriet. Greit det, men blandebatteriet må nødvendigvis stå over vasken, så jeg skjønner ikke hva du kunne gjort anderledes. Hva har jeg missforstått her?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg prøver igjen:

Hvis blandebatteriet hadde ståt lenger tilbake, kunne lemmen pasert uansett stilling på bl batteriets hendel. Nå må hendelen stå helt til venstre ellers får jeg meg en sprut "IGJEN"!!!!

Link to post
Share on other sites

Løfter opp igjen denne.

 

I denne tråden er der ikke noe svar på hvordan dere aktiviserer pumpe for vannet ved bruk av "hus-armaturer".

 

Jeg er på vei ut for å anskaffe dette (4 stk), og tenkte det var like greit å anskaffe alt jeg trenger nå ...

 

Må antar jeg må ha egne trykkbrytere?

 

Et annet "dummy spørsmål : Jeg er i ferd med å innstallere varmtvannstank og den forbindelse må jeg også innstallere enda en pumpe for vannet (et for kaldt og et for varmt). Finnes der pumper som begge vannslanger kan gå via, istedet for å montere 2?

Link to post
Share on other sites

Løfter opp igjen denne.

 

I denne tråden er der ikke noe svar på hvordan dere aktiviserer pumpe for vannet ved bruk av "hus-armaturer".)

De fleste trykkvannspumper har vel trykkbryter innebygget? (eller en løs en montert på slangen..)

Pumpen starter jo når trykket faller uansett type armatur ...

 

Må antar jeg må ha egne trykkbrytere?

 

Et annet "dummy spørsmål : Jeg er i ferd med å innstallere varmtvannstank og den forbindelse må jeg også innstallere enda en pumpe for vannet (et for kaldt og et for varmt). Finnes der pumper som begge vannslanger kan gå via, istedet for å montere 2?

Du trenger en pumpe: pumpen trykker vannet inn i kaldtvannssiden på vannvarmeren og ut i kaldtvannnsiden på armaturene så kommer det en slange fra Varmtvannsiden på tanken og ut til varmtvannsiden på armaturene.. øhh, ble det nogenlunde greit?

 

<{POST_SNAPBACK}>

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Løfter opp igjen denne.

 

I denne tråden er der ikke noe svar på hvordan dere aktiviserer pumpe for vannet ved bruk av "hus-armaturer".

 

Jeg er på vei ut for å anskaffe dette (4 stk), og tenkte det var like greit å anskaffe alt jeg trenger nå ...

 

Må antar jeg må ha egne trykkbrytere?

 

Et annet "dummy spørsmål : Jeg er i ferd med å innstallere varmtvannstank og den forbindelse må jeg også innstallere enda en pumpe for vannet (et for kaldt og et for varmt). Finnes der pumper som begge vannslanger kan gå via, istedet for å montere 2?

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hva skal du med to pumper?? Hvis pumpen står FØR VV-tanken slik at denne "fores" med kaldt vann som kommer fra pumpen, så skulle det jo gå bra??

 

En trykkbryter vil holde, i så fall. Du bør sikkert også ha en akkumulatortank for å få mykere stråle og skjeldnere start/stopp på pumpen.

 

Det går greit med vanlig armatur, trykkbryteren starter pumpen ved et gitt trykkfall i anlegget.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...